Snapshotprogam som spar bild när du trycker Print Screen
#1 al6
Skrivet 27 mars 2008 - 18:57
Eftersom jag inte hittade något liknande till Windows, gjorde jag ett program som man lägger i Startup-mappen och som, när Windows startas, börjar lyssna efter Print Screen-knappen ;)
Ni bör inte starta det manuellt, eftersom det inte märks att programmet är igång, lägg det istället i Startup-mappen som jag sa och starta om Windows.
Jag vill gärna att ni provar detta och ger mig lite feedback ;D
Ladda hem.
Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken
- Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos
Skrivet 27 mars 2008 - 19:25
Men kan du fixa en stäng av Snapshot1-knapp, om man inte vill ha igång processen hela tiden? :)
#3 al6
Skrivet 27 mars 2008 - 20:15
Processen drar ingen datorkraft när man inte trycker på Print Screen, så prestanda är inget problem.
Om det visar sig att fler tycker det ska finnas en avstängningsknapp kanske jag fixar det men jag vill helst inte.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att typ Control + Print Screen sparar bilderna i PNG format, eller att kanske Control + M byter mellan JPG och PNG?
Tack annars för din feedback :)
Skrivet 27 mars 2008 - 21:47
/tomorrow
Digital |
SHUTTLE SG33G500 INTEL Core 2 E6750 2.66 Ghz
Windows XP Pro |Fått en ny dator från Komplett.dk|
2 GB 800 Mhz DDR2.
WD Caviar 500 GB SATA2.
OPTI 5200 DVDRW.
Creative SB X-Fi Soundcard.
#5 al6
Skrivet 27 mars 2008 - 23:34
Om du vill veta exakt så finns det en funktionalitet i Windows som låter program att installera så kallade hooks, i det här fallet använder jag en Keyboardhook som får Windows att säga till mitt program när någon trycker på Print Screen.
Detta är den bästa lösningen, eftersom det drar noll på datorn när man inte trycker på Print Screen, eftersom Snapshot inte gör någonting förrän det får ett meddelande från Windows.
Det är helt lungt att testa, ingenting kommer att hända, och om det gör det så kan detta meddelande vara som bevis på att det är jag som gjort programmet och då kan ni porta mig från detta forum.
Skrivet 28 mars 2008 - 00:22
Tack för förklaringen.
/tomorrow
Digital |
SHUTTLE SG33G500 INTEL Core 2 E6750 2.66 Ghz
Windows XP Pro |Fått en ny dator från Komplett.dk|
2 GB 800 Mhz DDR2.
WD Caviar 500 GB SATA2.
OPTI 5200 DVDRW.
Creative SB X-Fi Soundcard.
#7 al6
Skrivet 28 mars 2008 - 01:25
* Ladda hem, lägg i Startup/Autostart-mappen, starta om.
Print Screen - Ta en skärmdump och spara på skrivbordet, sparar som JPG.
Control + Print Screen - Ta en skärmdump och spara på skrivbordet, sparar som PNG.
Escape + Print Screen - Avslutar processen, slutar att lyssna på dig.
Ladda hem Snapshot 1.1
Ett användbart program som borde vara inbyggt i Windows!
Skrivet 28 mars 2008 - 07:26
Hemma: Windows 7 x64 | HP Elitebook 8530p | Intel Core2Duo P8800 2,53GHz | 8GB RAM | 160 GB SSD | ATI Mobility Radeon HD 3650
#9 al6
Skrivet 28 mars 2008 - 12:46
Det finns ju Snipping Tool i Vista, men detta programmet är rätt jobbigt när man ska ta skärmdumpar för du måste i stort sett göra samma sak som du annars gör med Paint.
Men jag ska se efter, kanske jag kan fixa detta:
Windowsknappen + Print Screen = Ta bild av det aktiva fönstret och spara på skrivbordet som titeln på fönstret, om den bilden redan finns lägger man till ett nummer efter?
Om jag fixar detta så är programmet i stort sett klart, och då tycker jag att det är en stark konkurrent till de flesta liknande programmen ;)
Kom ihång att ni gärna får skriva om jag ska byta namn på något eller ha andra hotkeys till de olika händelserna, men det ska i alla fall inte ha någon grafik eller så, det är helt beroende av tangentbordet.
Skrivet 28 mars 2008 - 14:39
För j_fla bra program. ;D
#11 al6
Skrivet 28 mars 2008 - 16:54
Print Screen - Ta skärmdump (JPG)
Control + Print Screen - Ta skärmdump (PNG)
Alt + Print Screen - Ta fönsterdump (JPG)
Control + Alt + Print Screen - Ta fönsterdump (PNG)
Escape + Print Screen - Avsluta alla processer, användbar om du tex råkar starta fler än en process.
Det är förgrundsfönstret, typ det som du har aktiverat, som bilden tas från vid användning av Alt-knappen.
Ladda hem Snapshot 1.2
Skrivet 28 mars 2008 - 17:37
Bra prog! Tack för den ;D ;D
ITpoolen - Ert företags totalleverantör inom IT
#15 al6
Skrivet 28 mars 2008 - 19:43
I min iver att få det klart råkade jag dock missa en minnesläcka som gör att programmet använder fruktansvärt mycket minne när det används. För att ni som vill ska veta att ni har den senaste versionen så ändrade jag denna till 1.3, ni ser info om programmet i egenskaper.
Snapshot 1.3
Eftersom det kan vara lite klurigt att installera programmet håller jag på att göra en installerare som fixar det åt användaren. Ni kommer att få höra om det gick bra ;)
Sen hade det varit bra om denna tråden fick en fast plats, eller i alla fall ändrade ikon på tråden till typ en sån där tumme?
Skrivet 29 mars 2008 - 12:00
Citat
Inga problem alls. ;D Tackar för ett bra program. ;D
Citat
Du kanske får skicka ett meddelande till Stenis? 8)
#17 al6
Skrivet 30 mars 2008 - 21:25
Har gjort en liten sak till nu när jag ändå skriver; har fixat så man bara kan köra en process av Snapshot samtidigt, och då faller även meningen med Escape + Print Screen bort, vilket jag har tagit bort.
Ladda hem 1.4
Skrivet 30 mars 2008 - 22:07
Du är mån om att programet skall autostartas och att det inte skall gå att stänga ner...varför?
Ser inte vad anledningen skulle vara att man inte skulle kunna både starta och stoppa denna typ av funktion manuellt och då menar jag att funktionen skall ligga i programet.
Som sagt...ta det inte fel...det kanske finns en logisk förklaring på detta :)
#19 al6
Skrivet 31 mars 2008 - 15:27
Hade programmet varit grafiskt kunde jag gjort så att man kunde välja mer, men målet i detta fallet är att göra nästan som ett Add-on till Windows.
Jag gillade inte att man kunde stänga av det, eftersom hela idén går förlorad då - jag menar man kanske stänger ner det när man vill spela spel sen gör du något annat där du behöver ta en bild, då måste du starta programmet igen och då är vi tillbaka till ruta ett där man måsta hålla på o starta program hit och dit för att ta bilder.
Jag har tänkt att göra en bra installerare med InstallShield så att man installerar det och då är det alltid igång, tills man avinstallerar det.
Skrivet 31 mars 2008 - 16:38
Bättre me fler möjligheter än för lite, så de passar alla, vettu ;D