Jag har hjälpt en bekant med en Fuijitsu-Siemens dator anno 2005 och fått igång den efter att ha bytt och satt dit ett nytt nätaggregatet. Jag har även nyinstallerat windows xp på den. Allt funkar men....... När den stått i några timmar så den har kallnat, e.x. över natten och jag sedan startar den så måste jag trycka igång den med startknappen två gånger. Första trycket startar den maskinellt men den börjar aldrig ladda windows. Jag trycker då till på startknappen så den slår av och sedan trycker jag igång den igen och då startar allt inklusive windows som vanligt. Om jag sedan stänger av den och testar att starta den inom någon timme så startar den som vanligt inklusive windows på första försöket.
Vad kan det vara som gör den så trög så den inte kallstartar direkt när den stått över natten?
Edit.
Jag funderar själv över att testa med att byta ut hårddisken och se om det förändrar något. Jag har ryckt i de flesta kablarna och det kan ju förstås vara något kontaktproblem men det verkar lite ologiskt att den alltid startar på andra försöket.
Om det är någon som har något annat förslag på lösning så är jag tacksam för det. Jag ska snart åka bort på SPA över helgen med frugan så jag har inte möjlighet att besvara e.v. inlägg i tråden förrän tidigast söndag kväll.
Trevlig helg!
Det här inlägget har redigerats av Gepe: 18 mars 2011 - 09:57