Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Log In with Google      Logga in   
  • Registrera konto

Foto
- - - - -

Nytt Antivirusskydd

Den här tråden har arkiverats. Det innebär att du inte längre kan svara på inlägg i tråden. Vänligen starta en ny tråd vid behov.
30 svar i den här tråden

#1 T@wo

T@wo
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 508 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 19:07

Hej,
ska köpa ett nytt antivirus och har tittat på följande:
Norton Internet Security 2009
Norton Internet Security 2009 Premier
Norton 360 Version 3.0
Norton 360 Version 3.0 Premier Edition

Vad är den stora skillnaden mellan dessa fyra? Vilket av dom är den mest heltäckande och "kompletta"?
Varför jag frågar är att jag inte riktigt har fattat vilket som är det "bästa" och mest kompletta genom att läsa på deras hemsida.

Norton Internet Security 2009:
http://www.symantec....ternet-security

Norton Internet Security 2009 Premier:
http://www.symantec....ecurity-premier

Norton 360 Version 3.0:
http://www.symantec....v/se/norton/360

Norton 360 Version 3.0 Premier Edition:
http://www.symantec....premier-edition

Thermaltake Xaser VI VG4000BNS|Windows 7 Ultimate (64 bit)|Asus STRIKER II EXTREME nForce 790i Ultra SLI|Intel® Core™2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz|8GB DDR3 RAM|NVIDIA GeForce GTX 280|LG Flatron W2252V|Western Digital D3000GLFS 300GB & Samsung HD501LJ 500GB & Samsung SP2504C 250GB|Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professinal|Canon iP5300|Logitech G15 Gaming Keyboard|Roccat Kone|Razer Mantis|Logitech Z-5500|Sennheiser PC 350

ANNONS:

#2 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 11 156 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 19:19

Har inte jämfört dem, men NIS2009 är gammal…

http://www.symantec....sp?pvid=nis2010

Ubuntu 14.10, 64-bit | Chrome 40β | HTTPS Everywhere

#3 Mr.LeNo

Mr.LeNo
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 19:40

2010:orna kommer snart, så kan du, så avvakta lite...

#4 Nirvasher

Nirvasher
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 19:59

Alltså. Varför vill du ha Norton? Om du nu ska köpa ett antivirusskydd, varför inte köpa ett riktigt bra då? Tex. som Nod32, som fungerar precis som ett antivirusskydd ska göra. Effektivt, resurssnålt och jobbar tyst i bakgrunden utan att man som användare påminns om den.

Har haft Norton, och senaste jag hade var Norton360. Det installerade jag på två datorer, har aldrig haft så mycket problem med ett antivirusprogram. Varje gång Firefox uppdaterade sig, eller något annat program, så blockerade Norton360 det direkt, och jag kunde inte göra något åt det, även om jag avblockerade det i listan, så kunde ingen av programmen nå internet.
Alla fel som uppkom hänvisade Norton till supporttjänsten som finns inbyggd i programmet, men varje gång jag klickade på support, kraschade programmet.

Visst, de sägs ha fixat en massa fel i version 3 av Norton360 (dvs. man måste köpa det IGEN för att få bort alla buggar), men jag är inte speciellt glad för att betala 1000 kr för ett program, som inte fungerar och som de vägrar att fixa.

Som många andra säger, Norton i sig är inget antivirus, det ÄR ett virus.

Det här inlägget har redigerats av Frezze: 18 augusti 2009 - 20:00

#5 Manneman

Manneman

Moderator

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 476 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 20:11

Personligen skulle jag nog inte välja något av de som nämns i inledingstråden... men samtidigt tror jag att det handlar om vad varje individ känner sig som mest bekväm med. Det är väl att jämnföra med vilken mobiltelefon man känner sig mest van vid... nokia, sony ericsson eller någon annan. Alla telefoner gör vad som förväntas, man kan ringa och sms:a. Sen är det upp till var och en vad man är beredd att betala och vilka uppoffringar man vill göra.

Själv är jag en snåljåp vad gäller säkerhetsprogram. Jag har testat allehanda produkter och märkt att ett gratisalternativ är minst lika bra som "betal-varianterna". Det handlar lika mycket om sunt förnuft och inte bara förlita sig på ett virusskydd...

Vad gäller ditt val av antivirus från de du nämnt? Ja, jag instämmer nog med Mr LeNo... 2010:orna kommer snart och det kan vara värt att avvakta.

Mange

* Alienware 18 i7 Fourth Gen + Windows 8.1 *

* HP Envy 17-3010eo + Windows 10 x64 *
* HP 6530b (2st) + Windows 7 x86 SP1 *

#6 si3rra

si3rra

=^..^=

• Hedersmedlem
  • 3 553 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 20:28

Vilken version har du idag?
Med lite tur kanske du har en version du kan få uppdatera till den senaste gratis, och så behöver du bara förlänga din premunumeration: http://www.symantec....rt.jsp?site=nuc

Norton Internet Security 06,07,08 -> 2009
Norton 360 1,2,3 -> 3.0
Antivirus 06,07,08 -> 2009

Det här inlägget har redigerats av si3rra: 18 augusti 2009 - 20:31

#7 OlleBull

OlleBull
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 469 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 20:54

Man får prova sig fram, när det gäller skyddsprogrammen. NOD32 har jag använt sedan 2001 och rekommenderar det starkt. Ett effektivt och bra antivirus ska bara finnas där i bakgrunden och fungera och det gör NOD32 Vill man ha ett antivirus med brandvägg, finns Eset Smart Security Ett bra gratisalternativ är avast NOD32 är dock så billigt, att ingen borde avskräckas av priset.

http://www.esetscandinavia.com/

Köper gör man enklast, via telefon i Sverige.

MVH...OB

#8 si3rra

si3rra

=^..^=

• Hedersmedlem
  • 3 553 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 21:04

Man får prova sig fram, när det gäller skyddsprogrammen. NOD32 har jag använt sedan 2001 och rekommenderar det starkt. Ett effektivt och bra antivirus ska bara finnas där i bakgrunden och fungera och det gör NOD32 Vill man ha ett antivirus med brandvägg, finns Eset Smart Security Ett bra gratisalternativ är avast NOD32 är dock så billigt, att ingen borde avskräckas av priset.
http://www.esetscandinavia.com/
Köper gör man enklast, via telefon i Sverige.

Lånar tråden lite OFFTOPIC här, men OlleBull varför skriver du VISSA ord med fetstil?
Detta måste ju uppta en hel del tid, men till vilken nytta?

Ber TS om ursäkt för OFFTOPIC!
Men samtidigt, så tror inte att TS är intresserad av att byta FRÅN norton..

Det här inlägget har redigerats av si3rra: 18 augusti 2009 - 21:13

#9 kal

kal
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 258 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 21:05

för att han gör reklam för det!!

Win 7 RC
ASUS A8V Deluxe, 2x Western Digital Raptor 74GB SATA Gainward 6800 gt 256MB 181.20
AMD athlon 64 3800+
1gig ADATA minne,  integr ljud AC97

#10 T@wo

T@wo
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 508 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 22:39

2010:orna kommer snart, så kan du, så avvakta lite...

Har 8 dagar kvar... Finns det något releasedatum för 2010?

Personligen skulle jag nog inte välja något av de som nämns i inledingstråden... men samtidigt tror jag att det handlar om vad varje individ känner sig som mest bekväm med. Det är väl att jämnföra med vilken mobiltelefon man känner sig mest van vid... nokia, sony ericsson eller någon annan. Alla telefoner gör vad som förväntas, man kan ringa och sms:a. Sen är det upp till var och en vad man är beredd att betala och vilka uppoffringar man vill göra.

Själv är jag en snåljåp vad gäller säkerhetsprogram. Jag har testat allehanda produkter och märkt att ett gratisalternativ är minst lika bra som "betal-varianterna". Det handlar lika mycket om sunt förnuft och inte bara förlita sig på ett virusskydd...

Vad gäller ditt val av antivirus från de du nämnt? Ja, jag instämmer nog med Mr LeNo... 2010:orna kommer snart och det kan vara värt att avvakta.

Mange

Precis, jag gillar Norton och känner mig bekväm med det därför använder jag det. Det är helt komplett om man säger så. Vad gäller Norton Internet Security 2010 så satsar jag nog på det men vad ska jag ha tills det släpps? Känns lite jobbigt att mitt eget virusskydd går ut om 8 dagar och 2010 kommer precis runt hörnet...

Thermaltake Xaser VI VG4000BNS|Windows 7 Ultimate (64 bit)|Asus STRIKER II EXTREME nForce 790i Ultra SLI|Intel® Core™2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz|8GB DDR3 RAM|NVIDIA GeForce GTX 280|LG Flatron W2252V|Western Digital D3000GLFS 300GB & Samsung HD501LJ 500GB & Samsung SP2504C 250GB|Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professinal|Canon iP5300|Logitech G15 Gaming Keyboard|Roccat Kone|Razer Mantis|Logitech Z-5500|Sennheiser PC 350

#11 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8 020 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 22:56

Har 8 dagar kvar... Finns det något releasedatum för 2010?

Jag har ingen aning om när den skarpa versionen släpps till försäljning men du kan redan nu testköra en betaversion från http://www.symantec....sp?pvid=nis2010. Om du bestämmer dig för att testa den, tänk på att det är en betaversion som kan innehålla fel och ställa till problem med din dator, så se då till att Systermåterställning är aktiverat så att du kan backa om det skulle visa sig bli problem.

Andreas Stenhall
Coligo AB
twitter-16-icon.png facebook-16-icon.gif linkedin-16-icon.png mvp-16-icon.gif icon_16_theexp.png

#12 Silenz

Silenz
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 612 inlägg

Skrivet 18 augusti 2009 - 23:14

Alltså. Varför vill du ha Norton? Om du nu ska köpa ett antivirusskydd, varför inte köpa ett riktigt bra då? Tex. som Nod32, som fungerar precis som ett antivirusskydd ska göra. Effektivt, resurssnålt och jobbar tyst i bakgrunden utan att man som användare påminns om den.

Har haft Norton, och senaste jag hade var Norton360. Det installerade jag på två datorer, har aldrig haft så mycket problem med ett antivirusprogram. Varje gång Firefox uppdaterade sig, eller något annat program, så blockerade Norton360 det direkt, och jag kunde inte göra något åt det, även om jag avblockerade det i listan, så kunde ingen av programmen nå internet.
Alla fel som uppkom hänvisade Norton till supporttjänsten som finns inbyggd i programmet, men varje gång jag klickade på support, kraschade programmet.

Visst, de sägs ha fixat en massa fel i version 3 av Norton360 (dvs. man måste köpa det IGEN för att få bort alla buggar), men jag är inte speciellt glad för att betala 1000 kr för ett program, som inte fungerar och som de vägrar att fixa.

Som många andra säger, Norton i sig är inget antivirus, det ÄR ett virus.

Du
Norton 2009 är hur resurssnålt som helst och klartt bättre köp än Nod 32 enligt mig.

#13 Cecilia

Cecilia
  • Hedersmedlem
  • 4 738 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 00:01

Precis, jag gillar Norton och känner mig bekväm med det därför använder jag det. Det är helt komplett om man säger så. Vad gäller Norton Internet Security 2010 så satsar jag nog på det men vad ska jag ha tills det släpps? Känns lite jobbigt att mitt eget virusskydd går ut om 8 dagar och 2010 kommer precis runt hörnet...

Har du Norton redan idag men har inte uppgraderat till 2009? Då bör du ju göra det så fort som möjligt för att få så bra skydd som möjligt. Si3rra har ju en länk för det högre upp i tråden. Sedan så köper du en förlängning av det du har och när 2010 kommer så uppgraderar du till det utan kostnad (om de fortsätter med samma princip som gäller idag).

Norton 360 och Internet Security är ganska olika varandra användarmässigt så är du van vid det ena idag så fortsätt med det. Norton 360 vänder sig till dem med mycket små datorkunskaper och där går det just inte att göra några inställningar utan det är för dem som bara vill installera och använda. I båda Norton 360 ingår det säkerhetskopiering. I 360 Premier så ingår det 25 GB utrymme för säkerhetskopiering, för övrigt så verkar det vara samma funktioner: http://www.symantec....v/se/norton/360 fliken Jämför relaterade produkter

#14 PCfreak

PCfreak
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 224 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 00:26

Jag kör med Norton 360, Version: 3.5.0.15och har aldrig haft problem med det, hur smidigt som helst och med "Silent Mode" så är det inga problem med spel heller. :rolleyes: Kan varmt rekomendera det. Funkar även bra med Windows 7 vilket vissa andra inte gör. ex Panda Internet Security 2010.

#15 hammerfall

hammerfall
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 04:58

Där vill jag nog påstå att du har gruvligt fel.
Panda internet security funkar visst med W7, och ett bätter AV har jag inte använt.
Har provat W7 x64 med Panda IS , inga som helst problem.

Jag kör med Norton 360, Version: 3.5.0.15och har aldrig haft problem med det, hur smidigt som helst och med "Silent Mode" så är det inga problem med spel heller. :rolleyes: Kan varmt rekomendera det. Funkar även bra med Windows 7 vilket vissa andra inte gör. ex Panda Internet Security 2010.

Imac
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Installera inte W7 på en Vista/xp dator om du vill gå tillbaka, W7 låser hdd i boot sektorn.

#16 munketh

munketh
  • Medlem
  • PipPip
  • 73 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 07:17

Jag kör Microsoft security essentials 64x duger åt mej.
http://www.microsoft....aspx?mkt=en-us

Window 7 RTM 64x

#17 olof65

olof65
  • Medlem
  • PipPip
  • 88 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 07:28

varför bråka om olika antivirus program ta det som man tycker om ju , ja föredra nod32 64 bit uppdateras varje dag. Det upp till varje invidid att själv välj men min erfarenhet är nod32 bättre i tar inte mycket av datorna minne om man kollar norton har de igång min st 7-8 program som i bakgrunden men nod32 har bara en.
men som sagt man självklart välja det man vill ha ju

#18 Japanmannen

Japanmannen
  • Hedersmedlem
  • 1 700 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 07:39

Jag kör Microsoft security essentials 64x duger åt mej.

Klickar jag på 'Get it now' så händer inget.

Windows 8.1 with Update Enterprise x64 | Windows 7 Enterprise SP1 x64 | Office Professional Plus 2013 | P5Q Deluxe (Intel P45) | BIOS 2301 (modifierad nov. 2012) | Core2 Extreme X6800 | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | VelociRaptor 300 + 300 + 150GB | 8800GTX 768 MB - GeForce 340.52 WHQL | 16GB PC2-6400@800MHz | Enermax Galaxy 1kW 75A@+12V | Eizo FlexScan 27" @2560x1440 | Fiber 1 Gbit/s Up/Down | DLink DIR-655 Fw 1.35EU | Intel® PRO/1000 GT
Internet Explorer 11.0.14 x64 | Adobe Reader 11.0.09
Sony Xperia™ Z3 Android 4.4.4 | Sony Xperia™ Z2 Android 4.4.4

#19 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 11 156 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 07:56

Klickar jag på 'Get it now' så händer inget.

Tillgången var begränsad, där. Finns dock annorstädes. ;)

Ubuntu 14.10, 64-bit | Chrome 40β | HTTPS Everywhere

#20 Cecilia

Cecilia
  • Hedersmedlem
  • 4 738 inlägg

Skrivet 19 augusti 2009 - 09:27

varför bråka om olika antivirus program ta det som man tycker om ju , ja föredra nod32 64 bit uppdateras varje dag. Det upp till varje invidid att själv välj men min erfarenhet är nod32 bättre i tar inte mycket av datorna minne om man kollar norton har de igång min st 7-8 program som i bakgrunden men nod32 har bara en.
men som sagt man självklart välja det man vill ha ju

Det måste ha varit en äldre Norton än årsmodell 2009 du har råkat på för så är det inte numera.

Sedan är ju inte antalet processer så viktigt, det kan gå snabbare med flera små processer än med en stor.