Stenis, den 08 februari 2010 - 19:35 , skrev:
Skönt att det löste sig, återkom gärna med status hur det går framöver!
Ja, Stenis, NU till sist funkar det!!
Här kommer ett litet "Post Scriptum" och jag lägger till den här tråden med hopp om att det skall ge hjälp till andra, som sitter i samma eländiga position, som jag har varit.
Dagen efter min lyckosamma anslutning var jag tillbaka i väntetider om 3 - 5 minuter igen. Felsökte och felsökte och kom till sist fram till att någonting inte blivit installerat såsom det skulle vara, men det var mycket svårt att få grepp om vad som fattades och var detta skulle installeras. Till sist tog jag felmeddelandet såsom det hade skrivits ut av felsökaren och postade det i Google och fick ett antal napp. Det som till sist ledde mig på rätt spår var ett kort svar till en person, som befann sig i precis samma position som jag.
Det frågades:
HAR DU VARIT INNE I KONTROLLPANELEN -> PROGRAM OCH FUNKTIONER -> AKTIVERA ELLER INAKTIVERA WINDOWS-FUNKTIONER?
Eftersom det inte fanns någon ytterligare post-växling i den tråden, förmodade jag att den som frågat hade fått sin lösning där. Så sagt och gjort, jag gick dit och det var ju ingen liten mängd tillägg, som fanns att välja bland där. Jag plockade på mig alla tillägg som andades internet-kontakter m.m. och installerade dem.
Fick ett snabbt gensvar på denna åtgärd i och med nästa felmeddelande, som kom upp när jag försökte ansluta igen. Det gav besked om att datorn var rätt konfigurerad, men att jag inte var i kontakt med primär dns-server - dvs BBB i mitt fall. Så det blev ytterligare ett telefonsamtal dit och där fick jag andra dns-servrar än dem jag hitintills använt. Jag fick sådana servrar, som var strömlinjeformade för dynamiska ip-adresser. Och SEN, så har anslutningen fungerat!
Tänker jag nu på hela det här komplexet i efterhand, så måste jag säga, att jag inte trodde att så många funktioner hörande till "basic" internet-kontakt skulle ligga vid "sidan av" så att säga. Att man måste aktivt gå in och välja till dem. Jag är övertygad om att många, många, som brottas med liknande problem, inte ägnat en tanke åt tilläggen i kontrollpanelen. På något sätt hade man hoppats på att det alternativet åtminstone skulle funnits med som ett påpekande i felmeddelandena hörande till nätverket, så att den som söker en lösning, kan bli dirigerad i rätt riktning.
Händer det något mer i ärendet, så hör jag givetvis av mig.