TuxRadar har nu utsett 2011 bästa Linux-distributioner.
Skrivet 24 september 2011 - 09:50
e-son, den 24 september 2011 - 09:09 , skrev:
Något så djefla korkat som att placera "stäng-krysset" på vänster sida...
Hehe.... jo men det kommer från MacOSX.
Nu är det gjort på några sekunder med Ubuntu-Tweak att flytta knapparna till höger.
Men det vet ju inte nybörjaren.... men däremot "nörden"...
(sen kan man även köra ett par "akrobatiska" gconf-kommandon från terminalen men det är ju inte heller nåt för en "newbie"...
Skrivet 24 september 2011 - 10:12
Jag är, och har alltid varit, övertygad om att om man valt att sätta KDE (Kubuntu) i frontlinjen, istället för den " felvända bajsbruna", så hade man för länge sedan klarat att etablera Linux som ett vettigt och fullt tänkbart alternativ för den vanlige användaren.
Det kan ju inte vara någon hemlighet ens för Ubuntu-talibanerna att det första intrycket är direkt avgörande för den fortsatta upplevelsen.
`°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°` Endast döda fiskar följer strömmen `°²º¤æ-.,¸ <°)))>< ¸,.-椺²°`
thinkbigger
Skrivet 24 september 2011 - 10:34
http://www.omgubuntu...eased-reviewed/
KDE kommer också förmodligen att "kapsejsa" eftersom Nokia förmodligen drar in all sin sponsring.
Sen angående Ubuntu-Talibani så ser jag bara Ubuntu som något möjligt alternativ för att få fler användare inkl att just Ubuntu har öppnat upp sin programhanterare att inkludera även betalprogram så att en utvecklare kan få ihop pengar för att överleva.
Skrivet 24 september 2011 - 11:43
Det här ikonen för Ubuntus Software Center.

Först trodde jag det var papperskorgen.
Jag använder alltid KDE, men ibland vill man kolla hur det ser ut på en Unity-nisses skrivbord.
Unity är användargränsnittet som är default i vanliga Ubuntu fr.o.m Ubuntu 11.04
Skrivet 24 september 2011 - 12:33
Rune.K, den 24 september 2011 - 11:43 , skrev:
Jo och han har lagt ner en förmögenhet av sina miljarder på just Canonical/Ubuntu samt att utvecklare måste ha en inkomst..... GNU-fundamentalisterna tror visst att det går att leva på bidrag som inte finns.
EDIT om denna "rymdturist"
http://en.wikipedia....rk_Shuttleworth
Angående Nokia och KDE är det vad jag vet oklart vad som händer nu när Nokia kör W7-lurspåret
Nokia är/var då en av KDEs patroner. (Meego är också oklart)
http://arstechnica.c...tron-of-kde.ars
Men det kanske finns utvecklare kvar som kan leva utan inkomst ??
Det här inlägget har redigerats av plun: 24 september 2011 - 12:44
Skrivet 24 september 2011 - 16:14
Skrivet 24 september 2011 - 16:29
Rune.K, den 24 september 2011 - 16:14 , skrev:
Nej det kan jag inte tänka mig utan starka sponsorer..... rätta buggar klarar man men inte mer om det handlar om tusentals rader kod då behövs det någon som betalar för kalaset.
Förmodligen stendött om ett par år om man inte hittar någon som betalar.
Skrivet 25 september 2011 - 06:54
Självklart att det är svårsmält för vissa extrema Ubuntufantaster, men egentligen märkligt eftersom Ubuntu är ett derivat av Debian.
Men ser man till nybörjardistar så ligger förstås Ubuntu före Debian. Linux Mint är också en bra nybörjardist.
Men man kan undra om de överhuvudtaget har testat en dist med KDE.
Själv väljer jag i första hand skrivbordsmiljö (KDE) och i andra hand distribution.
Jag håller t.ex ett öga på när OpenSUSE släpper nästa utgåva, chansen är stor att det blir min nya favoritdist.
Kubuntu-nissarna har några egna idéer hur KDE ska se ut, t.ex så har de tagit bort minimeringsknappen. Det kan man bara spekulera i vem som har föreslagit det. Men det är lätt att återställa.
Och nu i Kubuntu 11.10 Beta, så har de bara en arbetsyta. Att ha flera arbetsytor är en självklarhet om man har använt Linux tidigare.
Skrivet 25 september 2011 - 07:28
Håll er till sakfrågorna och låt bli fjanterierna. Upprepas detta så låser jag tråden utan vidare uppmaning.
// Manneman
* HP Pavilion DV6 1100 + Windows 8 Consumer Preview + Windows 7 x64 SP1 Dual Boot *
* HP 6530b (2st) + Windows 7 x86 SP1 *
Skrivet 25 september 2011 - 08:13
Har du provat att ha unika arbetsytor?
Man kan ha olika bakgrundsbilder och olika widgets på de virtuella skrivborden.
Widgeten "Folder view" använder jag för att visa innehållet i valfria mappar i en arbetsyta, då behöver man inte bläddra i filhanteraren så ofta.
Inställningen hittar du i Kontrollpanelen >> Workspace Behavior >> Virtual Desktops >> Different widgets for each desktop
Skrivet 25 september 2011 - 09:08
Skrivet 25 september 2011 - 12:55
Jag lägger även till Ctrl-Alt-Piltangent som tangentbordsgenväg för att skifta arbetsyta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stötte på nedanstående när jag läste om Kate som är en bra texteditor i KDE/Kubuntu.
Eftersom det finns vissa som försöker fabulera om KDE och QT, så finns det aktuell information om Qt/KDE för den som vill veta sanningen.
Citat
http://labs.qt.nokia.../12/qt-project/
http://blog.qt.nokia.../12/qt-project/
I hope this will be well received and we will see yet another increase in contributions to our Qt/KDE ecosystem
Thanks for all the effort to all people who made this possible!
Skrivet 25 september 2011 - 13:13
Rune.K, den 25 september 2011 - 12:55 , skrev:
Eftersom det finns vissa som försöker fabulera om KDE och QT, så finns det aktuell information om Qt/KDE för den som vill veta sanningen.
Njau, den sk "sanningen" finns hos marknaden som sätter sin dom över Nokias aktiekurs.
http://www.nokia.com...ual-information
Jag kan inte tänka mig att Nokia lägger miljoner på att ha ett antal "core-developers" sysselsatta med något man inte har nytta av, det sätter aktieägrana stopp för.
Sen helt avgörande för Nokia är om man kan få fart på W7-lurarna, Symbian är nog kört !!
Eller kan man tänka sig en "halmhattsutveckling" som med OpenOffice/LibreOffice...blir bara "skit" kvar !!
Skrivet 04 oktober 2011 - 20:12
Gick över till Linux, bland annat kom förslaget oväntat härifrån och man har aldrig kollat tillbaks på Windows med dess dårfinkar Ballmer/Gates i rodret. Ubuntu blev min första Linux dist. Datorn blev plötsligt rappare och jag kunde arbeta mer produktivt med det jag skulle få gjort. Fick välbehövlig hjälp som nybörjare av bland annat Plun- härifrån. Är honom evigt tacksam. Sedan fanns det massa med honom jag ogillade.
Ubuntu 10.10 blev min sista Ubuntu utgåva. Varför kan man tycka? Ogillade deras hetsiga release cykel som inte ens många utvecklare tycker om. Går att finna information om detta hos omgubuntu. Sedan att man trots den särklass största användarbasen av alla Linux distar därute släpper buggiga utgåvor gjorde att tålamodet för Ubuntu tog slut. Även om jag fortfarande gillar Ubuntu, kommer nog Ubuntu inte vara aktuellt för mig på ett bra tag framöver.
Ubuntu är den i särklass bästa nybörjardisten därute, just pga det är lätt att finna informationen för en nybörjare. På svenska finns 2 Ubuntu specifika forum. Vilket är en bra ställe att vända sig till om man får problem med Ubuntu. Dock är Ubuntu efter att man har testat olika distar därute så märker man att Ubuntu definitivt inte är bästa eller mest nybörjarvänliga Linux dist därute. Jag skrev ju tidigare Ubuntu var den i särklass bästa nybörjardisten, hur går det ihop? Ubuntus styrka ligger i dess community som finns i så pass många språk att det är lätt att finna svar på sina frågor. Dess användarvänlighet ligger inte i "out of the box" upplevelsen. Där där knockar PCLinuxOS, Ubuntu.
Dock har Ubuntu något ingen Linux dist därute kan mäta sig med eller för den delen heller inget annat OS och det är programcentral. Den tycks bara bli bättre och bättre för varje utgåva. Många "nyheter" med Windows 8 känns "gäsp" när man kört/kör Linux. Gnome Shell/Unity är bättre konstruerad än röran som kallas Metro. KDE som av många anses vara Windows lik är nog både snyggare och den kraftfullaste DE man har testat. Då var man ändå en gång i tiden gnome 2 frälst.
Windows 8 känns som ny Microsoft flopp. Precis som Vista, Windows 98 och Windows ME var. Windows verkar ha träffat fullpott med XP och delvis med Windows 7. Trots att Microsoft har funnits så länge och alla de fula knep dem kört med genom årens lopp, så är det bästa dem ännu har kommit med XP enligt mig. Säger en hel del om Microsoft.
Skrivet 12 december 2011 - 16:59
"Readers Choice Awards 2011"
För 7: e året i rad blir Ubuntu den bästa Linux-distributionen enligt Linux Journal läsarnas val/åsikt.
http://www.linuxjour...ers-choice-2011