Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

* * * * * 1 röster

FreeFileSync

Synkronisering säkerhetskopiering backup

• Vänligen logga in för att svara
40 svar i den här tråden

#1 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg
  • Kön:Inte valt
  • Från:Majorna

Skrivet 02 februari 2010 - 19:21

FreeFileSync är det bästa synk/backup-program jag testat hittills, har kört det några månader nu... både manuellt och schemalagt. Det slår utan tvekan ut all konkurens när det gäller snabbhet, och tillförlitligheten är än så länge 100-procentig. Inbyggd funktion för att skapa batch-filer som man sedan schemalägger i windows egen schemaläggare. Setup-filen ger möjlighet att välja 32/64 bit och installerad eller portabel. Och nu finns även svenska med bland språkvalen, i och med gårdagens nya version 3.3.
Det här programmet kan jag verkligen rekommendera för den som behöver synka mappar mellan flera datorer, eller för den som söker ett backupprogram som helt enkelt producerar en exakt kopia, klar att användas omedelbart... istället för komprimerade backup-filer i något skumt specialformat, som inte kan återställas med något annat än det ursprungliga programmet.

Nedladdning och dokumentation

Posted Image

Posted Image

Det här inlägget har redigerats av e-son: 22 november 2011 - 15:24

Spoiler

•`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`• Endast döda fiskar följer strömmen •`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`•

thinkbigger

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Huskvarna

Skrivet 02 februari 2010 - 19:31

Tack för den... skall testas snarast  :lol:

Privat support lämnas inte via PM, skriv ett inlägg i forumet istället.

ITpoolen - Ert företags totalleverantör inom IT
Spoiler

#3 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg
  • Från:Eknäs

Skrivet 06 februari 2010 - 18:00

Två oöversatta texter (om nu någon i närheten är inblandad…): Open directly, Open with Explorer.

Bifogade fil(er)

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 06 februari 2010 - 18:01

Spoiler

#4 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 06 februari 2010 - 18:23

View PostJoWa, den 06 februari 2010 - 18:00 , skrev:

Två oöversatta texter (om nu någon i närheten är inblandad…): Open directly, Open with Explorer.

Hur kan du tro att någon här är inblandad?   :rolleyes:
Bollen skickas vidare till utvecklaren.... översättaren är oskyldig! Strängarna finns i .lng-filen och är översatta, om än fritt!   ;)

Spoiler

•`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`• Endast döda fiskar följer strömmen •`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`•

thinkbigger

#5 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 06 februari 2010 - 19:12

Jag misstänker alltid dig då något är tokigt. :D

De texterna tycks vara hårdkodade i programmet. Bytte till tyska, och de var fortsatt på engelska… (Kollade också språkfilerna, och de respektive översättarna är oskyldiga. ;)

Spoiler

#6 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 06 februari 2010 - 19:28

View PostJoWa, den 06 februari 2010 - 19:12 , skrev:

Jag misstänker alltid dig då något är tokigt. :D

Bra... då kan jag känna mig som hemma...!   :D

Det här inlägget har redigerats av e-son: 06 februari 2010 - 19:28

Spoiler

thinkbigger

#7 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 07 februari 2010 - 12:18

Fick just en förklaring, och lösning, från utvecklaren!  :)

Citat

The problem with these two strings is that they are customizable (via global settings). Initially I set a default value and from then on the user has the option to change them appropriately.
Currently the default value is set in English, but if the user changes language, goes to global settings and presses "default", they are set to the current language.
This behavior is not exactly user-friendly. So with v3.4 I've changed it, to still have the english text as default, but translate it "on the fly" when it is shown in context menu. This has the advantage that user can change language and it is still shown translated. But as soon as he enters global settings, he'll instead see the English text (and may wonder why this doesn't match the context menu). Still, this is probably the best thing to do, because the underlying problem is quite general: Shall a value stand for itself or for what it points to?

Regards, ZenJu

Så svårt var det...!   ;)
Posted Image

Spoiler

thinkbigger

#8 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 07 februari 2010 - 12:50

:D

PS. Om någon undrar varför inga ikoner syns i mina bilder: Programmet är inte installerat i detta system. Jag har endast extraherat FreeFileSync.exe och språkfilen. I ett annat system (där jag upptäckte de engelska texterna) visas de, och nu även de svenska texterna. DS. ;)

Bifogade fil(er)

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 07 februari 2010 - 13:07

Spoiler

#9 fredde

fredde
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 inlägg

Skrivet 09 februari 2010 - 13:43

Går det att ställa in så den bara syncar vänster till höger.

Acer Aspire M3203 - Windows 7 x64 - 8 GB Ram DDR2 - AMD Athlon 2 630 Qaudcore - Harddrive 1 TB WDC WD10EADS-22M2B0 SCSI Disk Device - ATI Radeon HD 4650 1024 MB - Bios American Megatrend Version P01-A2 10/31/2009 -

#10 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 09 februari 2010 - 13:52

Ja, välj alternativet Uppdatera eller Spegla i Synkroniseringsinställningar.

Spoiler

#11 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 09 februari 2010 - 15:15

Spegla är väl kanske det du är ute efter. Det kopierar allt nytt samt skriver över allt ändrat.
Uppdatera tar inte bort något... det bara kopierar allt nytt och ändrat.

Spoiler

thinkbigger

#12 fredde

fredde
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 inlägg

Skrivet 09 februari 2010 - 18:16

View Poste-son, den 09 februari 2010 - 15:15 , skrev:

Spegla är väl kanske det du är ute efter. Det kopierar allt nytt samt skriver över allt ändrat.
Uppdatera tar inte bort något... det bara kopierar allt nytt och ändrat.

Tack för svaret, hade missat inställningsmöjligheterna

Acer Aspire M3203 - Windows 7 x64 - 8 GB Ram DDR2 - AMD Athlon 2 630 Qaudcore - Harddrive 1 TB WDC WD10EADS-22M2B0 SCSI Disk Device - ATI Radeon HD 4650 1024 MB - Bios American Megatrend Version P01-A2 10/31/2009 -

#13 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 26 februari 2010 - 18:31

Det finns tydligen ingen möjlighet att synkronisera flera mappar samtidigt? En användare synkroniserar Mina dokument och e-postmappen, d.v.s. två separata synkroniseringar. Det underlättas inte av att mappen måste ändras på både vänster och höger sida. Risk att filerna hamnar i fel mapp… Eller har jag missat någon möjlighet att låsa mappvalet?

Spoiler

#14 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 26 februari 2010 - 19:03

Jo du har faktiskt missat lite...!  ;)
Om du trycker på det lilla plusset i höger vy, så får du möjlighet att lägga till mappar både till höger och vänster (se bif.)
Misstänker dessutom att det kommer lite nya möjlighter i v3.4, som släpps nu i helgen... alt. början på nästa vecka. Ny översättning är i alla fall inskickad, och utvecklaren flaggar för helgen!   :)

Bifogad fil  multisync.png   12,66K   26 Antal nedladdningar

Det här inlägget har redigerats av e-son: 26 februari 2010 - 19:04

Spoiler

thinkbigger

#15 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 26 februari 2010 - 19:12

Haha! :D Tack!

Perfekt ju! Nu blev det smidigare, och ingen risk att några gb foton och annat hamnar i e-postmappen… ;)

Spoiler

#16 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 26 februari 2010 - 19:15

som sagt... ett grymt program!   :D

Spoiler

thinkbigger

#17 fredde

fredde
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 inlägg

Skrivet 07 mars 2010 - 14:21

Jag laddade hem den portabla och variant 3.2 nu precis och där saknas svenska som språk.

#18 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 07 mars 2010 - 14:36

View Postfredde, den 07 mars 2010 - 14:21 , skrev:

Jag laddade hem den portabla och variant 3.2 nu precis och där saknas svenska som språk.

Till version 3.2 fanns ingen svensk översättning. Den kom först med v3.3. Senaste version är 3.4... och det är naturligtvis den du bör välja!   ;)

Spoiler

thinkbigger

#19 fredde

fredde
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 inlägg

Skrivet 07 mars 2010 - 14:46

View Poste-son, den 07 mars 2010 - 14:36 , skrev:

Till version 3.2 fanns ingen svensk översättning. Den kom först med v3.3. Senaste version är 3.4... och det är naturligtvis den du bör välja!   ;)
Jag laddade hem zipfilen som tydligen inte var bytt till 3.4. Tog sen och bytte till 3.4 och .exe fil och där fanns som du säger svenska.

#20 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 08 mars 2010 - 09:02

Nu skall jag vara petig (d.v.s. som vanligt ;)):

Ett av FreeFileSync´s databasobjekt i följande fil saknas:
En av FreeFileSync´s databasfiler saknas:
För det första används inte apostrof för att markera genitiv i svenskan, utom undantagsvis då ett namn slutar på -s (Andreas’) eller -x (Max’), och förtydligande behövs.

För det andra skall det, om apostrof används, vara en riktig apostrof: ’
Större: ’
Posted Image

Spoiler

Andra trådar taggade med något av följande nyckelord: Synkronisering, säkerhetskopiering, backup

0 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare