Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot) släppt

Ubuntu Linux Oneiric Ocelot Kubuntu Lubuntu Xubuntu

• Vänligen logga in för att svara
70 svar i den här tråden

#1 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Eknäs

Skrivet 02 september 2011 - 05:21

Version 11.10 “Oneiric Ocelot” av Ubuntu och dess ”derivat” (Kubuntu, Lubuntu m.fl.) har nu släppts i en första beta-version.

Mer information och länkar till de olika derivaten: Ubuntu 11.10 Beta 1 (Oneiric Ocelot) Released

Samt https://wiki.ubuntu....lOverview/Beta1

Utgivningsplan för 11.10 “Oneiric Ocelot”: https://wiki.ubuntu....ReleaseSchedule

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 13 oktober 2011 - 13:11

Spoiler

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 06 september 2011 - 06:46

Imponerande lista med uppdateringar för 11.10: https://wiki.ubuntu....u_11.10_Updates B)

Direkt efter installation var Ubuntu 11.10 64-bit beta 1 (i VirtualBox) rätt buggig, men efter att ha installerat några uppdateringar är det mycket stabilare. :)

Spoiler

#3 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 06 september 2011 - 19:46

Jo det var som tusan för nu funkar även Unity i 3D med VB.... senaste kärnan verkar ha fixat det.

Sen får jag nu ner storleken till 32 på Unitylauncherikonerna.  (inte dashen)

Eyecandy i massor.... :)

Posted Image

--

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#4 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 07:55

Labbade med min VB-instalallation och Gnome-Shell funkar också numera.

Enklast så provar man via terminalen eller via Login (byta miljö)

gnome-shell --replace &

tebaks

unity --replace &

(Nu kommer skrivbordsmiljö-tjafsarna att anfalla.... :wacko: )

--

Det här inlägget har redigerats av plun: 11 september 2011 - 07:57

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#5 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 08:23

Hehe, skrivbordsmiljö om något är väl en fråga om smak och preferenser. :) Lyckligtvis finns det gott om trevliga alternativ.

Skype vill inte fungera i min Ubuntu 11.10, 64-bit (VBox), med alla uppdateringar installerade. Installerade 64-bitversionen för Ubuntu: http://www.skype.com...computer/linux/
Inga felmeddelanden under eller efter installationen, men programmet startar inte. :( Versionen kallas dock skype 2.2.0.35-0natty1, så den kanske inte skall förväntas vara kompatibel med 11.10?

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 11 september 2011 - 08:25

Spoiler

#6 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 08:39

Jo... nu kan det vara roligt att prova :)   (det finns ju även de som har åsikter utan att prova i Linuxvärlden.. :huh: )

Angående Skype så (som alltid om nåt inte startar) starta från terminalen och kolla in fel.

Man brukar bli mycket "pricksäker" efter det om man Googlar.

Det här inlägget har redigerats av plun: 11 september 2011 - 08:39

#7 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 09:00

Aha, bra tips (jag är nybörjare). :)

Fick skype: error while loading shared libraries: libXss.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory Tydligen är jag inte den första som får det. http://forum.skype.c...howtopic=304521

Nåja, tänker inte rota i det. Är inte beroende av Skype i mina testsystem. ;) Hoppas bara att det är löst inom en månad, så att det funkar när det blir ”skarpt läge”.

Spoiler

#8 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 09:30

Yep.... med terminalutputten får man oftast direkt svar av Google....

Nu måste jag iväg o jobba... ;)

#9 Rune.K

Rune.K
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 531 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 10:01

@ JoWa

Nu när du är igång med att testa, så varför inte testa Kubuntu?
En del säger att det liknar Windows...

Kubuntu är min egen favoritdist.

#10 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 10:15

Jag har en virtuell Kubuntu 11.10-installation också. :) Får dock inte alla visuella effekter att fungera i VBox. :(

Spoiler

#11 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 10:49

Med en proprietär drivrutin (Oracle) blev det bättre, men inte allt kan aktiveras. Kubuntu/KDE är snyggt, helt klart, och som sagt inte helt olikt Windows. :)

Kubuntu-11-10-beta1.png

Spoiler

#12 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 13 september 2011 - 06:28

Utvecklarna fortsätter att ösa ut uppdateringar. (Listas dock ej här.) Bl.a. har Linux-kärnan uppdaterats till 3.0.0-11.  Att uppdatera LibreOffice från 3.4.2 till 3.4.3 ville sig dock inte, varken i Ubuntu eller Kubuntu. Bild från Kubuntu.

Kubuntu-11-10-uppdateringar.png

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 13 september 2011 - 06:29

Spoiler

#13 Rune.K

Rune.K
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 531 inlägg

Skrivet 13 september 2011 - 08:55

View PostJoWa, den 11 september 2011 - 10:49 , skrev:

Med en proprietär drivrutin (Oracle) blev det bättre, men inte allt kan aktiveras. Kubuntu/KDE är snyggt, helt klart, och som sagt inte helt olikt Windows. :)

Det fina med KDE är att det underlättar arbetet på datorn.
Jag tänker på möjligheten att ha flera unika skrivbord/arbetsytor med olika skrivbordsbakgrunder och widgets, det finns även "aktiviteter" så att man kan dela upp sina projekt i avdelningar. När man byter aktivitet så kan man få en helt ny uppsättning med skrivbord/arbetsytor.
Den mest användbara widgeten är nog "Folder View", med den så kan man visa innehåll i valfri mapp på valfritt skrivbord, man kan förstås ha flera "Folder Views".
De finesserna hittar man bara i KDE.
Se tråden > http://ubuntu.se/sho...ull=1#post67507 för bilder på 5 unika arbetsytor.

#14 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 17 september 2011 - 08:57

View PostJoWa, den 13 september 2011 - 06:28 , skrev:

Utvecklarna fortsätter att ösa ut uppdateringar. (Listas dock ej här.) Bl.a. har Linux-kärnan uppdaterats till 3.0.0-11.  Att uppdatera LibreOffice från 3.4.2 till 3.4.3 ville sig dock inte, varken i Ubuntu eller Kubuntu. Bild från Kubuntu.

Attachment Kubuntu-11-10-uppdateringar.png

Nope, Libre-Office har varit brutet men nu ska det funka, stort komplicerat, svårkompilerat bygge med massvis med beroeenden som måste vara tillgodosedda för att bygga körbara binärer.

Jag lyckades skriva sönder Grub i min VB installation och lagade med en ny liten smart app, boot-repair.

Samma princip som en WIndows/Ubuntulagning, boot-repair hittar själv partitionen (oftast) där grub ska skrivas om.

Jag installerade ppa-versionen med Live-skivan bootad.

https://help.ubuntu....stallingWindows

:)

Det här inlägget har redigerats av plun: 17 september 2011 - 08:58

#15 essob

essob
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 748 inlägg
  • Från:Sthlm

Skrivet 17 september 2011 - 10:16

View PostJoWa, den 11 september 2011 - 10:49 , skrev:

Kubuntu/KDE är snyggt, helt klart, och som sagt inte helt olikt Windows. :)
Jo. riktigt snyggt. En trevlig ny "bekantskap". :D

Fast lite bök med drivrutiner.......tror jag?? :unsure: :unsure:

#16 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 20 september 2011 - 18:18

View PostJoWa, den 13 september 2011 - 06:28 , skrev:

Utvecklarna fortsätter att ösa ut uppdateringar. (Listas dock ej här.) Bl.a. har Linux-kärnan uppdaterats till 3.0.0-11.  Att uppdatera LibreOffice från 3.4.2 till 3.4.3 ville sig dock inte, varken i Ubuntu eller Kubuntu.
Bland dagens 290 uppdateringar (för Ubuntu; 381 för Kubuntu) slank även LibreOffice 3.4.3 med. Och på torsdag är det dags för 11.10 beta 2. :)

Det här inlägget har redigerats av JoWa: 20 september 2011 - 18:25

Spoiler

#17 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 20 september 2011 - 19:11

Jo det mest intressanta just nu är Lens APIt som man jobbat stenhårt med,  blir väl Lins på svenska.

Funkar som Dashen och är kanonsnyggt.

Om:
http://www.omgubuntu...nses-api-ready/

Demoapp från NJ Patel där Google Docs hanteras  
http://www.webupd8.o...buntu-1110.html

Lens-apparna kan då byggas i det oändliga för vad som helst.

#18 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 20 september 2011 - 19:24

Det där med Google Docs verkar fint. :) Hoppas att de snart ordnar säker lagring av lösenordet.

Spoiler

#19 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 23 september 2011 - 03:15

Ubuntu 11.10 Beta 2 (Oneiric Ocelot) Released :)

Spoiler

#20 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 23 september 2011 - 10:01

Installationsprogrammet för både Ubuntu och Kubuntu kraschade vid sökning efter paket att ta bort. Systemen installerades dock och fungerar efter omstart.

Skype har uppdaterats till skype:i386 2.2.0.35-0oneiric1 och fungerar i Ubuntu. Där kan jag även skriva accentuerade tecken (t.ex. á). (Det blir istället ´a i mitt riktiga system med 11.04.) Skype-ikonen dyker dock inte upp i listen i 11.10.

Google Chrome (stabil) och Opera (stabil) kan inte installeras: ”Internt fel”, ”kunde inte öppnas”.

På tal om Chrome, har nu Mythbuntu ersatt Firefox med Chromium som standardläsare.

Om att Chrome var nära att ersätta Firefox i Ubuntu, men att det har skjutits på framtiden, kan man läsa här: Chrome nearly replaced Firefox in Ubuntu Linux, Mark Shuttleworth says.

Standardläsare eller inte, är detta intressant för användare av Chromium/Chrome:

Citat

The work Google is doing with the Chrome operating system, which runs the Chrome browser on top of a generic version of Linux, "is having a hugely positive impact on the performance of Chrome on Linux," Shuttleworth said.
"That's unusual," Shuttleworth said. "You don't often see that in a cross-platform project. We may well be in a position where Chrome on Ubuntu and Chrome on Linux is a better experience than Chrome on any other platform [i.e. Windows and Mac]."

Spoiler

Andra trådar taggade med något av följande nyckelord: Ubuntu, Linux, Oneiric Ocelot, Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu

0 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare