Jump to content

  • Log in with Facebook Log in with Twitter Log In with Google      Logga in   
  • Registrera konto


Foto
- - - - -

SweetIM Toolbar for Internet Explorer 3.3


Den här tråden har arkiverats. Det innebär att du inte längre kan svara på inlägg i tråden. Vänligen starta en ny tråd vid behov.
32 svar i den här tråden

#21 Rika

Rika
  • Medlem
  • PipPip
  • 50 inlägg

Skrivet 16 mars 2009 - 02:24

Jag höll på och bråkade med ad-aware programet för att få den disabled när man startade om men det gick inge bra så jag avinstallerade den istället innan jag gick in i felsäkert läge.. :)

Va in nu på C: --> användare --> ulrika--> appdata --> LocalLow och där hittade jag en SweetIm mapp som jag raderade i hopp att jag hade kirrat det men nix pix.. den är kvar i program och funktioner, hoppas jag inte gjorde nåt dumt nu bara :unsure:
Får nog hoppas på att Ängegärd kanske vill hjälpa mig med revo programet sen :)

Annars tycker jag att datorn funkar riktigt bra och den är mycket piggare än vad den va tidigare :D *tokglad*
När jag är klar med det här så ska jag nån dag ta tag och försöka snoka mig till info om hur man gör rent inne i datorn vid fläkten utan att förstöra nåt *S* några tips? ;)


ANNONS:

#22 Rika

Rika
  • Medlem
  • PipPip
  • 50 inlägg

Skrivet 16 mars 2009 - 02:32

Där du skrev att det finns bättre program än ad-aware som tex Malwarebytes' Anti-Malware..
Tänkte prova med det istället.. Kan man få den att va på hela tiden som ad-aware´n va nere vid klockan? och sen att man klickade upp den för en ordentlig scan lite då och då?
Du anar inte hur tacksam jag är för all hjälp jag har fått av dig! :D

#23 MrO

MrO

    Svenska Spywarehunters Teamet

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 434 inlägg

Skrivet 16 mars 2009 - 18:21

Hej! Om du följer rådet att bara ta bort dom registernycklar som är fetmarkerade i Revo Uninstaller så ska det inte vara nån fara,lite märkligt dock att du har codecnycklar i SweetIM( Det värsta som skulle kunna hända är ju att du får installera ett nytt codec paket om du nu behöver det)Här har du ett som funkar bra i såna fall: http://www.majorgeek...date_d5347.html
Malwarebytes har realtids skydd i köpversionen om du vill ha det,alltså att det ligger och bevakar på samma sätt som Ad-Watch i Ad-Aware!Hoppas denna info kan vara till hjälp/Mvh MrO

#24 Rika

Rika
  • Medlem
  • PipPip
  • 50 inlägg

Skrivet 16 mars 2009 - 18:26

Tack så mycket MrO!
Blir ju som sagt så osäker när det gäller sånt här så frågar hellre en extra gång än bara tutar och kör.. *S* men så jag borde inte behöva oroa mig att datorn krashar ihop helt för att jag kör det där programet och bara tar bort det som är fetmarkerat? :)
Tack för förklaringen med Malwarebytes, ska absolut kika närmare på betalversionen :)

#25 MrO

MrO

    Svenska Spywarehunters Teamet

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 434 inlägg

Skrivet 16 mars 2009 - 18:48

Hej! Helt rätt att fråga om man är osäker,nej du ska inte behöva vara orolig för att Revo kraschar din dator om du följer instruktionerna att bara ta bort fetmarkerade registernycklar( Kanske hade varit en annan sak om datorn hade fullt av infektioner som sabbat systemet men det har ju kära Malou redan hjälpt dig med att konstatera att så inte är fallet ;) )
Mvh MrO

#26 Rika

Rika
  • Medlem
  • PipPip
  • 50 inlägg

Skrivet 17 mars 2009 - 00:32

Tack så jätte mycket för all er hjälp!
Datorn är mycket piggare och jag fick bort SweetIM med Revo Uninstaller :D
Hade aldrig lyckats utan er så Stort tack ännu en gång! :D

#27 Malou

Malou
  • Gäster

Skrivet 17 mars 2009 - 00:50

Hej Rika!

Varsegod och tack själv för att vi fick hjälpa.
En sådan suverän hjälp du fått av MrO ;)

Underbart härligt att du har fått bort SweetIM med Revo Uninstaller.

SLUTORD:

För att inte riskera att återtälla datorn till någon/några tidigare tidpunkter då eventuella otrevligheter förekom (detta då med tanke på att där finns/fanns otyg i din restore-mapp) så läs gärna igenom nedanstående information samt instruktion för hur man går tillväga med att rensa rent i restore-mappen m.m.
OBS: Välj instruktionen för det Operativsystem just du använder:
=> Systemåterställning: (Så här Inaktiverar/Aktiverar du):

Mina sedvanliga rekommendationer:
Hämta hem/installera ALLA SÄKERHETSUPPDATERINGAR/PATCHAR M.M.
Hämta hem/installera SP1/SP3 för det Operativsystem som används
(Windows XP/Windows Vista).
Finns att hämta hem från Windows Update/Microsoft Update.
Allt hittas på nedanstående sida under fliken Lite Tips & Råd för en säkrare dator:
Läs gärna även informationen under fliken Hur blev jag infekterad?
=>Dator&IT-Säkerhet:
=> Lite Tips & Råd för en säkrare dator:

Då du gjort ovanstående
Gör en ny TM HJT-logga kopiera in den hit så vi får se att allt är fortsatt rent och fint. Detta för att säkerställa så inget gått fel under ovanstående procedur (EX: Att inget otyg blivit återställt av misstag).

MVH/Malou

#28 Rika

Rika
  • Medlem
  • PipPip
  • 50 inlägg

Skrivet 17 mars 2009 - 02:38

Hej Malou!
Nu kommer säkert världens dummaste fråga från mig så här på nattkvisten *S*
Windows update har jag så att den uppdaterar automatiskt.
Gick in på microsoft update och gjorde som det stog men fick bara upp: Du måste vara inloggad som Administratör eller som en användare som är medlem i gruppen Administratörer om du vill installera uppdateringar från den här webbplatsen.
Förstår inte varför det står så, jag är inloggad som administratör. Är jag helt senil eller på tok för trött för att tänka tro? *S*
Läste igenom dina rekommendationer och tyckte dom va väl skrivna och väldigt intressanta så ska läsa ännu grundligare imorgon när jag är lite piggare. ;)
Gjorde iallafall den där systemåterställnings grejen och sedan körde jag CCleaner, stängde av windows defender och körde sedan TM HJT, så här kommer den loggan:


Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 02:19:49, on 2009-03-17
Platform: Windows Vista SP1 (WinNT 6.00.1905)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6001.18000)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\Windows\RtHDVCpl.exe
C:\Program Files\Packard Bell\FIJI\ABoard.exe
C:\Program Files\Microsoft IntelliType Pro\itype.exe
C:\Program Files\Packard Bell\FIJI\AOSD.exe
C:\Windows\System32\rundll32.exe
C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program Files\Packard Bell\SetUpMyPC\SmpSys.exe
C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe
C:\Windows\ehome\ehtray.exe
C:\Program Files\Personal\bin\Personal.exe
C:\Windows\ehome\ehmsas.exe
C:\Program Files\Eset\nod32kui.exe
C:\Program Files\Windows Live\Contacts\wlcomm.exe
C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\rika.exe
C:\Windows\system32\SearchFilterHost.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://format.packar...amp;key=IESTART
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft....k/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft....k/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft....k/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft....k/?LinkId=69157
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
R3 - Default URLSearchHook is missing
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: Länkhjälp till Adobe PDF Reader - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: Search Helper - {6EBF7485-159F-4bff-A14F-B9E3AAC4465B} - C:\Program Files\Microsoft\Search Enhancement Pack\Search Helper\SearchHelper.dll
O2 - BHO: Windows Live inloggningshjälpen - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Browser Address Error Redirector - {CA6319C0-31B7-401E-A518-A07C3DB8F777} - C:\Program Files\Google\Google_BAE\BAE.dll
O2 - BHO: Java™ Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: Windows Live Toolbar Helper - {E15A8DC0-8516-42A1-81EA-DC94EC1ACF10} - C:\Program Files\Windows Live\Toolbar\wltcore.dll
O3 - Toolbar: &Windows Live Toolbar - {21FA44EF-376D-4D53-9B0F-8A89D3229068} - C:\Program Files\Windows Live\Toolbar\wltcore.dll
O4 - HKLM\..\Run: [RtHDVCpl] RtHDVCpl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ACTIVBOARD] C:\Program Files\Packard Bell\FIJI\aboard.exe
O4 - HKLM\..\Run: [itype] "C:\Program Files\Microsoft IntelliType Pro\itype.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [nod32kui] "C:\Program Files\Eset\nod32kui.exe" /WAITSERVICE
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [SmpcSys] C:\Program Files\Packard Bell\SetUpMyPC\SmpSys.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Orb] "C:\Program Files\Winamp Remote\bin\OrbTray.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background (User 'Default user')
O4 - Global Startup: BankID säkerhetsprogram.lnk = C:\Program Files\Personal\bin\Personal.exe
O9 - Extra button: Blogga detta - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program Files\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Blogga detta i Windows Live Writer - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program Files\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra button: (no name) - {85d1f590-48f4-11d9-9669-0800200c9a66} - C:\Windows\bdoscandel.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Uninstall BitDefender Online Scanner v8 - {85d1f590-48f4-11d9-9669-0800200c9a66} - C:\Windows\bdoscandel.exe
O16 - DPF: {56762DEC-6B0D-4AB4-A8AD-989993B5D08B} (OnlineScanner Control) - http://www.eset.eu/b...lineScanner.cab
O16 - DPF: {5D86DDB5-BDF9-441B-9E9E-D4730F4EE499} (BDSCANONLINE Control) - http://download.bitd...can8/oscan8.cab
O23 - Service: ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762## (Bonjour Service) - Apple Computer, Inc. - C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: MySQL - Unknown owner - C:\Program.exe (file missing)
O23 - Service: NOD32 Kernel Service (NOD32krn) - Eset - C:\Program Files\Eset\nod32krn.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe
O23 - Service: RoxMediaDB9 - Unknown owner - C:\Program Files\Common Files\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\RoxMediaDB9.exe (file missing)
O23 - Service: Roxio Hard Drive Watcher 9 (RoxWatch9) - Unknown owner - C:\Program Files\Common Files\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\RoxWatch9.exe (file missing)
O23 - Service: SrvCDEject - Unknown owner - C:\Program Files\Packard Bell\SrvCDEject.exe
O23 - Service: stllssvr - MicroVision Development, Inc. - C:\Program Files\Common Files\SureThing Shared\stllssvr.exe

--
End of file - 6412 bytes

#29 Malou

Malou
  • Gäster

Skrivet 18 mars 2009 - 00:43

Hej Rika!

Ber om ursäkt för att svar har dröjt och tack för dina vänliga ord ;)

Gjorde iallafall den där systemåterställnings grejen och sedan körde jag CCleaner, stängde av windows defender och körde sedan TM HJT, så här kommer den loggan:

Underbart!
Din TM HJT-logga ser ren och fin ut. Mycket bra.

Nu kommer säkert världens dummaste fråga från mig så här på nattkvisten *S*

Inga frågor är för dumma. Frågar man inte så får man inget veta och hellre fråga en gång för mycket än inte alls ;)

Windows update har jag så att den uppdaterar automatiskt.
Gick in på microsoft update och gjorde som det stog men fick bara upp: Du måste vara inloggad som Administratör eller som en användare som är medlem i gruppen Administratörer om du vill installera uppdateringar från den här webbplatsen.
Förstår inte varför det står så, jag är inloggad som administratör. Är jag helt senil eller på tok för trött för att tänka tro? *S*

Mycket bra att du har automatiska uppdateringar påslagna. Men man bör inte förlita sig till 100% utan bör göra manuella kontroller mellan varven.
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut gällande Vista operativsystem. Men förhoppningsvis så ser det näst intill likvärdigt ut som i Windows 7 som jag kör.
Blir det samma felaktigheter om du går in i kontrollpanelen och väljer Windows Update därifrån?

MVH/Malou

#30 Rika

Rika
  • Medlem
  • PipPip
  • 50 inlägg

Skrivet 22 mars 2009 - 16:44

Hej Malou!
Förlåt för mitt sena svar, har haft massor att göra och så har jag vart dålig i några dagar.. Men nu e jag tebax igen :)

Windows update brukar jag kika in på via kontrollpanelen och söka uppdateringar ungefär en gång i veckan bara för att kolla i säkerhetsskull att det inte ligger något där och väntar på att bli uppdaterat. Det funkar finfint där igenom.
Men när jag går till Microsoft update via deras hemsida så får jag upp det där meddelandet om att jag måste vara inloggad som administratör, det förstår jag inte riktigt varför det blir så eftersom jag är inne som administratör på min dator.

Jag har inte så bra koll på just sånt där, vet inte om microsoft update även ska finnas på kontrollpanelen men jag hittar inget där.. så vette sjutton varför det blir så på deras hemsida.

Oj, vad virrigt det vart men hoppas du förstår vad jag menar :)

Hoppas du har haft en bra helg =)

#31 Malou

Malou
  • Gäster

Skrivet 24 mars 2009 - 00:04

Hej Rika!

Inget att be om ursäkt för. Du fick ju själv vänta på svar här ;)

Windows update brukar jag kika in på via kontrollpanelen och söka uppdateringar ungefär en gång i veckan bara för att kolla i säkerhetsskull att det inte ligger något där och väntar på att bli uppdaterat. Det funkar finfint där igenom.

Jag har inte så bra koll på just sånt där, vet inte om microsoft update även ska finnas på kontrollpanelen men jag hittar inget där.. så vette sjutton varför det blir så på deras hemsida.

Härligt att det fungerar att besöka Windows Update via din kontrollpanel.
Inte heller jag har just Microsoft Update i min kontrollpanel utan enbart Windows Update. Om du exempelvis har Microsoft Office installerat så är det då Microsoft Update som har hand om den biten.
Numera så brukar man få alla sina behövliga uppdateringar via Windows Update då den bla känner av huruvida du har MS Office installerat eller inte. Så det är nog inget att oroa sig för att du inte kan besöka deras sida manuellt. Huvudsaken är att den via kontrollpanelen fungerar utan problem.

Hur mår datorn nu?
Kvarstår där några problem?

MVH/Malou

#32 Rika

Rika
  • Medlem
  • PipPip
  • 50 inlägg

Skrivet 24 mars 2009 - 00:09

Ahh ok, då förstår jag. Inget jag behöver oroa mig för isåfall.. :)
Datorn mår jätte fint och går som en klocka! Nästan glömt att den kunde va såhär pigg :D
Är jätte glad och för all din hjälp! Hade aldrig fått ordning på den annars!
Stort tack till dig!

#33 Malou

Malou
  • Gäster

Skrivet 24 mars 2009 - 00:23

Hej Rika!

Varsegod och tack själv för att vi fick hjälpa samt för dina vänliga ord ;)

Ahh ok, då förstår jag. Inget jag behöver oroa mig för isåfall.. smile.gif

Absolut inget du behöver oroa dig för.

Underbart härligt att höra att datorn går som en klocka igen och att den åter mår bra för övrigt.
Ha det så bra och var rädd om datorn ;)

MVH/Malou