Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Microsoft Security Essentials

Windows XP Microsoft Security Essentials

• Vänligen logga in för att svara
6 svar i den här tråden

#1 CGD

CGD
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 005 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Mölndal

Skrivet 29 juli 2011 - 09:27

Jag har Windows XP och Microsoft Security Essentials version 2.1.1116.0. Den har under hela tiden jag haft den, ända sedan den kom, har den fungerat helt OK. Men nu den senaste veckan har den ofta börjat visa upp en orange ikon. Security Essentials vill söka igenom datorn. Jag kör då snabbsökningen och det går rätt fort och allt blir OK och ikonen blir grön igen. Men nästa gång eller gången därefter så är ikonen orange igen.
Är det fler som märkt detta? Kan det vara något fel på själva Security Essentials? Någon som vet?

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 Sunshine

Sunshine
  • Medlem
  • 1 799 inlägg
  • Från:West SnakeLake, Lapland
  • Intressen:Fota.
    Bildbehandla.
    AlltomWindows och goda vänner.

Skrivet 29 juli 2011 - 10:16

Hej CGD! Har Du provat att köra en fullständig sökning? Sökningen kan ha missat något som gör detta tokeri!

#3 ByggareBob

ByggareBob

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid!

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 726 inlägg

Skrivet 29 juli 2011 - 14:14

Nädå, det verkar vara en liten bugg i MSE, tyvärr.
Ikonen blir "orange/grön" med ett utropstecken, även efter en fullständig sökning.

Därav gick jag över till F-Secure , och den hittade "massa suspekta otyg" som MSE inte hittade vid en fullständig sökning. Så MSE är överskattat som Antivirusprogram...

Segt vid en fullständig sökning och inte särskilt pålitligt längre.
Men det har ju experterna redan talat om att MSE hittar ganska lite av de otyg/virus som förekommer.
Gratis är inte alltid godast!

Det här inlägget har redigerats av ByggareBob: 29 juli 2011 - 14:20

Windows® 7 Home Premium | AMD ATHLON II X2 240 SAM3 | CPU Speed: 2.8GHz | DDR2 4096 MB (2x2GB) 800Mhz
| WD10EADS 1 TB SATA HDD | Nvidia GT320 1GB | Logitech S220 | Samsung ML-1665

#4 PCfreak

PCfreak
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 210 inlägg
  • Från:Bräcke

Skrivet 29 juli 2011 - 15:11

View PostByggareBob, den 29 juli 2011 - 14:14 , skrev:

Nädå, det verkar vara en liten bugg i MSE, tyvärr.
Ikonen blir "orange/grön" med ett utropstecken, även efter en fullständig sökning.

Därav gick jag över till F-Secure , och den hittade "massa suspekta otyg" som MSE inte hittade vid en fullständig sökning. Så MSE är överskattat som Antivirusprogram...

Segt vid en fullständig sökning och inte särskilt pålitligt längre.
Men det har ju experterna redan talat om att MSE hittar ganska lite av de otyg/virus som förekommer.
Gratis är inte alltid godast!

Sant det, körde med MSE men bytt till Nod32 och hittat en massa MSE missat...tyvärr

#5 Cecilia

Cecilia
  • Hedersmedlem
  • 3 435 inlägg
  • Kön:Kvinna
  • Från:Stockholm

Skrivet 29 juli 2011 - 16:10

View PostByggareBob, den 29 juli 2011 - 14:14 , skrev:

Just bland sådant som rapporteras som suspekt är det ju rätt vanligt med falsklarm.

#6 CGD

CGD
  • Medlem
  • 1 005 inlägg
  • Från:Mölndal

Skrivet 01 augusti 2011 - 09:59

Jag har även kört total genomsökning av datorn, vilket inte har hjälpt mig. Så ByggareBobs förklaring är ju något jag skälv har tänkt på. Men vad jag kan utläsa av vad ByggareBob skriver så vet inte han heller utom precis som jag så gissar/tror han.

#7 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg
  • Från:North Of Europe

Skrivet 01 augusti 2011 - 16:14

Jag har samma elände men den blir grön igen efter en omstart......MS!!!!! FIXXAAAA!!!!!

Andra trådar taggade med något av följande nyckelord: Windows XP, Microsoft Security Essentials

0 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare