Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

ICS contrta router.

Den här tråden har arkiverats. Det innebär att du inte längre kan svara på inlägg i tråden. Vänligen starta en ny tråd vid behov.
49 svar i den här tråden

#41 bjorn5555

bjorn5555
  • Medlem
  • PipPip
  • 80 inlägg

Skrivet 03 december 2010 - 12:31

arp -a    inga ARP-poster hittades

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#42 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 03 december 2010 - 12:44

Citat

Vad mera kan jag testa?
Det är så svårt att hjälpa dig när du inte vill göra det vi säger plus att du gör en massa annat som vi inte säger.
Det skulle vara enklare om vi får klart för oss vilka maskiner som gör vad och att du låter de vara under tiden vi försöker komma fram till en lösning.

Att konfigurera ICS är inte svårt då det "bara" är en dator med två nätkort som fungerar som en nätverksdelare.
Som t.ex dator 1 har två nätverkskort, ett får ipadress från din leverantör och det andra kopplas ihop med det. Och i o med att du gör det så fungerar datorn som en gateway med en virtuell dhcp som "bara" delar ut 192.168.0.1, ok? från det kortet kopplar du lämpligen en hub/switch/router med en riktig dhcp som du i sin tur kopplar alla datorer till.

Privat support lämnas inte via PM, skriv ett inlägg i forumet istället.

ITpoolen - Ert företags totalleverantör inom IT
Spoiler

#43 bjorn5555

bjorn5555
  • Medlem
  • PipPip
  • 80 inlägg

Skrivet 04 december 2010 - 21:40

Kort version.
Så förklara nu det här du skrev:
Som t.ex dator 1 har två nätverkskort, ett får ipadress från din leverantör och det andra kopplas ihop med det.
...och det andra kopplas ihop ... - genialt,  hur går den kopplingen till? Det är ju det jag frågar gång på gång.
  (jag har liksom aldrig behövt fundera på HUR tidigare, det har funkat automatiskt)

Den långa versionen:
Jag vet det är enkelt. Jag påpekade det i början. Jag har haft nätverk hemma sedan Windows 95.
ICS hade jag fram till att jag fick första routern i år. Men jag var ju 3 månader i Sverige i år och då funkade det med ICS.
För tillfället kan vi nog glömma ICS eftersom problemet nu är att nätverket inte fungerar.
På en dator, den kraftfullaste, (skall vara ICS datorn) har jag inte tillgång till MSHOME
medan det kommer direkt på 3 andra datorer.
Mycket enkelt eller hur?

Men med ARP fick jag IP numret på andra datorn så kabeln emellan och nätverkskorten måste fungera.
Info kan ju överföras.
Gränssnitt 192.168.0.1 är den här datorn, internet adress 192.168.22 det är den andra datorn.

Var kommer den infon ifrån om inte via nätverkskabeln?   (*** det funkar,  alltså hårdvaran)

Men varför "internet adress"?

Nätverket på andra datorn (klienten) visar bara den datorn. Men då är MSHOME tillgängligt från det hållet.

Att knappa in adresserna i adressfönstret ger ju naturligtvis inget heller.

Felsökningen i Windows ger inget heller.

ping ger ju time out.

Det är så svårt att hjälpa dig när du inte vill göra det vi säger

vad är det jag inte vill göra?

ICS konfigurerar du på den dator som är ansluten till routern.. du har ju internet som fungerar där.
Låt kalla den datorn (1).

NEJ jag har inte internet där som funkar. Visst hö klicka anslutningen o aktivera ICS- rena barnleken.
som jag har nämnt här så väntar jag på en ny router.
Jag har även nämnt att när anslutningen är aktiv som ICS så markeras det med en hand.
Det är enkelt att se att guiden lyckats göra allt rätt. (*** det funkar,   alltså Windows)

Routern ja. Men det här är Spanien. Lördag-söndag  dessutom är måndag och onsdag helgdagar vilket de spanska flygledarna observerat.
Att få något att hända de närmaste dagarna är nog helt uteslutet åtminstone från Vodafone.
Spanien står still nu liksom varje år dessa dagar.

Som jag också påpekat används nu bara ett enda nätverkskort eftersom jag kör med trådlöst USB modem igen.

För att göra det enklare, ta bort även det, ta bort internetanslutningen helt.
Jag har ändå inte tillgång till MSHOME (på en av 4 datorer och det är just den som skall vara ICS datorn)

Vad vill du nu att jag skall göra?

Är det gamla Microsoft forumet helt borta nu? Var finns det engelska forumet?

Nätverk guiden ger nu inga felmeddelanden längre och på klienten frågas om jag vill använda den delade internet anslutning som finns. Jag har alltså inte valet anslut genom en annan dator.

Det betyder ju att info överförs via kabeln trots att nätverket inte är tillgängligt. (*** det funkar,  alltså hårdvaran)

Då borde det ju vara väldigt enkelt att få det att fungera. Nätverkskorten och kabeln är då felfria.

Den här datorn (ICS) har bara 192.168.0.1 och nätverksmask men borde det inte även finnas gateway? och DNS?

Klienten 192.168.0.22 ansluter till denna 192.168.0.1  - och sedan ...? Det är ju stopp där?

MEN OM jag sätter in gateway där så kanske jag måste ändra den varje gång jag ansluter. Den måste ju stå på automatisk tilldelning liksom på klienten men Windows ändrar till manuell inställning.
Det har jag talat om tidigare och ville ha en kommentar men inget svar.
Jag frågar samma saker om och om igen och du svarar att jag inte gör det du skriver.

Så förklara nu det här du skrev:
Som t.ex dator 1 har två nätverkskort, ett får ipadress från din leverantör och det andra kopplas ihop med det.
...och det andra kopplas ihop ... - genialt,  hur går den kopplingen till? Det är ju det jag frågar gång på gång.

Nu är enda infon på kortet IP adress 192.168.0.1 och mask.
Hur kommer man vidare till ett modem (oavsett typ) eller till ett annat nätverkskort anslutet till routern?
Det behövs ett ip nummer, en gateway.

Det här avbrottet har jag försökt förklara hela tiden.

ALLTSÅ:
Gateway för klienten är 192.168.0.1 men det är ingen adress till internet.

Hur kommer jag vidare från nätverkskortet till modem eller annat nätverkskort?

Så enkel är frågan.

Windows borde ju här automatiskt skriva in gateway men även DNS men det händer inte, dessutom ändrar Windows aut inställning till manuell inställning. Så det kan inte skrivas in aut.
Det kan fungera om jag skriver in detta manuellt men det går åt pipan ganska snart eftersom gateway ändras.

Jag har kört det här i åratal utan att ändra något. Det skall funka automatiskt.

Det här är något man bara funderar över när det inte fungerar.

Trådlöst USB modem eller nätverkskort till routern - skit samma.

Var är länken mellan LAN kortet och modemet/nätverkskort till routern  =  gateway?

Gateway för 192.168.0.22  är 192.168.0.1

192.168.0.1 hittar gateway på internetanslutningen (den ändras ofta)

hur hittar klienten 192.168.0.22 den gatewayen  som just nu är 178.139.89.213
jaha  jag använder den ju nu, Vodafone, men den finns inte med bland nätverksanslutningar

ja, ja - varför finns anslutningen inte med bland andra anslutningar?

Om jag öppnar mjukvaran så har Vodafone sina egna lösningar på LAN, VPN och mycket annat.

Jag kan aktivera LAN - skall jag göra det? Men andra USB modem funkar inte så. De har inte den här omfattande mjukvaran.

Jag har 3 andra 3G modem men Vodafone har alltid special. Alltid mycket speciellt med allting.

De har egna lösningar på allt men det funkar inte, det bara saboterar annat.

Det verkar som de har programvara för att sköta LAN och det är ju möjligt att den är i konflikt med Windows.

Om du undrar över de andra modemen - pengarna är slut. Måste tankas men jag betalar ju till Vodafone, skiten är bunden 18 mån. Ett år kvar.

OCH JA, jag har fixen installerad på alla datorerna. Den hjälper inte.

#44 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 05 december 2010 - 21:09

Jag har för mig att du sa att du hade xp... http://www.petri.co...._windows_xp.htm
Och en från microsoft.. http://windows.micro...nection-Sharing

Sedan om du behöver mer hjälp att lösa ev problem, ska vi naturligtvis stå till tjänst.

Lycka till  :)

Edit..

Börja från början med att konfigurera en internetanslutning till den dator som du ska ha ics på.
Och om du gjort några inställningar på router/modem etc, återställ till fabriksläget först.

Det här inlägget har redigerats av Venoms: 05 december 2010 - 21:12

Spoiler

#45 bjorn5555

bjorn5555
  • Medlem
  • PipPip
  • 80 inlägg

Skrivet 07 december 2010 - 14:55

Tack, har nog kollat dessa länkar tidigare eller åtminstone det mesta som finns skrivet ang guiden/Windows nätverk/internet anslutning på svenska, engelska och spanska.
De hjälper inte, tyvärr. Det är inte vårt felm, så, onödigt att bli osams. (ska kolla dina länkar)

Äntligen ett erkännande. Vodafone och Windows nätverk är inte kompatibelt. 6 månader bortkastade på ett olösligt problem.

Har äntligen fått svar från Vodafone i dag.
Deras mjukvara är av något skäl inte kompatibel
med Microsoft/Windows lokalt nätverk och ICS. De medger det.
Flera AV och brandväggar klassar den dessutom som malware.

Ännu värre, browsers och nerladdningsprogram blir också malware efter att ha anslutit till Vodafone.
Varför det här dyker upp vet jag inte. Naturligtvis är browsers inte malware, det förstår jag.
Hela systemet blir tokigt efter kontakt med Vodafone. Alla möjliga skumma saker händer.
Det enda som är säkert att det orsakar problem, det är kontakt med router eller Vodafone.

De medger också att det är min rättighet att använda de funktioner som finns i Windows.

MYCKET SVAGT av Microsofts svenska support att inte ställa upp och hjälpa mig i den här kampen. Rätten att använda inbyggda funktioner i Windows
Lika svagt av Telefonica att acceptera det här. De ställer inte heller upp men de vill gärna ha mig tillbaka. Jag har haft Telefonica i säkert 15 år.

Det gäller både programvaran i routern och i (förnekas av Vodafone) det trådlösa 3G modemet.
De motiverar det med att routern och 3G modemets mjukvara inte har något samband.
Där är vi oense eftersom modemet kan anslutas till routern. Så fort "något" haft kontakt med routern så är det kört.
3G modemet har haft kontakt med routern. Det räcker. Då finns ett samband.

Vodafone antyder att detta gäller för samtliga bredbandsroutrar/internetlev.  om någon vet säkert så vill jag gärna veta
Ja, frågan är väl, är MS/Windows nätverk kompatibelt med routrar för bredbandroutrar är ju standard nu.
Men de vill ha tillbaka den gamla routern tydligen för att kolla om den angripits av något. Det kan hända kan förklara problemen.

Vill jag använda guiden för hemnätverk i Windows så måste jag byta Internetleverantör. Det är vad supporten sa idag.
Men jag skall få hjälp att "försöka" konfigurera ICS med nya routern. Nu (idag) skall den bli utbytt inom en vecka.

Jag vet att ICS fungerar med 3G modem. Jag har använt "3" i Sverige och "Phonehouse" här i Spanien.
Det är nu konstaterat att ICS inte fungerar med Vodafone 3G och att det beror på den inbyggda programvaran. (efter kontakt med routern)
Jag undrar om någon vet vilka 3G modem som fungerar med ICS?
Jag undrar om någon vet vilka routrar/lev som fungerar med ICS eller bredbandsmodem med bara en anslutning som fungerar med ICS

Då får jag köpa ny telefon linje eftersom den (på något sätt jag inte begriper) har förstörts av Vodafone.
De hindrar mig alltså att byta tillbaka till Telefonica som jag hade tidigare (eller annat telebolag)Det som behövs för att byta är en ny telefonlinje och jag får inte ens behålla mitt telefonnummer. Jag fick behålla numret när jag bytte till Vodafone men vill jag nu byta så är det ny linje och nytt nummer och jag begriper inte varför. Om någon vet så förklara gärna. Dessutom får jag fortsätta betala under ett år till, till Vodafone.

Det rör sig ju om illegal konkurrans och det är tydligen tillåtet här.

Det här har orsakat mig mycket jobb och stora kostnader under 6 månader. Varje support samtal kostar 7 kr. I dag är det återigen 7 samtal.

En annan fråga. Är det hårdvaran som skall vara kompatibel med Windows eller tvärtom? Det måste man ju undra med dessa bredbandsroutrar.
Har jag en rättighet att använda bredband med funktioner inbyggda i Windows? Eller är det jag som måste anpassa mig till överheten här?
Vad hindrar att ICS kan användas tillsammans med router? Finns det något hinder? Har någon nåt svar?

Jag får vänta minst en vecka till på ny router.
Den nya får vara för den tyngre trafiken.
Jag får använda annan lev för att använda ICS via 3G till vissa saker

MEN jag måste ha olika partioner för Vodafone och andra internetlev. De måste hållas isär.

Det får bli lösningen till jag fått ny telefonlinje och en normal internetlev.

Problemet yttrar sig så här: (flera ominstallationer av XP)
ICS fungerar perfekt med annan lev. 3G (Phonehouse)
En gång ansluten till Vodafone via router eller USB modem så är nätverket utslaget.
Det blir problem på en mängd olika ställen i Windows. Nätverk och internet anslutning.
Det fryser Explorer, Firefox och nu sist har jag provat Opera. Det fryser alla typer av torrent och andra program för nerladdning.
Därefter är även internetanslutningen saboterad. Det går inte att ansluta med annan leverantör.

Enda utvägen är att installera om Windows och detta har jag provat flera gånger.
Jag kan få en viss funktion efter kontakt med Vodafone men det upphör snart.
Det blir snabbt värre. Det blir allt möjligt tok. Systemet blir långsamt. Det går inte att boota om utan reset.
Bit för bit går hela XP installationen ner/fryser.

Eftersom både router och modem från Vodafone slutat fungera så verkar denna malware slå även mot Vodafone.
På det viset kan problemen bero på virus eller "nåt" men routern skall vara skyddad mot sådant.
Samma för programvaran i 3G modemet, den skall inte kunna angripas av fel/skada/virus.

MEN, Vodafone säger det är avsett att ansluta datorerna separat till routern och låta den vara hub och jag får inte använda Windows nätverk.
Jag skall följa deras instruktioner. JA, då funkar Vodafone och XP utmärkt. Åtminstone gjorde ... (Det är inte provat efter dessa sista problem och det går inte att testa förren routern har bytts ut)
Nu har de erkänt min rätt att använda Windows funktioner men konsekvensen då är byt telebolag.
Jag anser inte det här är acceptabelt, inte heller att jag förlorat min telefonlinje och telefonnummer sedan 15 år tillbaka.

Men nu har Vodafone äntligen insett att det finns ett verkligt problem,
Det har tagit 6 månader att komma hit. Till 99.9% så beror ju alla problem på användaren.
Eller så får man höra "ingen annan klagar" "det är bara du som har problem".

De har helt enkelt ignorerat problemet hela tiden eftersom alla problem beror på att användaren inte kan MEN det har Vodafone en lösning på naturligtvis vad annars? De skickar ut en kille som lär upp användaren mot en rejäl timkostnad. De tar betalt för supportsamtal via telefon trots "gratis" nationella samtal.
Det gäller alltså även om det skulle visa sig vara hårdvarufel. Användaren får betala supportavgift.

Visserligen var Telefonica dyrare men hade inga extra kostnader. Vodafone blir i slutänden mångfalt dyrare och då har man hela tiden problem.
Grundpriset, lockpriset, är halva (inte priset) kostnaden mot Telefonica.

Tyvärr är det här helt ok i Spanien. OMIC, reklamationsnämnden, kan inget göra åt det. Inte ännu åtminstone.

#46 bjorn5555

bjorn5555
  • Medlem
  • PipPip
  • 80 inlägg

Skrivet 07 december 2010 - 15:33

Ja, samma skit omigen. De skriver av varandra likt lexikon och uppslagsböcker.

Instead of a hub you could use a crossover cable to the other computer but then you will only be able to connect 2 computers, and if you'd want more you'd need more NICs.

Det är inte delad internet anslutning jag vill ha för den kan vara vad som helst.

Jag vill ha en dator som router, Det är det riktiga ICS.  Jag vill ansluta flera datorer genom en enda dator.

Det har gått inflation i begreppet ICS. Allting med delad internet anslutning kallas ICS.

Oj, jag misstog mig. En skillnad:

ICS is CRAP!!! ICS is a no-no on operational networks!

Remember:

*

ICS might ruin your network!

MYCKET TACK för den länken.

ICS har funnits sedan W98SE och det hänger väl med även i Windows 7.

Första gången jag ser ICS kritiseras.

ICS might ruin your network! If you have computers that are configured with static IP addresses you must now configure them to get their IP addresses automatically, and if you do not do so, they might not be able to communicate with you anymore (or create IP address conflicts).

För mig händer detta även med autm. tilldelning av IP.

ICS will cause your computer to behave as a DHCP server, and by doing so it will stop the regular DHCP service (if you ever had one running)!

DHCP i router och ICS håller sina områden åtskilda.  Routern kan får dela ut 192.168.0.3  till 4.  Windows delar ut 192.168.0.1 samt nåt högre när under eller över 100. De stoppar inte varandra. Stör inte varandra så det märks.
Men router och Windows går inte ihop.

ICS will act as a DNS proxy, and will render your existing DNS infrastructure useless (if you ever had one)!!!
JA, tillsammans med routern, om den någonsin varit ansluten, så är det gateway och DNS problem och problem med nätverksportarna (LAN)

Jag förstod jag kunde åtgärda det sista problemet genom att avinstallera brandväggen trots brandväggen INTE var orsaken.
Jag gjorde så och fick nätverket tillbaka. Klickade på anslut 3G Vodafone och nätverket försvann omedelbart men då hade jag ingen brandvägg att
avinstallera och jag hittade inget sätt att åtgärda portarna utan fick installera om XP.

Fick just veta att deras tekniker kommer inom ett par timmar så hastigt slut  och tack för svar.

#47 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 07 december 2010 - 21:19

Surt att du råkar ut för allt detta.. jag förstår din frustration.

Förlåt om du tycker jag har varit ohövlig mot dig i dethär problemet.

Spoiler

#48 bjorn5555

bjorn5555
  • Medlem
  • PipPip
  • 80 inlägg

Skrivet 08 december 2010 - 14:13

Låt detta bli en varning för bredbandsleverantörer, kolla noga innan ni skriver kontrakt.

Tack för din hjälp (och Cecilia)men mitt problem har blivit alltför omfattande och det fortsätter.
Den här tråden har spårat ur rejält.
Trots både AVG IS 2011 och OpenVPN har jag haft "besök" och flera lösenord har blivit "utbytta".
Jag kommer inte åt mina mail konton. (men vissa delar av websidor saknas, jag har tangentbordsproblem på båda datorerna
om någon ändrat mina lösenord eller tangentbordet skickar fel signal .....?)
Som vanligt vet jag ingenting. Går bara igenom vilka möjliga orsaker det kan finnas.
Antingen är lösenorden utbytta eller tangentbordet skickar fel signaler (på båda datorerna)(shift o språk är kollat)

Trots flera ominstallationer av XP så är XP korrupt på båda PC nu igen. (efter kontakt med Vodafone programvara)
AVG IS pekar ut den som malware samt alla vanliga program som användes ihop med anslutningen.
Explorer, Firefox och nu sist Opera blir malware men bara ihop med Vodafone programvara.
Även alla torrents och nerladdningsprogram blir malware. (AVG)(ingen exakt info = misstänkt malware)
Malware är i hög grad osäkert. Det intressanta är att det är alla program som använder anslutningen och bara om det ansluter via Vodafone.
Något "fel" i anslutningen utlöser detta malware.

Teknikern igår kollade bara telefonledningen, 2 timmar och den fungerade till sist utan att något fel hittades.
Men det är då en virtuell linje beroende av programvara och router. Jag är fortfarande utan telefon sedan fredag.

Sedan då 1 timme felsökning av routern via telefonlinjen av support. Medan samtalet var via mobil.
Återigen konstaterades att routern måste bytas ut.
Teknikern bekräftade att min telefonlinje inte finns längre. Vill jag byta till annat bolag så måste jag betala allt på nytt och det är dyrt.
och jag blir av med mitt telefonnummer sedan 15 år. Tack Vodafone. Dyrt och uselt. Hoppas på Wingate.

Vad jag definitivt inte gillar här är att ISP kan ansluta till routern i mitt hus.
Jag vet inte hur detta kan användas, speciellt inte i framtiden. Routern skall ut ur mitt hus.
Skall jag ha ny hårdvara så vill jag köpa den själv.

Intrång, telefon"linjen" försvinner, routern oanvändbar, den ena Windows installationen efter den andra blir oanvändbar.

Så, nu undrar även Vodafone, vad är det som händer? Men detta är ju nytt, speciellt sedan i fredags.

Nu antar jag att det är ren tillfällighet men problemen började på Aftonbladets sidor om Wikileaks. (torsdag-fredag och flera dagar frammåt).
Dessutom Wikileaks problemen är bara bråkdelen av alla problem på min dator just nu.
Jag klickade en del "gilla" och kommenterade. Skickade ett meddelande till AB. Därefter började jag ta hem Wikileaks filer.
Torrents. (fredag-måndag) Det blev aldrig klart eftersom systemet hamnade i en tunna sirap.
Chrome// använder jag inte men det dök upp i adressfönstret (måndag)nåt om förbjudna sidor och "adressen" innehöll /eu/.
Texten i adress fönstret försvann och ledde inte till någon sida. Den visades i Opera. Varför Chrome? Den var synlig 3-4 sekunder.
Problemen med Wikileaks är nog överbelastning på nätet. Men det var den här texten som fick mig att undra. Vi vet ju ingenting.
Var kom texten ifrån, hur kom den till adressfönstret i nyinstallerade Opera och vrf började adressen med chrome// som jag inte har installerat?
Finns det förbjudna websidor inom EU? Vem har rätt att förbjuda dom? I så fall vill ju jag se dem först.

Men misstänksamheten vaknar, vad händer? Det är faktiskt en mängd spökerier.
Ja, Vodafone undrar ju nu också eftersom teknikern såg en hel del spöken här. Han fick en hel myrstack i huvudet men det har jag haft länge.

Kan Vodafone ta sig in i routern (i mitt hem)med bara mitt telefonnummer så kan kanske många andra kan ta sig in på samma sätt.
Då hjälper varken brandvägg eller VPN. Teknikern kunde inte/ville inte kommentera frågan.

ICS problemen med Vodafone är äldre och det är deras programvara i både router och USB modem som inte är kompatibel med ICS.
Alltså inte bara routern.

Tack för den länken. Han skriver ju både hur bra och hur dåligt ICS är. (dessutom om NAT som fick mig att minnas Wingate)

Vad han missar är att listan med problem gäller ihop med routers och det är alltså inte routern utan programvaran och den kan variera mellan olika ISP.

Det han antagligen menar är att ICS är helt perfekt men "crap" tillsammans med en router och i så fall är vi helt överens.

Jag ger upp Windows ICS (men det är för bedrövligt) och tänker tillbaka.
ICS är ju en mycket viktig funktion för säker internet anslutning
Jag hade delat internet före 1999 och före Win98 SE, före ICS  -  HUR?
Så, jag sysslade med det här redan för 15 år sedan.
Då var det Wingate, NAT servers och proxy server tjänster och Win 95.
Men jag blir ju ett år äldre varje år och det blir svårare och svårare att hänga med.

Det namn som dök upp var Wingate och nu är jag på deras forum och letar efter en "work around".
Wingate använde jag med Win 95. Det finns säkert fler alternativ. Dessutom finns nu WingateVPN.

Vitsen med det här, ICS, är att endast ha en dator ansluten till omvärden.
Den är server/router/proxy/brandvägg för andra datorer som då blir helt skyddade och anonyma.
Det är framtiden och skrämmande är att routrarna står för raka motsatsen.
De är ett hot. En öppen och oskyddad motorväg rakt in i våra hem.
Hotet kommer inte helt säkert via internet, istället är det nu kabeln mellan oss och ISP.
I synnerhet om den är nåt skumt virtuellt och beroende av programvara som kan manipuleras.
Med en dator som router har man själv total kontroll.

Det jag råkade ut för är skrämmande. Filer placerades på min hårddisk trots att jag hade en vpn tunnel från min dator till vpn tjänsten i Sverige.
Trots brandväggen. Men hur många användare lägger märke till en sådan här händelse? Om de märker det så tror de att det är helt ok.
När de filerna placerades på min HD var alla portar 100% stealth.

Eftersom jag klagar på Vodafone så vill jag återigen påpeka och det är Vodafone noga med att framhålla.
Om jag använder routern som avsett, ansluter 1-4 datorer separat till routern, så fungerar Vodafone utan problem.
Vodafone har sagt att jag skall använda deras lösning, inte min egen, även om det är en funktion i Windows som jag har rätt att använda.

hhmmmm?  det luktar apa det här.

#49 Cecilia

Cecilia
  • Hedersmedlem
  • 3 434 inlägg

Skrivet 08 december 2010 - 15:27

Citat

Chrome// använder jag inte men det dök upp i adressfönstret (måndag)nåt om förbjudna sidor och "adressen" innehöll /eu/.
Texten i adress fönstret försvann och ledde inte till någon sida. Den visades i Opera. Varför Chrome? Den var synlig 3-4 sekunder.
Chrome är ett vanligt engelskt ord och har länge använts i samband med användargränssnitt i t ex webbläsare:
http://en.wikipedia....icrosoft_Chrome
http://en.wikipedia....eraction_design
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrome
I Firefox programmapp finns en mapp som heter Chrome.

Citat

AVG IS pekar ut den som malware samt alla vanliga program som användes ihop med anslutningen.
Kan du visa ett utdrag ur en logg där detta framgår?

Citat

Den är server/router/proxy/brandvägg för andra datorer som då blir helt skyddade och anonyma.
Det är framtiden och skrämmande är att routrarna står för raka motsatsen.
De är ett hot. En öppen och oskyddad motorväg rakt in i våra hem.
Vi är många som har en annan åsikt. En router för hemmabruk (bredbandsdelare) är en dator (ofta med någon Linux-distribution som operativsystem) med NAT och brandvägg, samt nyare/dyrare modeller (som HG556a) kan fungera som fil- och printer-server.

Citat

DHCP i router och ICS håller sina områden åtskilda. Routern kan får dela ut 192.168.0.3 till 4. Windows delar ut 192.168.0.1 samt nåt högre när under eller över 100. De stoppar inte varandra. Stör inte varandra så det märks.
Om det är konfigurerat på det sättet stör de två näten varandra. Två fysisk nätverk anslutna till samma dator (ICS) måste ha olika tal i tredje talet i IP-addresen.

Citat

Vodafone Home Gateway Model HG556a.
Det är en ommärkt gateway från Huawei. Framgår t ex av sidan http://forum.vodafon...6a-user-manual/ Däremot är det ju mycket möjligt att övrig detaljinformation inte är detsamma i Spanien.
http://www.huaweidev...860&treeId=2872

Du vet väl om att du måste hålla inne Reset-knappen på routern i minst 6 sekunder för att få en återställning till fabriksinställningarna i routern.

#50 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 08 december 2010 - 22:16

Som Cecilia var inne på kan du skapa en egen router/brdbandsdelare/brandvägg med en Linux dist av eget val. Då blir den snabb, kräver i princip inget av datorn (så du kan använda en äldre sämre dator), Säkerheten är stor i Linuxvärlden så det är ett utmärkt alternativ som du kan fundera över  :)

Spoiler