si3rra, den 09 april 2011 - 22:26 , skrev:
Det låter lite extremt, men dem flesta seriösta program göra inte konstiga saker med din dator.
Men om du har problem att lita på program så kan du väl prova köra dem i en sandbox, som gör att dem inte kan ändra något i systemet.
Sandbox t.ex
http://www.sandboxie.com/ (fast den är iofs inte öppen källkod)
Fast blir lite fundersam, du kör Windows? som inte är öppen källkod, och laddar du ner och går igenom källkoden till alla program du använder för att se exakt vad programmet gör?
Tack för ditt nya tips, si3rra

. Jag använder Windows XP-läget i Windows 7 om jag vill testa program, så det blir antagligen så jag gör även i det här fallet; sedan jag skrev svaret på ditt förra inlägg har jag kollat runt lite, och det verkar dessvärre inte som om det finns något annat program för att förlänga cookie-filernas utgångsdatum på.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att det låter "extremt", men min inställning är att jag endast kör program som bygger på sluten källkod som utvecklas av stora företag som jag anser vara pålitliga (och dit hör Microsoft, appropå din fråga om Windows). När det gäller alla "småprogram" med sluten källkod som kan laddas ned från Download.com, Tucows.com och allt vad det heter så avstår jag hellre. Av samma anledning är jag också väldigt försiktig med Android-program - ber ett sådant om rättigheter som inte är relevanta installerar jag det inte. Följden blir att man missar en del, men fördelarna är ändå fler, tycker jag. För det första får man ett väldigt "rent" Windows som är så snabbt det kan vara. För det andra tar man så små risker som möjligt när det gäller trojaner och liknande.
Till er som vill följa mitt exempel så rekommenderar jag alltså att leta program på SourceForge, CodePlex men även hos PortableApps.