xpna, den 07 februari 2010 - 11:58 , skrev:
Eftersom du nämnen att det fungerar i Windows XP. Som är installerat på samma dator vill jag tycka att det är någon drivrutin i datorn som inte är riktigt som den ska, kan du bara köra genom ADSL modemet? En sak du kan göra där är att prova med ett annat modem.
Kan ju vara modemet som spökar.
När jag satt i support för bredbandsbolaget så var det oftast dom sakerna vi skulle säga till kunderna om dom hade liknande problem som du. Generellt sätt ska Windows hitta drivrutiner som passar men dom kan säkerligen göra fel dom också.
Prova med det andra nätverkskortet? Ett realtek låter i mina öron bättre än det här marwell kortet du nämnde. Mätningen du gjorde mot bredbandskollen ser dock riktigt fin ut både ner och upp.
Men, vad har du för hårdvara i datorn? Är det en märkes dator? Har du byggt datorn själv? Är det en bärbar dator? Exempelvis en bärbar eller en märkesdator som levererades tillsammans med Windows XP och har ett par år på nacken kan ju få bekymmer med drivrutiner. Vet inte riktigt vad det beror på men säkert någon här som kan mer om det i så fall.
Hoppas verkligen detta fixar sig för dig för det låter och känns inte speciellt roligt.
xp na
Hej igen,
Jag följde faktiskt Cecilias råd beträffande en skärmdump av ipconfig-bilden, dels i det läge, när jag inte kommer ut på nätet och sedan en ny bild av hur läget är, när kontakt är etablerad. Det finns faktiskt en intressant skillnad där. Jag känner inte för att lägga upp hela bilden - det är ju väldigt personliga uppgifter, som den presenterar och det skulle vara lite som att lägga nyckeln i trappan utanför dörren - men just den del där skillnaden finns, innehåller inga personliga uppgifter som så, så jag har klippt ut just den biten för att kunna visa på skillnaden.
Skärmklipp1.JPG 35,9K
31 Antal nedladdningar
Skärmbild 1 visar läget när jag INTE kommer ut på nätet och inte har kontakt med BBB. Det rör sig som synes om Tunnelanslutning: isatap.bredbandsbolaget.se, där det anslutningsspecifika DNS-suffixet inte är ifyllt.
Skärmklipp2.JPG 36,5K
29 Antal nedladdningar
I Skärmbild 2 har jag fått kontakt med BBB och nu kan man se att det anslutningsspecifika DNS-suffixet är noterat till bredbandsbolaget.se
Och detta är den ENDA skillnaden mellan ipconfig-bilderna, före och efter kontakt.
Det ger trots allt en blänkare om i vilken ända man skall börja nysta, eftersom tunnelanslutningen - som fastän den inte används - är en del av det nya i W7 - dvs protokollet IPv6.
Jag skall börja experimentera lite med inställningarna här - kanske se om E-son:s registerpatchar, som fanns att tillgå i en annan tråd, kanske kan göra någon skillnad. Dock är jag väl medveten om - precis som Stenis påpekar, också i en annan tråd om sega anslutningar här på forumet - att man inte egentligen skall gå in och rota i dessa inställningar. Även om de inte fungerar för tillfället med den server man försöker komma i kontakt med, så är de en integrerad del av W7 och man kan säkert inte bara rassla in och ta bort saker hur som helst. Vidare är det brandväggens inställning, som man måste fundera på. Jag har Bitdefender 2010 som sagt och på deras support-forum kan jag se flera brännande nya inlägg, som berör just detta problem, så det är mycket att fundera på. Jag har börjat med att göra en mycket omfattande system-bakup. Det är ju nödvändigt, när man skall pröva olika inställningar på detta sätt.
På dina frågor skall jag svara, att tyvärr har jag inget annat modem att testa med. Jag skall för ordningens skull testa att köra enbart med Realtek-kortet även om datorn själv föredrog Marvell-kortet vid installationen.
Ja, jag kan inte klaga på snabbheten i min anslutning under rådande förhållanden. Jag har definitivt inte något segt internet, när jag väl kommit ut på nätet så att säga. Det är i porten, som stoppet är, inte ute på banan.
Vad hårdvaran beträffar, så är det ett datorbygge. Inte ett jag gjort själv utan av en person, som enbart sysslar med detta. Moderkortet är Asus Premium P5E3 WiFi-Ap @n. Jag har Intel Pentium 4 CPU 3.06 GHZ, 4,0 GB RAM, NVIDIA GeForce 8400GS för grafiken samt 2 hårddiskar på 250 respektive 500 GB. Det är en stationär dator, som är inbyggd i en speciellt tyst låda - Antec Sonata III 500 Minitower - (underbart - jag hör inte ett ljud från den). Moderkortet installerades i september i fjol, chassi och den senaste hårddisken bara för någon månad sedan.
Jag skall nu börja experimentera lite med IPv6-konfigurationen, så skall jag återkomma med besked när jag sett vad det ger vid handen.
cheers och TACK för support!