• Announcements

• Andreas Stenhall

Information om Internet Explorer 8 beta - Läs detta först

Internet Explorer 8 är den kommande webbläsaren för Windows XP, Windows Server 2003, 2008 samt Windows Vista. Lanseringen är beräknad till någon gång innan årets slut. Ladda hem Ladda hem Internet Explorer 8 Tillägg till Internet Explorer 8 http://www.ieaddons.com/en/extensions/
    • Andreas Stenhall

Viktigt meddelande till alla forummedlemmar!

Det har varit mycket tjafs i forumet på sistone vilket skapat osämja och en negativ stämning i forumet. Detta är inte acceptabelt. Jag uppmanar därför samtliga forummedlemmar att läsa igenom forumreglerna som finns. Jag vill påminna om att det är av högsta vikt att bemöta samtliga forummedlemmar, moderatorer och administratörer med respekt och att respektera de regler som finns. Alla synpunkter, kommentarer om reglerna eller tillämpningen av dessa ska ske till mig via PM eller e-post. I fortsättningen kommer inga olämpliga foruminlägg att helt sonika tas bort, utan istället kommer inläggen att vara kvar men innehållet redigeras för att säkerställa att ingen tror att inlägg försvinner spårlöst. Anmäl inlägg du anser opassande och kom ihåg att respektera varandra. Tack! Forumreglerna: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?act=boardrules

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Dennis86

Asus EFI BIOS

18 posts in this topic

Jag har ett ASUS P8H67-M PRO B3 och det är utrustat med ASUS EFI BIOS. Det jag undrar är hur gör man för att få detta stabilt? Jag kan inte göra några inställningar i GUI för att den envisas med att backa i menyerna direkt. Jag har uppdaterat till senaste versionen som finns hos ASUS. Någon som varit med om liknande eller som vet om man kan stänga av GUI och få ett vanligt BIOS istället.

EDIT: Nu får jag inte ens bild på datorn. Den verkar inte heller mata ut ström till USB. Har kört en reset på BIOS men ingen skillnad. Skoj med datorer ibland...

Jo, datorer ar skoj,, kan du prova med att "flasha" om BIOS ?

Om USB inte fungerar,, det kan behövas nya drivisar till chipset.

Vanligt BIOS istf. UEFI ? ,, svårt

Jo, datorer ar skoj,, kan du prova med att "flasha" om BIOS ?

Om USB inte fungerar,, det kan behövas nya drivisar till chipset.

Vanligt BIOS istf. UEFI ? ,, svårt

Hur flasha BIOS när jag inte får bild? Tror inte ens jag kommer in i Windows korrekt.

Testat med ominstallation av OS ? Jo, förstår att skärmen är svart.

Det går att flasha BIOS från skiva också. om inte USB fungerar, såtillvida att DVD/CD inte går på USB

Kollat allt kablage. Inget fel del. Har nollat BIOS både med och utan batteri på moderkort. Inge skillnad. Allt datorn gör är att dra igång fläktar och HDDs sen står den bara.

Kanske dags att demontera lite (hårddisk, DVD, grafikkort) för att minska belastningen på nätaggregatet utifall att det bara inte orkar med så mycket längre.

Datorn är splitter ny. Med ett 430W agg. Den har en i7 2600 3x750GB + 320GB. Corsair H60. 16GB RAM. och 4st 120mm fläktar. Inget grafikkort mer än CPUs och ingen DVD. Den startade fint i förrgår när jag flashade om EFI. Sen igår så ville den bara inte starta.

Okej, så bilden försvann i direkt anslutning till flashningen. Det framgick inte förut. Då låter det ju som att något har gått fel vid flashningen. Har moderkortet stöd för att backa till ursprunglig/tidigare flash-version?

Den försvann inte direkt. Jag flashade om och det fungerade enligt BIOS (Gjorde det med ASUS EZ Flash i EFI). Men sen kunde jag inte gå ur EFI för den bara hoppade bakåt när jag ville trycka discard changes. Då stängde jag av datorn på knappen och lät den vara tills igår. När jag sen startade igår så vill den inte boota. Jag har provat med de knep som finns på ASUS hemsida med flashdisk etc. Men allt som händer är att minnet blinkar till och sen bara står datorn där.

Detta måste jag säga var mycket konstigt. Nu provade jag att koppla ur alla fläktar och HDD. Då fungerade de. Sen kopplade jag in sak för sak. Nu är allt inkopplat och dator startar utan problem.

Det enda problemet som kvarstår är när jag är inne i EFI att den hoppar runt bland menyer så jag inte kan ändra några inställningar.

Vad har drivrutiner med det hela att göra? Datorn fungerar nu och de finns inget nyare EFI än de jag har just nu. Kom runt hoppande genom att låta musen ligga helt stilla och bara gå runt med tangentbordet.

Ja. Det är bara EFI som hoppar runt bland menyerna bara jag nuddar musen lite lätt. Men ligger den helt stilla så fungerar de utan problem.