Gå till innehåll

S.M.A.R.T-larm vid start av datorn


Guldgossen
Gå till lösning Löst av Guldgossen,

Recommended Posts

Hej!

 

Min Windows 7 dator larmar vid uppstart för att min SSD disk är på väg att gå sönder. Det är S.M.A.R.T. som gjort denna detektion.

 

Jag kan dock inte upptäcka några problem själv med disken.

 

Larmet kommer varje gång jag startar upp datorn och sedan vill Windows att jag ska backa up min filer med window backup program (som jag inte använder). Jag har givetvis backat upp alla filer men det har jag gjort manuellt.

 

Frågor

1. Är det någon som vet vilka kriterier S.M.A.R.T. använder för att kommma fram till att disken är på väg att gå sönder?

2. Kan men reseta S.M.A.R.T. status? (jag hittar inget i mitt bios förutom att stänga av att datorn stannar vid larm - F1 to resume)

3. Är det vanligt att S.M.A.R.T. falsklarmar?

 

När jag kör CHKDSK hittas inga fel vad jag kan se. Jag har klippt in loggen nedan:

Checking file system on C:
The type of the file system is NTFS.


A disk check has been scheduled.
Windows will now check the disk.                         

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
  244480 file records processed.                                          File verification completed.
  570 large file records processed.                                      0 bad file records processed.                                        2 EA records processed.                                              44 reparse records processed.                                       CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
  293680 index entries processed.                                         Index verification completed.
  0 unindexed files scanned.                                           0 unindexed files recovered.                                       CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
  244480 file SDs/SIDs processed.                                         Cleaning up 5 unused index entries from index $SII of file 0x9.
Cleaning up 5 unused index entries from index $SDH of file 0x9.
Cleaning up 5 unused security descriptors.
Security descriptor verification completed.
  24601 data files processed.                                            CHKDSK is verifying Usn Journal...
  35290112 USN bytes processed.                                             Usn Journal verification completed.
Windows has checked the file system and found no problems.

 117218303 KB total disk space.
  41747492 KB in 145397 files.
     86276 KB in 24602 indexes.
         0 KB in bad sectors.
    353927 KB in use by the system.
     65536 KB occupied by the log file.
  75030608 KB available on disk.

      4096 bytes in each allocation unit.
  29304575 total allocation units on disk.
  18757652 allocation units available on disk.

Windows has finished checking your disk.
Please wait while your computer restarts.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är en Intel SSD2C2CT120A2 (120G).

 

Jag hade ingen aning om att man kunde uppdatera firmware för en disk. Tack för tipset! Ska kolla upp detta.

 

Jag har laddat ned Hdtune enligt din rekomendation:

Error Scan går igenom klockrent.

Däremot Health innehåller en failure. Se bifogad bild:

 

 

Vet inte hur man ska tolka denna info dock.

 

post-14666-0-36137900-1403371190.jpg

Redigerad av Guldgossen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat program för att kolla hur en hårddisk mår är CrystalDiskInfo. Jag använder själv det programmet för att kolla hur mina hårddiskar mår. Programmet kan du hämta härifrån http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html den varnar om den hittar nåt fel på disken.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är en Intel SSD2C2CT120A2 (120G).

 

Jag hade ingen aning om att man kunde uppdatera firmware för en disk. Tack för tipset! Ska kolla upp detta.

 

Jag har laddat ned Hdtune enligt din rekomendation:

Error Scan går igenom klockrent.

Däremot Health innehåller en failure. Se bifogad bild:

 

 

Vet inte hur man ska tolka denna info dock.

 

Eftersom det är en Intel-SSD så är det bäst att du använder Intel Solid-State Drive Toolbox för att ta reda på var problemet ligger eftersom "Unknown attribute" inte säger något.

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=18455

Är du säker på beteckningen du skrivit, den ser inte alls ut som de beteckningar som Intel anger och finns inte när man googlar?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

http://download.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/intel_ssd_toolbox_user_guide.pdf

E8 – Available Reserved Space

This attribute reports the number of reserve blocks remaining. The attribute value
begins at 100 (64h), which indicates that the reserved space is 100 percent
available. The threshold value for this attribute is 10 percent availability, which
indicates that the drive is close to its end of life. Use the Normalizedvalue for this
attribute.

 

Edit :
Det är möjligt att om du uppdaterar firmware via Intels Toolbox, och att om du efter det använder TRIM och efter det får ett annat resultat. Du behöver inte använda dig av tredjeparts-program för att kolla diskens hälsa. Är det en Intel 510 seriens SSD ?

Förtydligar mig lite om du är ovan vid att använda dig av Intels Toolbox,  Trim,, Intels SSD Optimizer.

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

 

Det är en Intel 330 SSD. SSDSC2CT120A3 ska det vara.

 

Jag har nu testat Intel SSD toolbox. Quick diagnostic scan och Full diagnotic scan går igenom utan problem men SMART varningen kvarstår.

 

Dock går det inte att uppdatera firmware då det redan är senaste. TRIM är oxå kört utan märkbart resultat.

 

Har försökt att hitta en äldre version toolet för att kunna ladda på en äldre firmware, och sedan tillbaka till senaste. Har inte hittat någon sådan version.

 

 

 

Så jag antar att det inte är mycket mer att göra. Jag använder disken tills det rasar :)

 

Tack igen.

post-14666-0-27351500-1403461033_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte hajar hur du har lyckats med att få disken att rasa, den modellen är ca. 2 år gammal på marknaden.
Har du kört med "System Tuner" ? Den inaktiverar en del funktioner som Defrag mm.
Om du inte använder disken väldigt flitigt och kör med "Optimizern" 1 ggr/vecka kan disken hålla ett bra tag till.

Kolla under fliken "SMART-Details" värdena för E1, F1, F2 och F9.

Max antal "Nand-writes" (F9) om jag inte minns alldeles fel är 100.000 innan det börjar att hända något.

Vill minnas att det är 3 års garanti på den modellen ifall det är något fabr.fel på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

@Cecilia:

 

1. Visar "SMART Details" samma sak som HD Health? Se bifogad bild

Hur gammal är din SSD? Kommer inte ihåg riktigt men ca 1.5 år

Har du köpt den själv eller ingick den i datorn? Nej, jag köpte den löst

Skriver du väldigt mycket till SSD:n, har du den till annat än Windows? Nej jag har den bara till Windows och jag har inget onormalt användande

 

Jag har väl bara otur helt enkelt...

post-14666-0-76556300-1403542630_thumb.j

Redigerad av Guldgossen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, det tycks vara något fabr.fel på disken, det ser helt normalt ut förutom "E8",, och kollade upp garantitiden som är 3 år.
Windows 7 har dessutom inbyggt stöd för SSD diskar (TRIM och motsvarigheten för System Tuner), så det bör inte  vara frågan om handhavandefel.

 

skc3a4rmskott.jpg

@ Cecilia
Hehe,, väldigt gammal disk   :P  ( RAW värden brukar anges i minuter eller sekunder )

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl bara otur helt enkelt...

 

Nej det har du inte.

Under de 3-4 sista åren har jag förbrukat på mina egna datorer:

3 x Intel 520 SSD - 1 x Samsung SSD - 1 Corsair SSD.

 

Generellt har jag märkt att Ext. SSD är bra mycket känsligare än s.k "inbyggda", på MAC-sidan har jag sett två trasiga SSD dock, inga på PC-sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Lösning

Ny info i detta ärende :)

 

Jag kontaktade Intel och dom svarade med ett DHL nummer. Obs det var aldrig något tjafs om något kvitto som tur var (för jag kan inte hitta det). Jag ringde till DHL på måndagen, DHL kom och hämtade disken på tisdag förmiddag (hemma hos mig), på onsdagen fick jag ett SMS om att en vara var på väg till mitt utlämningsställe (ICA) på tordsdagen kunde jag hämta ut disken på utlämningsstället. Imponerande!!!

 

Disken som gick sönder var en SSD 330. Ersättningsdisken var en 520. Samma storlek - 120G. Vet inte vad som skiljer modellerna åt. Jag tror 520 disken är begad. Såg ut så men jag är inte säker.

 

Så nu har jag är SSD som rullar igen  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hehe, har för mig att 520 är snabbare.

edit: om du misstänker att den är begad, kolla in antalet nand-writes, dessutom hanteras garantiärenden olika hos olika leverantörer

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...