Gå till innehåll

Windows 8 och Acronis fungerar sådär tillsammans


CGD
Gå till lösning Löst av CGD,

Recommended Posts

Gör Windows 8.1 alltid en dold extrapartition vid installering? Jag får problem hur jag skall göra när jag gör en backup med Acronis True Image. Ja inte så mycket själva backuppen utan mer när det är dags för en återställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du måste klona "hela köret", om du tex. försöker att bara ta en backup av tex . C:\ disken kan det vara så att "extrapartitionen"  "säger nej" vid återställning. Är inte 100 på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är möjligt att du behöver se till att disken som ska fungera som C:\ ska vara helt raderad.
Brukar själv använda mig av just Acronis men kanske inte på samma sätt som du beskriver. Klonar mellan Intel's SSD och WD diskar,

men använder mig av en äldre version skulle jag tro.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade XP använde jag mig av Acronis 2011. Det var ett riktigt bra program. Blev något fel eller jag installerade ett program som inte var vad jag hade väntat mig var det så enkelt att köra in C kopian istället för att ta bort det nyinstallerade programmet.

Nu när jag bytt till Win 8.1 har jag Acronis 2014 på prov. När jag jag nu gör en backup så markerar jag både C och den dolda partitionen. Det är däremot när jag skall köra tillbaka backupen som det blir problem. Jag förstår inte riktigt vad de menar. Det kommer upp två frågor om placering och jag vet inte riktigt vad de menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger jag prövat att lägga tillbaka min systembackupp kommer det två frågor om var de skall ligga. Jag startar datorn med skivan och när programmet startat måste jag först leta upp vilken backupp jag vill använda mig av. Därefter måste jag markera vad jag vill köra på backuppen. MBR, den dolda och C partitionen. Jag markerar alla tre. Därefter kommer det upp först en fråga om var något skall placeras och när jag markerat det så kommer det upp en likadan fråga till och därefter var MBR skall hamna. Jag antar att de två första frågorna rör var den dolda och C partitionerna skall läggas men jag har svårt att få det rätt.

Den här typen av trassel hade jag inte när jag använde Windows XP och Acronis 11. Men när jag i XP körde Uppgraderingsassistenten för Windows 8 så markerades att Acronis 11 inte skulle fungera under Åttan. Därför har jag prövat Acronis 2014 under en vecka.

Men varför blir det från första början en dold partition när jag installerar Windows 8.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om det blir en dold partition har det att göra med uefi. Som du beskriver,, hur har du olika backupper ? Skulle kunna tänka mig att du behöver radera de tidigare, och använda den senaste.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Löst det.

Tagit det lite lugnare och tittat efter vad jag egentligen gör.

När jag skall köra in en backupp får jag upp tre frågor. Första frågan är var partition 1:1 skall vara och andra var C skall vara och sist då MBR.

Partition 1:1 är den dolda och C är precis som det står C partitionen och så skall jag markera på vilken disk MBR hör hemma. Så nu fungerar allt som det skall.

Så det blir till att lägga ut 476,56 Kronor på en Acronis True Image 2014. Men så stor nytta som jag hade utav det på XP är det väl spenderade pengar. Det är bara detta och degfragmenteringsprogrammet PerfectDisk 11 som jag måste köpa nytt och eftersom jag även har skaffat en SSD så har jag nog inte så mycket behov av PerfectDisk. Alla andra program fungerar fint i Åttan eller så är de gratisprogram.

Ja, jag har olika backupper. Jag gör en med så få program installerade som möjligt. Bara Windows och Acronis. Sedan gör jag en Med alla program installerade och varje gång det blir någon form av uppdatering gör jag en ny. Men jag behåller bara den nya och den näst nyaste.

 

Den dolda partitionen kommer då inte att vara med när jag bygger ihop en helt ny dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löst det.

Tagit det lite lugnare och tittat efter vad jag egentligen gör.

 

 

Den dolda partitionen kommer då inte att vara med när jag bygger ihop en helt ny dator?

 

Bra att det fungerar, den "dolda" partionen kommer att följa med, och det behöver inte vara en nackdel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...