Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Kortkommando ctrl+alt+2 för @ i Word 2010

Den här tråden har arkiverats. Det innebär att du inte längre kan svara på inlägg i tråden. Vänligen starta en ny tråd vid behov.
6 svar i den här tråden

#1 FastFreddie

FastFreddie
  • Medlem
  • Pip
  • 2 inlägg

Skrivet 25 mars 2011 - 11:53

Som många har fått erfara har MS i nya releaser av Office stuvat om bland kortkommandon i t ex Word.
När t ex Office 2003 släpptes kunde man inte längre skriva ctrl+alt+2 för att infoga ett "snabel-a"/"at-tecken" (@).
Då fanns det en valid work-around (se andra forumtrådar) eftersom man hade default kopplat kommandot till Infoga Rubrik nivå 2.
Nu i Word 2010 kvarstår problemet för oss som är inkörda med att använda det här kortkommandot för att skriva @ (och för gamla för att lära om).
Verkar som om kortkommandot ej längre är kopplat till något alls.
Och work-around:en i 2003-versionen finns inte tillgänglig i 2010-versionen vad jag har kunnat hitta hittils.
Så jag hittade på en annan work-around. Håll till godo (och läxa gärna upp mig om det finns en enklare fix)!

1. I fliken Arkiv, Alternativ, Verktygsfältet Snabbåtkomst – kryssa i att det ska visas och lägg till genväg till Autotext. Stäng och återgå till dokumentet.
2. Skriv ett @ med hjälp av Alt Gr+2 och markera
3. Klicka på ikonen/genvägen för Autotext i Snabbåtkomstfältet och välj i pop-up-fönstret ”Spara markering autotextgalleriet” längst ned.
4. Klicka OK i inställningsfönstret utan att ändra något.
5. I fliken Arkiv, Alternativ, Anpassa menyfliksområdet, klicka på ”Kortkommandon: Anpassa”.
6. I Kategorier, bläddra ned och välj Byggblock, I Byggblock till höger, välj @ som ska synas där nu.
7. I fältet ”Ange nytt kortkommando:”, tryck ned Ctrl+Alt+2 och klicka sedan på ”Koppla” och stäng alla fönster.

Nu är kortkommandot Ctrl+Alt+2 kopplat till det egendefinierade Byggblocket ”@” som infogas i all text. Hepp!

En gång hacker - alltid hacker!

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 Nicklas

Nicklas
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 355 inlägg

Skrivet 25 mars 2011 - 17:37

Ok det var ju fiffigt. Nu undrar jag bara varför man vill trycka CTRL+ALT+2 istället för ALTGR+2 ?

EDIT: Glöm det, det framgår ju i texten. Jag skummade lite för snabbt. :)

Det här inlägget har redigerats av Nicklas: 25 mars 2011 - 17:39

Antec P182 SE | Corsair 620HXEU | Gigabyte GA-P35-DS3R | Intel C2D E6750 | Corsair 6400C4DHX 4x1024MB | 60GB SSD , 2500GB Int , 500GB Ext | ATI HD2900XT 512MB | Benq FP241W 24" , Viewsonic VP201b 20.1" | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Logitech Z-5500 Digital | Philips SBC HP1000 | Zalman ZM-MIC 1 | Logitech Illuminated Keyboard | Logitech MX1100 | Win 7 Ultimate x64

#3 jarru

jarru
  • Medlem
  • 1 150 inlägg

Skrivet 26 mars 2011 - 07:55

Aha! Man kan väl skriva "snabel A" istället för @ med kortkommandon,, eller..?
Det vore fiffigt..  :P :blink:

#4 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 26 mars 2011 - 08:19

Alt-koder är bra annars. Alltså, håll ner [Alt] och slå sifferkoden på det numeriska tangentbordet.
@ = Alt+64

Det här inlägget har redigerats av e-son: 26 mars 2011 - 08:19

Spoiler

•`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`• Endast döda fiskar följer strömmen •`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`•

thinkbigger

#5 jarru

jarru
  • Medlem
  • 1 150 inlägg

Skrivet 26 mars 2011 - 08:41

Hmmm,, en elefanttangent vore bra kanske..  :P

#6 FastFreddie

FastFreddie
  • Medlem
  • Pip
  • 2 inlägg

Skrivet 28 mars 2011 - 19:34

Mmm, och jag kan på rak arm komma på ytterligare ett par tre till varianter att krysta fram @ ur MS Word 2010 - men poängen var just att jag som börjar närma mig mitten av livet (dvs fyller 45 i år) och har använt touch-metoden när jag skriver på tangentbord de senaste 25 av dessa inte vill bli tvingad att lära mig en ny knappkombination för @ än den som idag tar ca. 0,001 sekunder att trycka... Capiche?!  ;-)

#7 e-son

e-son

e-compressed

• Hedersmedlem
  • 8 850 inlägg

Skrivet 28 mars 2011 - 20:06

Nej, just det. "Så har vi alltid gjort", alternativt "Så har vi aldrig gjort" är ju en en väl känd inställning som verkligen för utvecklingen framåt... det vet ju alla.  ;)
Själv har jag passerat "mitten" med god marginal, och söker fortfarande intensivt efter nya saker att lära!  :D

Spoiler

•`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`• Endast döda fiskar följer strömmen •`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`•

thinkbigger