JoWa, den 18 mars 2010 - 09:09 , skrev:
Bäst är att använda bandspelarens linjeutgång (line out, om sådan finns), annars kan du testa med hörlursuttaget. Var försiktig med volymen.
Anslut till ljudkortets linjeingång (line in).
I Windows volymkontroll skall Linjeingång vara vald.
Inspelning och övervakning av nivå görs lämpligen med Audacity.
Var noga med att aldrig överstyra! Nivån skall aldrig vara högre än 0 dB! Viktigt!
Ja, alltså

nu har jag kommit så långt att jag baxat ner den gamla skivspelaren med kasettdäck (Hitachi sdt 2690) so stor överst på en hylla med mycket skräp ovan på sej...
bara för att upptäcka att någon -kan det varit undertecknad ?? KLIPPT AV SLADDEN... ok, nu finns där ny kontakt och jag testar med gamla hörlurar,
jo, ljudet hör jag (mas or menos), MEN...
att lyssna är ju en sak. Vad ska jag ha för sladd som ju måste ha kontakter i båda ändar... har hittat en som har en gul kontakt i var sin ände.
och så har jag en kontakt där ena änden är svart, men då måste jag ha en konakt"omvandlare" eftersom den är för liten till det stora hålet i skiv/kassettspelaren,
den har en röd och en vit kontakt i andra änden....
Finns det ingen grov kontakt för den gamla spelaren med en USB i andra änden... eller ??
Ja, det var ju som jag sa, inte allt för lätt, men man får ju verkligen nytta av tiden som försvinner oroande snabbt :-)
(högtalarna till spaelaren har nog stått i vägen nån gång så dom har jag nog slängt :-) så jag får väl spela in i blindo eller se om jag hittar andra på vindskontoret
så vad göra bärst i nuläget... tack för ert tålamod med mej...