Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

TuxRadar har nu utsett 2011 bästa Linux-distributioner.

• Vänligen logga in för att svara
57 svar i den här tråden

#1 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg
  • Kön:Man

Skrivet 09 september 2011 - 00:12

TuxRadar har nu utsett 2011 bästa Linux-distributioner. Som alltid finns det en segrare, guld till Debian, silver till Ubuntu och bronset till Fedora.

Svaren på dessa frågor, och några tusen andra som naturligt följer, har tagit form av sju kontrollpunkter som har jämförts. Naturligtvis saknas några Linux-distributioner det betyder inte att de är dåliga. Men de viktigaste och mest uppskattade Linux-distributionerna är representerade.

Att Ubuntu inte segrade är faktiskt ingen överraskning. Ubuntu har klara brister och kan förbättra sig på många områden. Ubuntu har dock en stor och mäktig användarrörelse som används i propagandasyfte flitigt. Även om Ubuntu högljut vill skapa en bild av att vara (det bästa valet, störst och vackrast). Är Ubuntu tydligt och klart inte det bästa valet.

Till testet för 2011 bästa Linux-distribution: http://www.tuxradar....est-distro-2011

.../Myggan63

Det här inlägget har redigerats av Myggan63: 09 september 2011 - 18:01

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg
  • Från:Eknäs

Skrivet 09 september 2011 - 09:04

Tycker inte att det klart framgår vad som gör Debian till vinnare över Ubuntu. :huh:

Ubuntu är baserat på Debian-koden, men uppdateras oftare och har sin egen skrivbordsmiljö (Unity). Om man sedan med ”Ubuntu” även menar derivaten (Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu) får man sammanlagt fem skrivbordsmiljöer (Gnome, Unity, KDE, LXDE, Xfce) att välja bland.

Vad missade jag?

Spoiler

#3 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 11:33

View PostJoWa, den 09 september 2011 - 09:04 , skrev:

Tycker inte att det klart framgår vad som gör Debian till vinnare över Ubuntu. :huh:

Ubuntu är baserat på Debian-koden, men uppdateras oftare och har sin egen skrivbordsmiljö (Unity). Om man sedan med ”Ubuntu” även menar derivaten (Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu) får man sammanlagt fem skrivbordsmiljöer (Gnome, Unity, KDE, LXDE, Xfce) att välja bland.

Vad missade jag?

Utan att gå in på detaljer ger följande översiktsbild en ganska bra förklaring. Den är ganska pedagogisk. Det måste du hålla med om?

Posted Image

#4 essob

essob
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 748 inlägg
  • Från:Sthlm

Skrivet 09 september 2011 - 11:45

View PostJoWa, den 09 september 2011 - 09:04 , skrev:

Många, inkluderat undertecknad, upplever Ubuntu som tungdrivet.

Det finns ju så många andra bra och lättdrivna att välja på. :rolleyes:

imho/emrm.

#5 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 14:22

View PostMyggan63, den 09 september 2011 - 11:33 , skrev:

Utan att gå in på detaljer ger följande översiktsbild en ganska bra förklaring. Den är ganska pedagogisk. Det måste du hålla med om?
Säger dock inget om vad diagrammen/poängsättningen är baserade på, och det var heller inte tydligt i texten.

View Postessob, den 09 september 2011 - 11:45 , skrev:

Många, inkluderat undertecknad, upplever Ubuntu som tungdrivet.
Intel i5 hör ej till den skaran. :P

Spoiler

#6 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 15:23

Linux Girl/Katherine Noyes skriver: "Which Linux Distro Leads the Pack?"

"Think it's all just another glorified ad for Ubuntu? Think again, because Ubuntu didn't win the No. 1 spot overall -- Debian did".

http://www.linuxinsi...Pack-73240.html

Ja! Det är klart att ett sådant resultat skapar upprörda känslor i hela världen. Men TuxRadar team skriver till sitt försvar "the TuxRadar team wrote. "But don't bother, because here's one we prepared earlier. With diagrams and charts."

Alla och då menar jag alla förväntade sig att Ubuntu var given för guldet och hyllningar. Men något otroligt händer Ubuntu får inte sin gratis annons. Det var illa nu när Ubuntu är på gång med en ny upplaga av sin distribution. Fy vad hemskt :-)

Det var taskigt. Hur och varför? "TuxRadar team" ni sårar oss :-)

#7 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 15:38

Jag känner mig missförstådd. ;)

Jag ifrågasätter inte deras utnämning av vinnaren. Jag har ännu inte testat varken Debian eller Fedora, och är nyfiken på vilka fördelar ”originalet” Debian har över Ubuntu. Tycker inte att texten gav något klart besked. Någon som kan förtydliga för en nykomling i Linux-världen? :)

Spoiler

#8 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 17:27

View PostJoWa, den 09 september 2011 - 15:38 , skrev:

Jag ifrågasätter inte deras utnämning av vinnaren. Jag har ännu inte testat varken Debian eller Fedora, och är nyfiken på vilka fördelar ”originalet” Debian har över Ubuntu. Tycker inte att texten gav något klart besked. Någon som kan förtydliga för en nykomling i Linux-världen? :)

Jo nu postar "kylling" sådana här trådar i varenda svenskt forum och skapar sedvanlig debatt. :wacko:

"Disttjafset"  :wacko: var huvudanledningen att jag formaterade disken och installerade Windows 7 !

Linux och den fria mjukvaran enligt RMS alternativt den öppna mjukvaran i symbios med kommersiell mjukvara gör alla sådana här betygssättningar som mycket svåra att bedöma.

I sak... Debian är rock-solid men urtråkigt enligt min mening, lika tråkigt som en företagsinstallation av Windows XP eller Windows 7.  Dessa är i princip osänkbara för en användare bara tuffar och går.
Klart att Debian då blir "bäst".

Fedora kör med sin löjliga "renhet" från kommersiell ondska.... samt  Archarna att de har en så bra wiki för de som vill sitta timtals med att fixa något elementärt....

En privat slutanvändare vill nog ha mer roligt med en distribution och kanske göra nya saker som tex OmgUbuntu presenterar.  Jag vill tex använda Flash samt nVidias drivare, jag bryr mig inte över någon "RMS-renhet".

http://www.omgubuntu.co.uk/

Sen retar Ubuntus popularitet gallfeber på andra distar........slutligen så ryker alla ihop i en sunkig debatt om vilken dist som är bäst.... :P

Summa summarum är Linuxvärlden enbart en förbannad röra med massvis med rena stollar som tycker en massa om allting  .... ;)

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#9 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 17:47

Tack för synpunkter, plun. Förutom ”en förbannad röra” är det användbar mjukvara, och låter jag mig rådas av mitt eget tyckande (om jag nu är en ”stolle” eller inte ;)) kommer jag nog att förbli nöjd med det system jag har. :)

Spoiler

#10 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 18:03

View Postplun, den 09 september 2011 - 17:27 , skrev:

Jo nu postar "kylling" sådana här trådar i varenda svenskt forum och skapar sedvanlig debatt. :wacko:

"Disttjafset"  :wacko: var huvudanledningen att jag formaterade disken och installerade Windows 7 !

Linux och den fria mjukvaran enligt RMS alternativt den öppna mjukvaran i symbios med kommersiell mjukvara gör alla sådana här betygssättningar som mycket svåra att bedöma.

I sak... Debian är rock-solid men urtråkigt enligt min mening, lika tråkigt som en företagsinstallation av Windows XP eller Windows 7.  Dessa är i princip osänkbara för en användare bara tuffar och går.
Klart att Debian då blir "bäst".

Fedora kör med sin löjliga "renhet" från kommersiell ondska.... samt  Archarna att de har en så bra wiki för de som vill sitta timtals med att fixa något elementärt....

En privat slutanvändare vill nog ha mer roligt med en distribution och kanske göra nya saker som tex OmgUbuntu presenterar.  Jag vill tex använda Flash samt nVidias drivare, jag bryr mig inte över någon "RMS-renhet".

http://www.omgubuntu.co.uk/

Sen retar Ubuntus popularitet gallfeber på andra distar........slutligen så ryker alla ihop i en sunkig debatt om vilken dist som är bäst.... :P

Summa summarum är Linuxvärlden enbart en förbannad röra med massvis med rena stollar som tycker en massa om allting  .... ;)

"kylling" vet jag inget om. Någon RMS är jag inte. Men personligen är jag ganska trött på alla Ubuntu entusiaster arroganta uppträdande i diverse sammanhang.

#11 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 09 september 2011 - 18:57

View PostJoWa, den 09 september 2011 - 17:47 , skrev:

Tack för synpunkter, plun. Förutom ”en förbannad röra” är det användbar mjukvara, och låter jag mig rådas av mitt eget tyckande (om jag nu är en ”stolle” eller inte ;)) kommer jag nog att förbli nöjd med det system jag har. :)

Njau... du kör ju Ubuntu och det är en  "normal" dist för normala användare som på ett rimligt sätt vill prova något nytt.

Sen om du fördjupar dig så stöter du på dilemmat och de rena stollarna med RMSarna i spetsen... rent vidrigt om man går in på djupet !!

----------------------------
Angående "kylling så postades samma junk hos Linuxportalen... jag hatar de här distjämförelserna..!! :(

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#12 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 10 september 2011 - 01:41

@plun

"plun" skrev följande:

"Jo nu postar "kylling" sådana här trådar i varenda svenskt forum och skapar sedvanlig debatt".

Ditt inlägg andas insinuationer, påstående och gliringar utan något värdigt innehåll/sanning för den utsatta. Det är respektlöst och kränkande att kasta ut anklagelser mot enskild medlem i ett forum. Du går in arrogant och begär att alla skall ta hänsyn till att du minsann inte tycker om "distjämförelserna". Att du minsann vet bäst och har svaren. Att du skall ha pekpinnen. Att du skall rätta till ett ovidkommande tråd/inlägg. Nu fungerar inte världen så. Det är jag väldigt glad och tacksam för.

#13 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 10 september 2011 - 14:21

Jag hämtade Debian för test i VirtualBox.

Håller nog med plun om att den är tämligen tråkig. Det kan man möjligen leva med. Betydligt värre för mig är att allt är föråldrat, från Linux-kärnan (2.6.32-5) till Chromium (6.0, finns i Programcentral) och OpenOffice.org (3.2.1). LibreOffice finns inte i Porgramcentral, och det gör inte heller Firefox (!). Kan heller inte hitta deb-filer för Firefox, för enkel installation. Hämtade däremot Google Chrome som deb-fil. Klickade på den för att installera. Överraskning: öppnas med Arkivhanterare. Nej, det är inte svårt att högerklicka på filen och välja att öppna den med GDebi, men skall man behöva göra det? Det är troligen möjligt att välja GDebi som standardprogram för deb-filer, men varför är det inte så från början? Efter installation dök Chrome inte upp i programmeny. Och varför är språkstödet så begränsat? Istället för kinesiska tecken visas rektanglar, medan det visas korrekt i Ubuntu. Via Programcentral installeras förvisso ett typsnitt på några sekunder, men varför skall en användare behöva göra det för att kunna läsa en text? Känns som Windows XP, man kastas tillbaka 10 år.

Jag saknar också Unity, så det blir inte mer än en kort provtur med Debian. Kanske nästa version kommer att kännas (och vara!) modernare, men den (7.0) kommer visst 2013. För närvarande kan jag inte komma på någon anledning att rekommendera Debian för normal användning.

Debian 6.0.png

Spoiler

#14 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 10 september 2011 - 16:57

View PostJoWa, den 10 september 2011 - 14:21 , skrev:

Håller nog med plun om att den är tämligen tråkig. Det kan man möjligen leva med. Betydligt värre för mig är att allt är föråldrat, från Linux-kärnan (2.6.32-5) till Chromium (6.0, finns i Programcentral) och OpenOffice.org (3.2.1).

Jo men Debian (stable) är i det närmaste "osänkbart" i likhet med en företagsinstallation av XP eller W7.

För de rättogna GNUerna/RMS så är det då alldeles rätt med Debian.  All kommersiell mjukvara är av ondska.... ;)

Sen kan man då skifta till "testing" som även Linux Mint kör en variant av för att få nyare versioner.

Inget som någonsin kommer att få fotfäste bland datorintresserade... !! Stendött !

#15 Rune.K

Rune.K
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 531 inlägg

Skrivet 10 september 2011 - 18:00

Debian är i vilket fall den största disten, om man räknar med alla derivaten. Typ Ubuntu och Linux Mint med många fler...

@ JoWa
Firefox i Debian heter Iceweasel, Thunderbird heter Icedove.

#16 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 088 inlägg

Skrivet 10 september 2011 - 18:22

Ok, tack för upplysningen Rune. Iceweassel 3.5.16. Hm, ersätter knappast Firefox 6, som får installeras manuellt.

Lättaste sättet att använda en uppdaterad webbläsare i Debian tycks vara de ”orena” Google Chrome och Opera (deb-filer i båda fallen). ;)

Spoiler

#17 Rune.K

Rune.K
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 531 inlägg

Skrivet 10 september 2011 - 19:07

Uppgradera till Debian testing så får du lite modernare program.
Debian testing fungerar bra på en skrivbordsdator, motsvarar ungefär Ubuntu i stabilitet.

#18 PCfreak

PCfreak
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 210 inlägg
  • Från:Bräcke

Skrivet 10 september 2011 - 22:10

---tycker denna tråd spårat ur med pajkastning till höger & vänster.,...torde vara upp till var och en vilken "dist" man nu föredrar och inte behöva förlita sig på alla sk förståsigpåare....trodde denna tråd va en ren linuxtråd men när man blandar in windows så börjar jag överväga att lämna AOW när folk inte kan föra en vettig konversation utan att nån tar illa vid sig, säger rent ut sagt, är vi vuxna här eller?? FFS!!!

#19 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 10 september 2011 - 22:46

View PostJoWa, den 10 september 2011 - 14:21 , skrev:

Håller nog med plun om att den är tämligen tråkig. Det kan man möjligen leva med. Betydligt värre för mig är att allt är föråldrat, från Linux-kärnan (2.6.32-5) till Chromium (6.0, finns i Programcentral) och OpenOffice.org (3.2.1). LibreOffice finns inte i Porgramcentral, och det gör inte heller Firefox (!). Kan heller inte hitta deb-filer för Firefox, för enkel installation. Hämtade däremot Google Chrome som deb-fil. Klickade på den för att installera. Överraskning: öppnas med Arkivhanterare. Nej, det är inte svårt att högerklicka på filen och välja att öppna den med GDebi, men skall man behöva göra det? Det är troligen möjligt att välja GDebi som standardprogram för deb-filer, men varför är det inte så från början? Efter installation dök Chrome inte upp i programmeny. Och varför är språkstödet så begränsat? Istället för kinesiska tecken visas rektanglar, medan det visas korrekt i Ubuntu. Via Programcentral installeras förvisso ett typsnitt på några sekunder, men varför skall en användare behöva göra det för att kunna läsa en text? Känns som Windows XP, man kastas tillbaka 10 år.

Jag saknar också Unity, så det blir inte mer än en kort provtur med Debian. Kanske nästa version kommer att kännas (och vara!) modernare, men den (7.0) kommer visst 2013. För närvarande kan jag inte komma på någon anledning att rekommendera Debian för normal användning.

Attachment Debian 6.0.png

@JoWa

Jag håller med dig och faktiskt "plun" också. Det var bara tonen i svaret levererades av "plun" som ogillades. Jag fann också en viss glädje och förvåning över den internationella reaktionen på att Ubuntu inte fick första platsen/guldet. Debian kräver lite mer förarbete och kunskaper så är det. Men som tur är finns det en del andra alternativ som fungerar "Out of the box" lika bra som Ubuntu. Var av LMD, Linux Mint Debian är en av de bästa. Jag vet att Linux Mint medarbetarna har arbetat intensivt och framgångsrikt med just den här distributionen under ett par månader nu. Den var ganska bra innan också. Men medarbetarna har finslipat och tagit bort en del vassa kanter och fallgropar :-) Jag kör Windows och Linux Mint standard, (standard?, lite förändrad/anpassad förstås av mig personligen). Så någon GNUerna/RMS och mörk kraft är jag inte. Men det bjuder jag på. Att vara en mörk kraft är kanske inte så illa :-) Vin, kvinnor och sång – allt på en gång :-)

#20 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 11 september 2011 - 07:06

View PostPCfreak, den 10 september 2011 - 22:10 , skrev:

---tycker denna tråd spårat ur med pajkastning till höger & vänster.,...torde vara upp till var och en vilken "dist" man nu föredrar och inte behöva förlita sig på alla sk förståsigpåare....trodde denna tråd va en ren linuxtråd men när man blandar in windows så börjar jag överväga att lämna AOW när folk inte kan föra en vettig konversation utan att nån tar illa vid sig, säger rent ut sagt, är vi vuxna här eller?? FFS!!!

Njau... de svenska linux-fororna är i princip ödelagda pga av de här "dist-stollarna".

Det finns ingen normalt funtad nybörjare som klarar av att se/tolka smörjan som skrivs om olika distar.

I den mer utvecklade engelskspråkiga världen har man lärt sig det här och varje dist har sin plats och egna forum.

Jag skulle vilja föreslå att liknande trådar som den här direkt modereras bort.

Ett exempel på hur det brukar se ut finns i den här tråden:
http://www.alltomwin...dist-som-helst/

Iofs bra kanske att Linuxarna förgör sig själva i ett dist-käbbel.... :P   Vilka stolle-jockar...

Det här inlägget har redigerats av plun: 11 september 2011 - 07:06

0 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare