Jag kopierade filer från min USB-sticka (NTFS filsystem). Efter detta är stickan skrivskyddad. Jag har provat följande utan framgang:
1. Egenskaper-ta bort skrivskydd (skrivskydd kvar)
2. Ändra vissa nycklar med regedit (HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrrentControlSet\Control\ and select New -> Key.
Enter the name StorageDevicePolicies ... )
3. Formatering i DOS-prompt, Win7 eller Linux
4. Lågnivåformatering med programmet LLF samt ytterligare ett (jag tror det var fran apacer, detta senare program hittade dock inte stickan)
5. diskpart (attributes disk clear readonly. svarar: attributes cleared successfully, men stickan ar fortfarande skrivskyddad
6. (edit) Div forsok att nolla devicet med dd eller chmod -R i Linux misslyckas ocksa. Det ser ut som om rm -R * tar bort filer, men vid ny montering finns alla filer kvar!
7. Total Commander jobbar igenom hela stickan (kommando: andra behorigheter och ta bort filer). Stickans lysdiaod blinkar en lang stund, men nar den ar klar har inget hant. GParted gar ocksa bet.
Stickan har ingen egen switch för skrivskydd.
Stickan har blivit mjukvarumässigt skrivskyddad. Finns det något att göra eller ar det bara att kasta stickan? (Att lasa gar bra, men nar man inte kan skriva ar den ju inte sa anvandbar.)
Tacksam för hjälp.
ycc
Det här inlägget har redigerats av ycc: 21 juni 2011 - 08:18