Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Linux 3.4.0

Linux Linux-kärna kärna

• Vänligen logga in för att svara
83 svar i den här tråden

#1 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Eknäs

Skrivet 22 juli 2011 - 09:32

Version 3.0 av Linux-kärnan släpptes i går! :D

Citat

So there it is. Gone are the 2.6.<bignum> days, and 3.0 is out.

This obviously also opens the merge window for the next kernel, whichwill be 3.1. The stable team will take the third digit, so 3.0.1 willbe the first stable release based on 3.0.

As already mentioned several times, there are no special landmarkfeatures or incompatibilities related to the version number change,it's simply a way to drop an inconvenient numbering system in honor oftwenty years of Linux. In fact, the 3.0 merge window was calmer thanmost, and apart from some excitement from RCU I'd have called itreally smooth. Which is not to say that there may not be bugs, but ifanything, there are hopefully fewer than usual, rather than the normal".0" problems.

And as I already mentioned yesterday, I'm hoping the 3.1 merge windowwill be calm too, because due to the delays the latter half of themerge window will fall into my vacation time. I briefly consideredsimply waiting two extra weeks, but quite frankly, that wouldn'treally have solved anything (it would have made the merge windowinstead fall into LinuxCon and my divemaster weekends).

So I'm going to try to keep to the normal two-week merge window, butif it ends up being too busy for me to keep up, I may end up extendingthe window just so that I can merge everything. However, even if thathappens, that will *not* mean that I will accept big pull requests forlonger, it just means that I may end up delaying things to catch upwith timely merge requests.

That said, judging by past experience, the summer merge windows oftentend to be quieter, so maybe I worry needlessly. Much of Europe isstarting to go on vacation, and parts of the US are being fried to acrisp, so maybe 3.1 will be calm too.

Anyway, what has changed since -rc7 is mainly some RCU interactionswith the scheduler, and the RCU problems should hopefully be behindus. The pathname lookup race is also fixed. There's a few DRI fixes(i915 modesetting, and some Radeon fixes), and Al walked through somemore esoteric VFS d_lock issues. Other than that it's really prettysmall and random.

The shortlog from -rc7 is appended, the bigger "everything since2.6.39" list is obviously unmanageable.

Linus

https://lkml.org/lkml/2011/7/21/455

Detaljer här: http://kernelnewbies.org/Linux_3.0

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 21 maj 2012 - 04:12

Spoiler

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 18 augusti 2011 - 20:29

How to Install Linux Kernel 3.0 on Ubuntu 11.04

Jag väntar nog på Ubuntu 11.10, med Linux-kärna 3.0.x. ;)

Spoiler

#3 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 19 augusti 2011 - 23:15

View PostJoWa, den 18 augusti 2011 - 20:29 , skrev:

Jag väntar nog på Ubuntu 11.10, med Linux-kärna 3.0.x. ;)

Jo nu vet jag inte varför man ska vänta ?  (samt om man är intresserad)

Kärnor körs helt isolerat så det är ju bara att testa, har man sedan en burk utan ATI/nVidia grafikkort så funkar det till 99.999%

Sen har guiden en osedvanligt krånglig installation, iofs så kopierar/klistrar man in kommandon!

Men det här är enklare för att installera samtliga deb-filer i en mapp.

sudo dpkg -i *.deb

Skulle en kärna inte funka så trycker man bara ner "shift" vid boot så kan man enkelt välja en annan kärna i Grubs meny.

Sen i sann Windowsanda så kör man enklast sedan Ubuntu Tweak om man vill städa bort kärnor.
http://ubuntu-tweak.com/

Galna nördar strular på med annat-

En gyllene regel jag hade när jag körde Ubuntu var att alltid ha två fungerande kärnor att välja på.

Shoot man !  :)

Det här inlägget har redigerats av plun: 19 augusti 2011 - 23:17

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#4 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 20 augusti 2011 - 07:27

Har den t.o.m. i Programcentralen, efter att ha lagt till ppa:xorg-edgers/ppa. ;) https://launchpad.ne...rs/+archive/ppa

Xorg, Linux kernel.png

Spoiler

#5 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 20 augusti 2011 - 09:03

Jo att lägga till Xorg-edgers som ppa ska man vara mycket försiktig med för där ligger även alla senaste grafikdrivare.
Tidvist mycket instabilt !!  Rekommenderas ej om man inte är varm ikläderna !

Softpedia sätt är helt OK, sen om man vill städa bland kärnorna så är Ubuntu Tweak utmärkt.

Sen för att hålla koll på kärnutvecklingen:

Först ser man en ny här:
http://kernel.org/

Koden tas sedan automagiskt till Ubuntus kompileringsburkar och sedan hittas kärnorna här
http://kernel.ubuntu...l-ppa/mainline/

(Softpedias artikel blir då snabbt inaktuell)

Kärnorna hos Ubuntu Mainline saknar då Ubuntus specialpatchar och är en ren kärna sk "Vanilla".

--

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#6 PCfreak

PCfreak
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 210 inlägg
  • Från:Bräcke

Skrivet 20 augusti 2011 - 11:42

View PostJoWa, den 20 augusti 2011 - 07:27 , skrev:

Har den t.o.m. i Programcentralen, efter att ha lagt till ppa:xorg-edgers/ppa. ;) https://launchpad.ne...rs/+archive/ppa

Attachment Xorg, Linux kernel.png

Gick hur smidigt som helst de där, tack för tipset :)

#7 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 21 augusti 2011 - 09:06

Jo jag gjorde en större reparation av min brutna Oneiric VB-installation.  Längre kommer inte Ubuntu just nu.
Få se om glädjen kan komma tillbaka med att pillra med Ubuntu.....

Så här ser alltså kärnstädningen ut i Ubuntu tweak. Observera "unlock" knappen annars kan man inte städa.

Klickbar bild !
Posted Image

3.1-RC2 tvärnitade och dog en snabb död....bara att boota med "Shift" och välja gamla kärnan...

Det här inlägget har redigerats av plun: 21 augusti 2011 - 09:07

#8 vulfgar

vulfgar
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 935 inlägg
  • Kön:Kvinna
  • Från:~/

Skrivet 21 augusti 2011 - 14:43

Hehe, oneiric känns tillräckligt lynnigt just nu utan att man behöver labba med andra kärnor. :P  3.0.0-8-kärnan här just nu.

Ubuntu, utveckllingsversion
ubuntu-se
Vast Heap

#9 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 21 augusti 2011 - 17:31

Jo, testade 11.10 alfa 3 i VBox, och det var nog bra att det skedde där. ;) Både Programcentralen och Uppdateringshanteraren hade en del problem.

Spoiler

#10 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 21 augusti 2011 - 20:57

View Postvulfgar, den 21 augusti 2011 - 14:43 , skrev:

3.0.0-8-kärnan här just nu.

3.0.0-9.12 släppt.

Spoiler

#11 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 21 augusti 2011 - 21:02

View PostJoWa, den 21 augusti 2011 - 17:31 , skrev:

Jo, testade 11.10 alfa 3 i VBox, och det var nog bra att det skedde där. ;) Både Programcentralen och Uppdateringshanteraren hade en del problem.

Testa 3.0 kärnor går utmärkt i en stabil version

--------------------------
OT

Jo jag gav sedan en liten vink om detta  i bilden angående brutna GUI.... :)

Om du kollar så installerade jag Ubuntu Tweak via terminalen....

Vill man lära sig Ubuntu och Linux så är en utvecklingsversion perfekt... men nu har jag gjort det i åratal förutom då just Oneiric.... jag la på den i Juni och sedan var jag för lat för att laga tills nu.

Just grafiska GUI är brutna till o från under en utvecklingsperiod.

------------------------------

En sak jag blir sne på är att jag inte kan ändra ikon-storleken i Unity-launchern....  försöker man via ccsm så händer ingenting... 32 är perfekt så slipper det se ut som en målarbok, annars så tycker jag om Unity... :)

#12 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 21 augusti 2011 - 21:33

Du menar ikonerna i “dash”:en? De är onödigt stora och jag har inte heller hittat något sätt att ändra dem (i 11.04). Ikonerna i dockan är däremot lätta att ändra.

Spoiler

#13 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 21 augusti 2011 - 22:24

View PostJoWa, den 21 augusti 2011 - 21:33 , skrev:

Du menar ikonerna i “dash”:en? De är onödigt stora och jag har inte heller hittat något sätt att ändra dem (i 11.04). Ikonerna i dockan är däremot lätta att ändra.

Jo i dockan..., i den experimentiella fliken för unity-pluggen med ccsm så är det bara att dra ner ikonstorleken men den funktionen är bruten i Oneiric...  så då ser det ut som en målarbok..

Dash-ikonerna borde gå att ändra mha dconf.....  får kolla.

Det här inlägget har redigerats av plun: 21 augusti 2011 - 22:24

#14 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 22 augusti 2011 - 09:22

Dash-ikonerna tycks vara hårdkodade, åtminstone i 11.04.

Citat

The icon size is hardcoded in 11.04, so this is currently not possible.

http://askubuntu.com...e-in-dash/40557

Spoiler

#15 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 25 augusti 2011 - 01:27

Kernel v3.1-rc3-oneiric, 20110823

http://kernel.ubuntu....1-rc3-oneiric/

Jag upplever inte några problem. Bara att köra. Men följ följande råd av "plun"

"Skulle en kärna inte funka så trycker man bara ner "shift" vid boot så kan man enkelt välja en annan kärna i Grubs meny"

.../Myggan63

Det här inlägget har redigerats av Myggan63: 25 augusti 2011 - 01:37

#16 essob

essob
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 748 inlägg
  • Från:Sthlm

Skrivet 25 augusti 2011 - 11:58

View PostMyggan63, den 25 augusti 2011 - 01:27 , skrev:

Kernel v3.1-rc3-oneiric, 20110823

http://kernel.ubuntu....1-rc3-oneiric/

Jag upplever inte några problem. Bara att köra. Men följ följande råd av "plun"

"Skulle en kärna inte funka så trycker man bara ner "shift" vid boot så kan man enkelt välja en annan kärna i Grubs meny"

.../Myggan63
:rolleyes:
Jo, så sant!

#17 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 25 augusti 2011 - 14:31

Det är kanske min skyldighet att förklara vad  "v3.1-rc3" är för något. Det får namnen rc3, rc4......... Det är utvecklingskärnor fram till det riktiga offentliga släppet av Linux v3.1. Men de senaste halvåret har det fungerat utan problem med "utvecklingskärnorna" för mig personligen. Jag vet inte om det är positivt eller negativt. Kanske har inget stort hänt med linuxkärnan. Microsoft är nu en av de största bidragsgivarna till nya fria bidrag till Linuxkärnan. Det är kanske dags för alla linuxanhängare att vara lite mer ödmjuka i sin kritik emot Microsoft. Kan de här bidragen även påverka stabiliteten i  "utvecklingskärnorna"? Vad vet jag! En glad amatör.

.../Myggan63

#18 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 483 inlägg
  • Från:Småland

Skrivet 25 augusti 2011 - 15:23

Inte att förväxla med snarlika World Wide Web Consortium "W3" :wacko: :)

#19 essob

essob
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 748 inlägg
  • Från:Sthlm

Skrivet 25 augusti 2011 - 15:27

View PostMyggan63, den 25 augusti 2011 - 14:31 , skrev:

Microsoft är nu en av de största bidragsgivarna till nya fria bidrag till Linuxkärnan. Det är kanske dags för alla linuxanhängare att vara lite mer ödmjuka i sin kritik emot Microsoft.
Bra att du nämner detta! ;)
Linux-talibaner är ett släkte för sig. :wacko:

Citat

En av de största bidragsgivarna till Linux 3.0 är oväntat Microsoft som tar en femteplats i antal förändringar räknat. Microsoft slås endast av Red Hat, Intel, Novell och IBM. Microsofts kodbidrag består i att rusta Linuxkärnan för Microsofts virtualiseringsmotor Hyper-V.
http://www.idg.se/2..../har-ar-linux-3

#20 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 25 augusti 2011 - 17:14

Jo nu anbefalles stor försiktighet om man testar RC-kärnor , då och då löper de totalt amok och kärnan kontrollerar ju
allting i en burk.

Däremot är det inga svårigheter att testa en stabil kärna från Ubuntu Mainline.

Ett problem man brottas med i 3-serien av kärnor är att de är "törstiga".
http://www.phoronix....r_regress&num=1

Sen MÅSTE man hela tiden ha koll på CPU/Minne om man kör en RC-kärna för då ser man om kärnan löper amok !!

Andra trådar taggade med något av följande nyckelord: Linux, Linux-kärna, kärna

1 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare