Snabbare, snyggare, effektivare och mer socialt är kännetecknen efter att forumet uppgraderats till den senaste versionen under dagen 9/5. Mer information om forumuppgraderingen.

Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Långsammare uppstart i Win7 när USB är inkopplad

Den här tråden har arkiverats. Det innebär att du inte längre kan svara på inlägg i tråden. Vänligen starta en ny tråd vid behov.
5 svar i den här tråden

#1 Tormax

Tormax
  • Medlem
  • Pip
  • 10 inlägg

Skrivet 30 augusti 2010 - 21:21

När jag har mina 3 externa hdd inkopplade via en usb hubb i datorn så startar datorn (Windows 7 Ultimate) mycket långsammare.

Tar jag bort USB-sladden under uppstart så snabbas starten upp. Ngn som kan säga vad det beror på?

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 846 inlägg

Skrivet 30 augusti 2010 - 21:26

Gränssnittet för USB är helt enkelt långsammare än det SATA-gränsnitt som används till en intern hårddisk. Det tar alltså längre tid att registrera och läsa in USB-ansluten hårdvara.

Det här inlägget har redigerats av e-son: 30 augusti 2010 - 21:27

Spoiler

•`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`• Endast döda fiskar följer strömmen •`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`•

thinkbigger

#3 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7 718 inlägg

Skrivet 31 augusti 2010 - 06:45

Är det dessutom WD-diskar? Har sett detta problem tidigare med USB-diskar.

Andreas Stenhall
Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

#4 OlleBull

OlleBull
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 204 inlägg

Skrivet 31 augusti 2010 - 11:43

Jag reagerar på en sak. Tar du bort USB-disken under uppstart? Kan säkert inte vara direkt lämpligt.  Dom diskar jag har, använder säker borttagning av maskinvara och denna funktion, kan väl knappast användas under uppstarten.

MVH...OB

#5 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7 718 inlägg

Skrivet 31 augusti 2010 - 18:27

View PostOlleBull, den 31 augusti 2010 - 11:43 , skrev:

Jag reagerar på en sak. Tar du bort USB-disken under uppstart? Kan säkert inte vara direkt lämpligt.  Dom diskar jag har, använder säker borttagning av maskinvara och denna funktion, kan väl knappast användas under uppstarten.

Det alternativet finns där främst för att inte orsaka dataförlust men så länge inget är öppet och på väg att skrivas till disken finns det inget som kan bli korrupt. Jag antar att Tormax tar bort diskarna innan han startar den.

Andreas Stenhall
Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

#6 Strator

Strator
  • Medlem
  • PipPip
  • 65 inlägg

Skrivet 08 september 2010 - 20:22

View PostTormax, den 30 augusti 2010 - 21:21 , skrev:

När jag har mina 3 externa hdd inkopplade via en usb hubb i datorn så startar datorn (Windows 7 Ultimate) mycket långsammare.

Tar jag bort USB-sladden under uppstart så snabbas starten upp. Ngn som kan säga vad det beror på?
Kan det vara så att det blir konflikter med 3st externa USB-enheter samtidigt..
Pröva att koppla bort en i taget tills datorn startar normalsnabbt igen så du kan lokalisera den defekta enheten. Det kan trots allt vara ett defekt interface i enheten också.
Du har annars inte upptäckt en enhet som inte läser/skriver lika effektivt som de andra 2?

[W7pro x64] som vevas igång av - GA-EP45-DS3P - Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz - Corsair TWIN2X4096-8500C5DF DDR2 -
Gainward "GS" GeForce 460 GTX - Corsair F120 SSD - 4x750GB i RAID10 - Silverstone Strider 600W, allt i en Antec Performance One P180.