Jag har fått ett nytt modem från BBB
Skrivet 21 maj 2011 - 09:12
och jag kan komma in på admingränssnittet och ser att det har stöd för n nätverk hur ser jag att det går att använda till min laptop ... Finns det någon uppdatering till det trådlösa nätverkskortet så man kan köra n nätverk ??
När man går in i gränssnittet så kan man ändra och då står det att man kan ändra kanal (viken kanal skall jag köra på , är det någon speciell)... om jag då har en annan trådlös enhet måste jag då ändra kanal på den?
- Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos
Skrivet 21 maj 2011 - 09:44
Man ska använda den kanal som störs minst av andras trådlösa nätverk. Utan att veta vilka kanaler de i närheten använder sig av går det inte att rekommendera någon viss kanal.
Datorer och andra enheter som man ansluter till det trådlösa nätverket anpassar sig till den kanal det använder sig av utan att man behöver göra något särskilt.
Skrivet 21 maj 2011 - 13:27
Man kan inte byta det som sitter i en laptop utan problem eller?
Min dator är en Acer Aspire 5536 med W7 ultimate x64
Skrivet 21 maj 2011 - 16:10
Skrivet 21 maj 2011 - 16:24
PCGuiden, den 21 maj 2011 - 09:12 , skrev:
Skrivet 01 juni 2011 - 21:48
PCGuiden, den 21 maj 2011 - 09:12 , skrev:
och jag kan komma in på admingränssnittet och ser att det har stöd för n nätverk hur ser jag att det går att använda till min laptop ... Finns det någon uppdatering till det trådlösa nätverkskortet så man kan köra n nätverk ??
När man går in i gränssnittet så kan man ändra och då står det att man kan ändra kanal (viken kanal skall jag köra på , är det någon speciell)... om jag då har en annan trådlös enhet måste jag då ändra kanal på den?
Du behöver bara ändra kanal på ditt nätverk om du vet med dig att en annan Wifi router/accesspunkt ligger på samma kanal och stör, du märker om du har störningar i nätet. Ett vanligt fenomen är att du t.ex. tappar anslutningen till din router/modem kontinuerligt.
Du borde kunna se om ditt trådlösa nätverkskort har stöd för N genom Aida32 eller liknande program men fråga dig själv först om du har behov av att utnyttja standarden innan du ger dig på de =)
Skulle ditt wifi inte ha stöd för just N så kan du byta modul på moderkortet då de inte är integrerat i moderkortet. Det är oftast lika enkelt att byta wifi modul som att byta ram minne i en bärbar dator.
Det här inlägget har redigerats av arnada: 01 juni 2011 - 21:53
http://www.hackerunit.se
Spotify Playlists music.hackerunit.se
Skrivet 01 juni 2011 - 23:03
Citat
Skrivet 03 juni 2011 - 11:22
Cecilia, den 01 juni 2011 - 23:03 , skrev:
Självklart är det så, därför kör jag själv när jag bygger nät denna metoden för att undvika sörningar
|Router 1| |Router 2| |Router 3| |Router 4| |Router 5|
|Kanal 1| |Kanal 6| |Kanal 12| |Kanal 1| |Kanal 6|
Det svåra är väl att tillämpa metoden i hem miljö om de finns många trådlösa nätverk men upplever man inga problem eller störningar så ska man
heller inte in och ändra bara för sakens skull.. Fungerar de så kör på! =)
http://www.hackerunit.se
Spotify Playlists music.hackerunit.se
Skrivet 03 juni 2011 - 14:23
Skrivet 03 juni 2011 - 19:04
Skrivet 04 juni 2011 - 20:47