Jump to content

- - - - -

Storlek på systempartition?

• Du har inte behörighet att svara på denna tråd
26 svar i den här tråden

#21 CGD

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 967 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Mölndal

Skrivet 18 augusti 2009 - 15:25

Tack Stenis, äntligen svar.
Men det stämmer inte och det är nog jag som uttryckt mig felaktigt. Lite i XP termer. I Vista har du ju på skrivbordet en mapp med användarens namn i den mappen finns det ju sedan undermappar för bilder, dokument filmer o.s.v. Det är hela den mappen jag skulle vilja få över till D. Tanken är ju att allt jag sparar skall finnas kvar efter en eventuell krasch. Jag kan behöva lära mig lite utav det här för jag antar att Windows 7 är uppbyggt likadant och jag hoppas få råd till en W7 64 längre fram.

Jag har nu prövat att flytta varje katalog för sig och det fungerade dåligt. Det var bara bilder som gick med på att flyttas. Och nu beter sig det hela lite konstigt. Lägger jag till en fil i D:bilder så finns det också när jag öppnar bilder på C:.

Det här inlägget har redigerats av CGD: 18 augusti 2009 - 15:47

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#22 Andreas Stenhall

• Sajtägare
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7 571 inlägg
  • Från:Stockholm

Skrivet 18 augusti 2009 - 17:01

Att flytta hela användarkatalogen och alla undermappar är något som endast går att göra under installationen av Windows, och då måste man använda en så kallad svarsfil.

Det går i Vista att styra om alla synliga mappar (såtillvida du inte visar dolda filer) under C:\Användare\<användarnamn>. Du kan exempelvis flytta Dokument, Bilder, Filmer, Favoriter, Spel, Skrivbordet osv.

Vad händer då du försöker flytta Dokument och eventuellt andra mappar, får du något felmeddelande?

Du lägger till en bild på D: och som sedan även dyker upp på C:? Vilka är de exakta sökvägarna till båda dessa mappar? Sökvägen får du fram genom att i Utforskaren klicka på den vita ytan i Adressfältet högst upp.

Andreas Stenhall
Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

#23 jalec

• Medlem
  • Pip
  • 20 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 18:40

Kan det här va till nån hjälp?

http://www.rekenwond...ic.htm#Junction Link

#24 CGD

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 967 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 11:05

Jag gjorde en ny katalog på D partitionen. Jag flyttade några av användarkatalogerna dit. Bilder. Musik och Dokument. Men något blev fel. Dessa tre kataloger fanns nu både på C och D. La jag till en bild i bildkatalogen på D partitionen så dök det även upp i bildkatalogen som låg kvar på C. Jag raderade sedan de tre katalogerna på C men de försvann då även på D. Jag hittade inte så jag kunde lägga tillbaka dem.
Jag startade istället om installationen och valde en annat alternativ så inget utav den nya uppdelningen av hårddisken ändrades. Utan HP skivorna installerade Windows och alla program de valt på den nya C partitionen. Efter alla uppdateringar gjorde jag en ny katalog på D. Jag öppnade sedan användares folder som ligger på skrivbordet och markerade alla kataloger som var där och drog de över till den nya katalogen på D. Se här http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=215. Nu blev det helt riktigt.
Jag har nu också läst på lite om Vista.

Tack till de som gav mig råd.

#25 bepe002

• Medlem
  • Pip
  • 8 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 12:33

View PostCGD, den August 19, 2009, 12:05, skrev:

Jag gjorde en ny katalog på D partitionen. Jag flyttade några av användarkatalogerna dit. Bilder. Musik och Dokument. Men något blev fel. Dessa tre kataloger fanns nu både på C och D. La jag till en bild i bildkatalogen på D partitionen så dök det även upp i bildkatalogen som låg kvar på C. Jag raderade sedan de tre katalogerna på C men de försvann då även på D. Jag hittade inte så jag kunde lägga tillbaka dem.
Jag startade istället om installationen och valde en annat alternativ så inget utav den nya uppdelningen av hårddisken ändrades. Utan HP skivorna installerade Windows och alla program de valt på den nya C partitionen. Efter alla uppdateringar gjorde jag en ny katalog på D. Jag öppnade sedan användares folder som ligger på skrivbordet och markerade alla kataloger som var där och drog de över till den nya katalogen på D. Se här http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=215. Nu blev det helt riktigt.
Jag har nu också läst på lite om Vista.

Tack till de som gav mig råd.

Här är en sida som på ett bra sätt beskriver partitionering etc. Jag brukar följa anvisningen till "En perfekt PC" som finns i slutet. Fungerar bra och du får "Mina dokument" där du vill ha dom.
http://www.proffs.nu/support/part.asp

xxx

#26 CGD

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 967 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 12:56

Det var ju en bra sida. I stil med vad jag gillar.
Men Mats Hindhede är antagligen inte nåt bra på datorer. Han rekommenderar ju att man skall partitionera disken.

#27 sonofadisk

• Medlem
  • Pip
  • 1 inlägg

Skrivet 13 september 2009 - 22:34

View PostCGD, den August 19, 2009, 13:56, skrev:

Det var ju en bra sida. I stil med vad jag gillar.
Men Mats Hindhede är antagligen inte nåt bra på datorer. Han rekommenderar ju att man skall partitionera disken.

CGD, att Mats Hindhede rekommenderar att man skall partitionera disken är något som talar FÖR att Mats är bra på datorer, inte mot.

e-son, dina kommentarer ovan att partitionering ger prestandaförluster är en missuppfattning. Läs gärna kommentaren från mutex ovan.

Självklart är det bättre att ha personliga filer och e-post på en annan partition eller en annan disk än Windows. Då behöver man inte flytta sina personliga saker när man installerar om Windows. Folk samlar på sig flera hundra GB på nolltid nuförtiden. Det är självklart en avsevärd fördel att slippa flytta sådana mängder när det är dags att installera om Windows.

CGD, dubblettmapparna som dyker upp när man ändrar sökvägarna för systemmapparna för bilder, musik och filmer är en bugg i både Windows Vista och Windows 7. Om man helt enkelt tar bort dubblettmapparna brukar problemet försvinna. Otroligt slappt av Microsoft att inte åtgärda detta. Det finns för övrigt en liknande bugg som visar sig när man ändrar sökvägen för systemmappen Mina bilder i Windows XP med hjälp av Tweak UI. Man måste genomföra ändringen två gånger innan den får effekt.

Om man bara ska flytta sina personliga saker ger det ingen prestandavinst att använda två diskar istället för två partitioner på samma disk. Däremot ger det en annan fördel: du kan ta ut disken med dina personliga saker när du har lust. Det kan du inte göra med en partition :D

Page file är ett undantag. Ska man flytta page file bör den placeras på en annan disk än Windows, inte på en annan partition på samma disk som Windows.

http://support.microsoft.com/kb/314482

1 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare