Man kan ju inte på allvar mena att man ska köra en utvecklingsversion så här tidigt? Var det ett skämt eller? Min erfarenhet är precis som JoWas att uppdateringar och installeringar mycket ofta inte fungerar som de ska. Paket kolliderar titt som tätt och håller ingen hög kvalitet.
Vill man köra det senaste utan att få ett brutet system som följd bör man testa en rolling release-distribution likt openSUSE Tumbleweed eller Arch Linux eller Gentoo. De distributionerna uppdateras rullande med nya paket när de släpps så att man hela tiden har den senaste (stabila) mjukvaran. Quantal Quetzal är ju en enda stor röra just nu och kommer bli betydligt värre innan det blir bättre inför släpp.
21 svar i den här tråden
Skrivet 19 maj 2012 - 21:37
Det är givetvis frivilligt att köra utvecklingsversion, det är inte riskfritt, men kul. 
Det säkraste är att köra alla uppdateringar via synaptic, då har man full koll på om något paket försöker avinstallera en massa annat och kan plocka paket ett och ett om man vill. Uppdateringshanteraren ska man undivka och det kan vara svårt att ha full koll även med terminalkommandon.
Det JoWa räkade ut för var egentligen inget problem, bara ett meddelande om att alla angivna förråd inte finns:
Jag har kört in utvecklingsversionerna för ubuntu så fort förråden öppnats ett bra tag nu och har väl fått lite strul som krävt tex chrootning ett par gånger, men även om jag skulle behöva göra en ominstallation så är det ingen fara eftersom jag har /home på en egen partition så alla inställningar till program, skrivbord mm och alla dokument mm finns ju kvar ograverat. Hittills har jag inte behövt göra detta. Däremot börjar jag alltid om med en ny fräsch installation så fort utgåvan släppts som stabil, sen uppgraderar jag omedelbart till utvecklingsvaersionen. Har sen kvar den gamla installtionen som reserv, kör alltså dubbelboot. Om jag behöver chroota så behöver jag alltså inte en live-CD/USB utan kör från den gamla installationen.
Dtta passar givetvis inte alla, men det passar mej.
Det säkraste är att köra alla uppdateringar via synaptic, då har man full koll på om något paket försöker avinstallera en massa annat och kan plocka paket ett och ett om man vill. Uppdateringshanteraren ska man undivka och det kan vara svårt att ha full koll även med terminalkommandon.
Det JoWa räkade ut för var egentligen inget problem, bara ett meddelande om att alla angivna förråd inte finns:
Misslyckades med att hämta http://extras.ubuntu.../source/Sources 404 Not Found Misslyckades med att hämta http://extras.ubuntu...-amd64/Packages 404 Not Found Misslyckades med att hämta http://extras.ubuntu...y-i386/Packages 404 Not Found Några indexfiler gick inte att hämta. De kommer att ignoreras eller så används de gamla istället.Detta beror på att förråden för independent inte finns med i utvecklingsversioner, bara att bocka bort dom i synaptic.
Jag har kört in utvecklingsversionerna för ubuntu så fort förråden öppnats ett bra tag nu och har väl fått lite strul som krävt tex chrootning ett par gånger, men även om jag skulle behöva göra en ominstallation så är det ingen fara eftersom jag har /home på en egen partition så alla inställningar till program, skrivbord mm och alla dokument mm finns ju kvar ograverat. Hittills har jag inte behövt göra detta. Däremot börjar jag alltid om med en ny fräsch installation så fort utgåvan släppts som stabil, sen uppgraderar jag omedelbart till utvecklingsvaersionen. Har sen kvar den gamla installtionen som reserv, kör alltså dubbelboot. Om jag behöver chroota så behöver jag alltså inte en live-CD/USB utan kör från den gamla installationen.
Dtta passar givetvis inte alla, men det passar mej.
Det här inlägget har redigerats av vulfgar: 19 maj 2012 - 21:48