Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

* * * * * 1 röster

FreeFileSync

Synkronisering säkerhetskopiering backup

• Vänligen logga in för att svara
40 svar i den här tråden

#21 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg
  • Kön:Inte valt
  • Från:Majorna

Skrivet 08 mars 2010 - 09:24

Jag är som sagt ingen språkvetare, utan får ibland grunda min text på antaganden. Skall naturligtvis ta bort "apostrofen" till nästa version... trots att jag inte ens vet hur jag skall kontrollera att du har rätt!    ;)

Spoiler

•`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`• Endast döda fiskar följer strömmen •`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`•

thinkbigger

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#22 gebe

gebe
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 inlägg

Skrivet 08 mars 2010 - 10:11

Bra JoWa att du redde ut detta med apostrofanvändningen vid genitiv i svenskan. Jag har faktiskt oxå funderat över hur det är med det.
Och HÄR  kan e-son och andra läsa och kontrollera riktigheten i saken. Där framgår också att det går bra att använda ett enkelt ’-tecken om man så önskar. Jag vet f.ö. inte var på tangentbordet man hittar det större!?

#23 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 08 mars 2010 - 10:54

...då var det utrett...!   :)  ...och rättat i utkastet för nästa uppdatering...!

Spoiler

•`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`• Endast döda fiskar följer strömmen •`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`•

thinkbigger

#24 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Eknäs

Skrivet 31 mars 2010 - 21:57

Oj, 3.5 vart inte gammal… :rolleyes:

Komplett versionshistorik:
Spoiler

Spoiler

#25 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 20 september 2010 - 20:36

e-son, du länkar till 3.10. ;) 3.11: http://sourceforge.n...up.exe/download

Spoiler

#26 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 20 september 2010 - 20:49

View PostJoWa, den 20 september 2010 - 20:36 , skrev:

e-son, du länkar till 3.10.

Hmpff... jag var lite för snabb! Han hade nog inte hunnit uppdatera direktlänken! Fixat nu... Tack!

Spoiler

thinkbigger

#27 Nicklas

Nicklas
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 355 inlägg

Skrivet 21 mars 2011 - 17:18

e-son tycker du nu drygt ett år visare fortfarande FFS är det överlägset bästa synk/backup-rogrammet?

Antec P182 SE | Corsair 620HXEU | Gigabyte GA-P35-DS3R | Intel C2D E6750 | Corsair 6400C4DHX 4x1024MB | 60GB SSD , 2500GB Int , 500GB Ext | ATI HD2900XT 512MB | Benq FP241W 24" , Viewsonic VP201b 20.1" | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Logitech Z-5500 Digital | Philips SBC HP1000 | Zalman ZM-MIC 1 | Logitech Illuminated Keyboard | Logitech MX1100 | Win 7 Ultimate x64

#28 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 21 mars 2011 - 18:14

View PostNicklas, den 21 mars 2011 - 17:18 , skrev:

e-son tycker du nu drygt ett år visare fortfarande FFS är det överlägset bästa synk/backup-rogrammet?

Absolut, jag kör den fortfarande och har inte stött på någonting som fått mig att ändra uppfattning. Den är dock inte riktigt lika snabb längre. Antar att nya funktioner o.s.v kan ha gjort den aningen segare.
Jag kör en schemalagd, daglig synk på hela min dokumentmapp (24 GB) över LAN, och en på webbläsarens appdata, plus att jag med jämna mellanrum kör manuell synk på "verktygslådan" till usb-minnen. Allt loggas noggrant, och jag har inte råkat ut för en enda miss på det här året... i alla fall ingen som jag har upptäckt. Och då har jag faktiskt tvingats använda säkerhetskopiorna några gånger.

Spoiler

thinkbigger

#29 Nicklas

Nicklas
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 355 inlägg

Skrivet 21 mars 2011 - 19:26

Ok jag är alldeles för dålig på att backupa men det kommer närmre och närmre att jag ska ta tag i och sätta upp en ordentlig lösning för det. Ska ta en koll på FFS då.

Antec P182 SE | Corsair 620HXEU | Gigabyte GA-P35-DS3R | Intel C2D E6750 | Corsair 6400C4DHX 4x1024MB | 60GB SSD , 2500GB Int , 500GB Ext | ATI HD2900XT 512MB | Benq FP241W 24" , Viewsonic VP201b 20.1" | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Logitech Z-5500 Digital | Philips SBC HP1000 | Zalman ZM-MIC 1 | Logitech Illuminated Keyboard | Logitech MX1100 | Win 7 Ultimate x64

#30 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 21 mars 2011 - 19:55

Apropå dagens nya version, kan jag meddela att befintliga batch-jobb måste sparas om, om man loggar körningarna. Den nya funktionen "Maximum number of logfiles can be specified" gör att batch-filen inte kan läsas in, eftersom xml-filen saknar den strängen.
Löste det genom att markera rätt jobb i "Inställningar" nere i vyfältet och gå till "Avancerat/Skapa batch-jobb". Läste där in batch-jobbet från befintlig fil och sparade om det. Vill man kan man ändra "default" max 200 loggfiler innan man sparar.

Det här inlägget har redigerats av e-son: 21 mars 2011 - 20:03

Spoiler

thinkbigger

#31 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 20 maj 2011 - 19:07

Stora förändringar i programmet har fått till följd att tidigare konfigurationsfiler inte kan läsas in korrekt.  :(
Dessvärre måste man konfa om samtliga undantag samt batch-jobb, och spara om konfigurationsfilerna.

Det här inlägget har redigerats av e-son: 20 maj 2011 - 19:10

Spoiler

thinkbigger

#32 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 22 maj 2011 - 03:24

Lite sent kan man tycka, men en konverter för konfigurationsfilerna har just släppts. Ett litet program som alltså konverterar konfigurationsfilerna till v3.17.
Ladda ner Convert Config to v3.17.rar, packa upp, placera filen på lämpligt ställe (mappen med .ffs_gui-filerna) och sedan dra & släpp konfigurationsfilerna på Convert Config to v3.17.exe
Eller kör .exe-filen från kommandotolken, med .ffs_gui-filen som argument.

Det här inlägget har redigerats av e-son: 22 maj 2011 - 03:42

Spoiler

thinkbigger

#33 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 081 inlägg

Skrivet 12 augusti 2011 - 10:04

Ubuntu-användare kan lägga till ppa:freefilesync/ffs som programkälla och installera via Programcentralen.

Nyckel: http://keyserver.ubu...A23BB04715BE097

https://launchpad.net/freefilesync

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 20 november 2011 - 19:49

Spoiler

#34 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 12 augusti 2011 - 10:50

View PostJoWa, den 12 augusti 2011 - 10:04 , skrev:

Ubuntu-användare kan lägga till ppa:freefilesync/ffs som programkälla och installera via Programcentralen.
Fungerar inte här... "Kan inte hämta paket".

sudo apt-get install freefilesync
...i terminal fungerar tillfredsställande.

Det här inlägget har redigerats av e-son: 12 augusti 2011 - 11:07

Spoiler

thinkbigger

#35 fredde

fredde
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 inlägg

Skrivet 25 december 2011 - 15:35

Citat

Någon som har en aning hur man kommer förbi detta?
Bifogad fil  Skärmklipp.PNG   43,19K   0 Antal nedladdningar

Acer Aspire M3203 - Windows 7 x64 - 8 GB Ram DDR2 - AMD Athlon 2 630 Qaudcore - Harddrive 1 TB WDC WD10EADS-22M2B0 SCSI Disk Device - ATI Radeon HD 4650 1024 MB - Bios American Megatrend Version P01-A2 10/31/2009 -

#36 polk

polk
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 inlägg

Skrivet 08 mars 2012 - 19:21

Tjena

Tänkte testa detta program men har lite problem med schemaläggaren.Jag har skapat en batchfil och lagt in den i schemaläggaren men den verkar inte köras..Jag är fullständig nybörjare vad gäller batchfiler och schemaläggaren och behöver därför lite tips.

polk

#37 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 08 mars 2012 - 21:15

I schemaläggarens hjälpmeny finns en riktigt bra manual, för den rent allmänna konfigurationen. När det gäller att köra just batch-filer från FFS är det framför allt inställningarna under "Åtgärd" som måste stämma exakt, för att programmet skall köras som avsett.
Under "Program eller skript" skriver/klistrar du in sökvägen till FreeFileSync.exe, inom citationstecken.
I rutan för "Lägg till argument (valfritt)" skriver/klistrar du in sökvägen till batch-filen... också inom citationstecken.

Bifogad fil  2012-03-08_205417.png   24,31K   4 Antal nedladdningar

Spoiler

thinkbigger

#38 polk

polk
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 inlägg

Skrivet 09 mars 2012 - 20:19

View Poste-son, den 08 mars 2012 - 21:15 , skrev:

I schemaläggarens hjälpmeny finns en riktigt bra manual, för den rent allmänna konfigurationen. När det gäller att köra just batch-filer från FFS är det framför allt inställningarna under "Åtgärd" som måste stämma exakt, för att programmet skall köras som avsett.
Under "Program eller skript" skriver/klistrar du in sökvägen till FreeFileSync.exe, inom citationstecken.
I rutan för "Lägg till argument (valfritt)" skriver/klistrar du in sökvägen till batch-filen... också inom citationstecken.

Attachment 2012-03-08_205417.png
Ok får titta på det i helgen..tack för tipset

#39 polk

polk
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 inlägg

Skrivet 13 mars 2012 - 20:59

Nu verkar det funka. Tack för hjälpen :D

#40 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 01 april 2012 - 08:30

Ny version!

FreeFileSync_v5.1_setup.exe (install+portable)

FreeFileSync_v5.1_Ubuntu_11.10.tar.gz

Changelog v5.1
--------------
New category for time span filter: last x days
Fixed "Error loading library function: GetVolumeInformationByHandleW" if NTFS permissions are copied
Fixed command line issues: allow config name without extension, allow multiple directories instead of a config file
Reenabled global shortcut F8 to toggle data shown in middle grid
Unified error handling on failure to create log directory
Do not close batch creation dialog after save
Tree view: compress and filter root nodes the same way as regular folder nodes
Fixed wrong tooltip being shown if directory name changes
Date range selector does not trim year field anymore
Show action "do nothing" on mouse-hover for conflicts in middle grid
Fixed "Windows Error Code 59: An unexpected network error occurred"
New filter pattern: *\* matches all files in subdirectories of base directories
Fixed "*?" filter sub-sequence
Fixed "Cannot convert from the charset 'Unknown encoding (-1)'!"
Support Ctrl + A in filter dialog
Support large filter lists > 32 kByte
Allow to hide file icons
Avoid switching monitor when main dialog is maximized on multiple monitor systems
Improved huge XML files loading times by a factor of 3000, saving by a factor of 3
Restore grid scroll position after repeated comparisons
Show log after sync when non-fatal errors occurred
Fixed crash in UTF8 conversion when processing a corrupted ffs_db file
Even more pedantic user interface fine-tuning
Compiles and runs on openSuse 12.1
Fixed grid page-up/down keys scrolling twice (Linux, wxGTK 2.9.3)
Fixed unwanted grid scrolling when toggling middle column (Linux, wxGTK 2.9.3)
Fixed middle grid tooltip occasionally going blank (Linux)
Support single shift-click to check/set direction of multiple rows
Removed gtkmm dependency (Linux)
Installer remembers all settings for next installation (local installation only)
All executables digitally signed
Updated translation files

Spoiler

thinkbigger

Andra trådar taggade med något av följande nyckelord: Synkronisering, säkerhetskopiering, backup

0 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare