Många uppmärksamma användare av Windows Vista och Windows 7 har noterat att Windows-katalogen växer med tiden och speciellt att mappen WinSxS är den mapp som inte bara växer utan tar upp otroligt mycket plats om man tittar på Egenskaper på mappen. Storleken beror på främst två orsaker, ett är att alla uppdateringar som installeras ligger parallellt med tidigare sådana samt att mappen visar en mycket större storlek då den räknar storleken på filer fler gånger i sammanställningen på grund av hur länkningen av filer i Windows fungerar.
Då många användare undrat om detta har Microsoft publicerat en support-artikel i ämnet. Missa inte heller den genomgång jag gjorde i ämnet för några år sedan för Windows Vista (men som även gäller för Windows 7).
Läs mer: Mysteriet om varför WinSxS-mappen i Windows Vista och Windows 7 tar så mycket plats
Läs mer: How to Alleviate Disk Space Pressure Caused By a Large Windows Component Store (WinSxS) Directory
Microsoft förklarar mysteriet med WinSxS-mappen
Startat av Andreas Stenhall, aug 21 2011 19:38
Windows 7 Windows Vista WinSxS Diskutrymme
6 svar i den här tråden
Skrivet 22 augusti 2011 - 08:06
Alltså, min WinSxS överstiger 10 Gb och inte en enda mapp i den är blå. Diskrensing puttar på sin höjd bort 255 Mb så då ska alltså >10 Gb skräp ligga ostört i en mapp? Kan man inte rensa bort dessa Gb på något annat sätt?
Skrivet 22 augusti 2011 - 18:41
Nope, det¨går inte att göra mer än att köra diskrensning eller dism-kommandot som beskrivs i KB.artikeln för att minska storleken på WinSxS-mappen.
Skrivet 22 augusti 2011 - 19:01
Eller låter mig rätta mig själv, du skulle kunna avinstallera hotfixar som har installerats och sedan ersätts av efterföljande uppdateringar. Eftersom det i stort sett varje månad släpps en kumulativ uppdatering för Internet Explorer skulle du exempelvis kunna avinstallera föregående månaders IE-kumulativa uppdateringar för att spara några fler megabyte. I sammanhanget blir det dock inte mycket till diskutrymme sparat men det skulle gå att frigöra lite mer diskutrymme.
Skrivet 27 augusti 2011 - 09:46
Försökte köra verktyget VSP1CLN.EXE i Windows 7 men det gick inte? Verkar inte finnas i Windows 7, finns det nått annat verktyg som gör SP1 permanent osv som VSP1CLN.EXE gör?
Windows 7 Professional x64 SP1
Skrivet 27 augusti 2011 - 09:47
I kommandotolken med administratörsrättigheter...
%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded
Det här inlägget har redigerats av e-son: 27 augusti 2011 - 09:48
Spoiler
`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°` Endast döda fiskar följer strömmen `°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`
thinkbigger
Skrivet 27 augusti 2011 - 12:27
Raven_Crystal, den 27 augusti 2011 - 09:46 , skrev:
Försökte köra verktyget VSP1CLN.EXE i Windows 7 men det gick inte? Verkar inte finnas i Windows 7, finns det nått annat verktyg som gör SP1 permanent osv som VSP1CLN.EXE gör?
Som e-son säger
%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded