Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Att, (skifta/komplettera) användarens gamla Windows XP med Linux.

• Vänligen logga in för att svara
5 svar i den här tråden

#1 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg
  • Kön:Man

Skrivet 31 oktober 2011 - 22:31

"The Painless Way to Ditch Your Old Windows XP for a More Secure Linux"

"Windows XP är inte säkert längre! Om omkostnaden för ett nyare Windows-operativsystem är för stor. Är här ett enkelt och smärtfritt sätt att få ett helt gratis och säkrare Linux. Användaren kan behålla sin gamla Windows XP installationen, och börja surfa säkert". / Av: "Google översätt"

Här får läsaren en del råd om det säkrare alternativet Linux. Dock är artikeln på engelska. Som det är idag lider den svenska teknikpressen en akut brist på dugliga skribenter. Det är skamligt dålig (standard/nivå) på skribenterna.

Källa,(howtogeek.com): http://www.howtogeek...e-secure-linux/

Det här inlägget har redigerats av Myggan63: 01 november 2011 - 05:25

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 Rune.K

Rune.K
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 531 inlägg

Skrivet 01 november 2011 - 10:21

Man behöver inte tycka WinXP eller Win7 är osäkert, för att kunna och/eller vilja prova Ubuntu på ett enkelt sätt.

Se > http://www.ubuntu.co...ndows-installer
Eller > http://translate.goo...ndows-installer

Där finns kompletta instruktioner med bilder hur man kan installera Ubuntu på ett mycket enkelt sätt.
Du behöver inte ha hört talas om sådan ord som MBR, partition, LiveCD osv.
Ubuntu installeras inuti Windows i en stor fil, nu får man inte förväxla detta med Virtualbox eller liknande.
När Ubuntu används så är det på riktigt, dvs det använder hårdvaran direkt utan någon mellanhand.
Skulle du inte vilja ha kvar Ubuntu på din dator, så tar du enkelt bort det i det gamla vanliga Lägg till Ta bort Program.

Det går bra att komma åt sina filer i Windows XP ifrån Ubuntu, som är installerat i Windows.
I filhanteraren hittar du alla dina windowsfiler i "File System" i mappen "host".
Dvs /host och du har fulla rättigheter...
Man bör nog undvika mappen /host/ubuntu, där ligger hela ubuntusystemet.
Har du som jag en Data-partition i Windows så dyker den upp på vanligt vis i Ubuntu.
Mer läsning > http://ubuntu.se/con...rwhal-With-Wubi

Just idag verkar det bara vara Kubuntu, som är tillgängligt på > http://www.ubuntu.co...dows-installer

#3 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 01 november 2011 - 11:49

Nej! Jag gillar den artikeln jag föreslår. Varför? Den visar verkligheten. När den svenska rörelsen kör på som galningar med Ubuntu Linux som det enda alternativet så visar den här artikeln verkligheten i  övriga världen. Att Linux Mint är användarnas alternativ. Det är "bortom allt rimligt tvivel" att inte Linux Mint kommer att vara den mest uppskattade Linux distribution innan det här året är slut. Men det är som vanligt:

"Have you heard about the stupid Swedes? I don't know how it spells, and I don't know how it reads. But it's a country in the north, I think they call it Ubuntu Linux, Yeah !"

Det här inlägget har redigerats av Myggan63: 01 november 2011 - 16:30

#4 Rune.K

Rune.K
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 531 inlägg

Skrivet 01 november 2011 - 14:55

Det går bra att göra en installation av Linux Mint på nästan samma sätt som jag beskrev ovan. Dvs att du inte behöver tänka på att partitionera eller återställa MBR om du vill ta bort Linux Mint
Skillnaden är att du måste ladda ner en ISO-fil som du antingen bränner till en DVD eller skapar en bootbar USBpinne med hjälp av Unetbootin.
Därefter startar du filen wubi.exe som finns på DVDen eller USBpinnen.

@ Myggan
Är det den enkla installationen du säger nej till, eller är det Ubuntu?

#5 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 01 november 2011 - 16:33

@Rune.K

Det var riktigt bra skrivet av dig "Rune.K". Nej! Det är inget fel på Ubuntu, ( en enkel installation). Men vad jag vänder mig emot är den enkelriktiga marknadsföringen av endast Ubuntu Linux, (familjen) som det enda enkla/rätta alternativet. När en klar majoritet av världens teknik skribenter inte anser Ubuntu som nybörjarvänlig längre. Anledning är den nya miljön "Unity" som inte liknar något annat en nybörjare upplevt.

En klar fördel med Linux Mint är följande: "Linux Mint is better(DVD) for most.. since it contain all the codec needed to watch movies and play music".

#6 Rune.K

Rune.K
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 531 inlägg

Skrivet 01 november 2011 - 17:17

Som KDE-nisse har jag inte så stor nytta av Linux Mint, det kan bli intressant om de kommer med en KDE-utgåva.
Jag installerade Linux Mint 11 Kataya för några veckor sedan och jag rekommenderar den disten helt klart, jämfört med vanliga Ubuntu. Inget tjafs, utan allt fungerar från början, Flash, mp3, se film osv.

Men för en poweruser i Windows som är van att hitta inställningar med högerklick, så kan jag tänka mej att KDE är lämpligare. Det finns även en ordentlig kontrollpanel. Jag rekommenderar isåfall Kubuntu 11.04, 11.10 har en del mystiska småfel. openSUSE är ett bra alternativ för KDE-nissar, det kommer en ny utgåva om ett par veckor.

Ubuntu med Gnome Klassisk eller Unity passar mej inte alls, det är till för Gnomer enbart. ;)

Uppdatering:
Under gårdagen uppdaterades Kubuntu 11.10, så nu är småfelen borta.
Alltså kan jag rekommendera Kubuntu 11.10!

Det här inlägget har redigerats av Rune.K: 02 november 2011 - 03:40

1 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare