Jag undrar om det är någon här, med god överblick över de olika farorna som lurar i vassen, som vet ungefär hur gott skydd man kan vänta sig att ett modernt säkerhetspaket som t.ex. Norton Internet Security 2012 ger mot faror vid vanlig webbsurfning. Om jag ansträngde mig för att surfa på de skummaste sidor jag kan tänka mig varje kväll under några veckor, hur stor är då sannolikheten att jag drabbas av att något illasinnat laddas ned till min dator utan mitt medgivande (drive-by download), eller genom att jag kanske trycker på en "stäng-knapp" som betyder något annat eller liknande? Dvs. att min dator blir angripen på något sätt som inte innebär att jag uttryckligen godkänner att ett program laddas ned och installeras.
Norton ska ju innefatta ett avancerat skydd mot faror på webben enligt dem själva men hur mycket är det i praktiken värt? Någon som har en uppfattning om det eller har läst någon seriös test av skyddet mot just den här typen av faror. Kanske risken för att drabbas av virus genom att bara surfa har minskat med Windows 7 och senare versioner av webbläsare och om man dessutom har ett bra antivirusprogram kanske risken blir minimal. Eller är det fortfarande högst befogat att se upp med webbsidor med okänt ursprung, hur man nu egentligen kan bedöma det såvida man inte bara surfar på de allra mest välkända sidorna. Det är ju inte ovanligt att man hamnar på sidor man aldrig någonsin tidigare besökt när man letar efter information på internet.
MVH Andreas
Det här inlägget har redigerats av andreas72: 25 oktober 2011 - 22:07