si3rra, den May 19, 2009, 01:31, skrev:
<offtopic>Spännande så nu har du åtkomst till samtliga datorer i huset / LAN'et?
Ang detta borde du kontakta din internet leverantör!</offtopic>
Alltså du har 2 nätverkskort i varje dator?
det ena är anslutet till en Switch / router, och det andra är anslutet till den andra datorn via en korskopplad kabel?
(vilket i sådana fall är lite overkill!!)
Vad har ni för ip tilldelning på LAN'et / fiberLan? får båda datorerna IP från en DHCP eller delar din switch/router ut lokala ip adressen till datorerna?
Om du har lokala adresser så borde det väl gå att ställa in i Windows firewall att endast tillåta viss kommunikation med sitt eget undernät.
Hej,
Har pratat med med internetleverantör förut, finns även en tråd jag skapat om just det då jag trodde det var ett problem i sig från början. Svaret där är att det är på det viset då samtliga i huset är kopplade till samma switch. Finns 5st switchar i området fördelade på 1100 lägenheter. Rätt intressant att se andras datorer, ja, finns även dom som har delat ut utan att ha någon form av säkerhet så det är bara att knalla rakt in och titta på vad man nu vill se, nåja åter till ämnet.
Jag har 2 nätverkskort i varje dator. Ena är ansluten till switchen, den andra till beta och viceversa gällande alfa. Overkill vet jag inte men det var vad som krävdes för att det ska fungera på mitt sätt.
IP tilldelningen är som sådan att alfa och beta via nätverkskorten mot switchen får IP via convertern någon annanstans i huset. Alfa och beta har fast ip via det interna nätverket, korsad kabel är det jag använder då farten i nätet är grymt mycket bättre.
Tänkte inte på windows firewall, men det löser inte mitt problem.
xpna
Edit: Ser i aktivitetshanteraren att trafiken mellan datorerna går via switchen och inte via den korskopplade kabeln på det interna nätverket. Skumt att jag inte kan styra trafiken internt den vägen.