Använder du kryptering för att säkra ditt data?
Skrivet 30 december 2011 - 23:54
- Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos
Skrivet 31 december 2011 - 00:00
Sen är jag ingen "toktankare" som behöver ha nojja över stulen mjukvara...
Plockar jag däremot med mig en "jobbburk" så är den skyddad med Bitlocker !
Skrivet 31 december 2011 - 00:21
För egen del så kör jag alltid kryptering på all inloggnings info. användarnamn, lösen tillsammans med länkar.
Känns viktigt liksom & ha sånt säkrat så man är skyddad så gott de går.
Kan köra DES, 3DES, AES, Blowfish & RC6 men har ännu inte hunnit sätta mig in i vilken som är bäst.
Hjälp mottages tacksamt
Skrivet 31 december 2011 - 00:30
Opptokoppter, den 31 december 2011 - 00:21 , skrev:
För egen del så kör jag alltid kryptering på all inloggnings info. användarnamn, lösen tillsammans med länkar.
Känns viktigt liksom & ha sånt säkrat så man är skyddad så gott de går.
Kan köra DES, 3DES, AES, Blowfish & RC6 men har ännu inte hunnit sätta mig in i vilken som är bäst.
Hjälp mottages tacksamt
Jo du kan ha hur mycket kryptering som helst på en inloggning så tar det mig cirkus 1 minut att boota din disk med en Linux-skiva och ha full tillgång till alla dina "hemligheter"......
Däremot kör du hela disken krypterad med tex Bitlocker så behöver jag en superdator som står och tuggar x tid och det har inte jag men kanske SÄPO.... inkl kanske en bakdörr...
Skrivet 31 december 2011 - 01:03
Vet inte hur smart det är & berätta sånt här, desto mindre andra vet, desto mindre är ju risken för råka ut för sabotage.
Men om nu plun står beredd & vill anta utmaningen
På funderingen inloggning till datorn..svar Ja men vanliga sättet.
Vet inte ens om Windows använder någon form av kryptering till användarkonton, inte tänkt på de
Skrivet 31 december 2011 - 03:28
Skrivet 31 december 2011 - 08:15
Opptokoppter, den 31 december 2011 - 01:03 , skrev:
Inloggning i domäner sker krypterat med Kerberos, och ju senare serverversion man har och motsvarande funktionsnivåer desto starkare Kerberoskryptering kan man utnyttja.
Nilsson, den 31 december 2011 - 00:55 , skrev:
Tekniker som BitLocker och en del andra diskkrypteringsmjukvaror anses vara tillräckligt säkra för att låta företag och myndigheter att lagra känsligt data med vetskap om att det är i tryggt förvar och att inte någon kan komma åt det. Men inget är hundra procent säkert, man skulle kunna tänka sig att någon i ett BitLocker med PIN-kod-scenario gissar sig till rätt PIN-kod och låser upp maskinen. TPM-chippen har dock en spärr som gör att du inte kan bruteforcera en PIN-kodsattack så det lär ta tid... år, decennier, århundrade...
Skrivet 31 december 2011 - 09:13
Skrivet 31 december 2011 - 09:46
Nicklas, den 31 december 2011 - 09:13 , skrev:
Jo men det handlar då om scenariot att man har fysisk tillgång till en dator/hårddisk som är okrypterad.
Den disken är bara att läsa efter att man bootat med en Linux-skiva eller USB-sticka, tex Ubuntu. Nyttjas ofta för att rädda filer.
Men kan även missbrukas av någon som vill ha tillgång till en disks innehåll.
Sen kan man då ha enskilda filer krypterade men det ger bara enstaka skydd.
Har man däremot hela disken krypterad med Bitlocker (som följer med Ultimate) så är det kört.
Kombinerar man sedan Bitlocker med TPM (som företag/myndigheter med högre säkerhetskrav gör) så är det i det närmaste omöjligt att komma åt data. (precis som Stenis skrev).
Slutligen är det en olycklig "nojja" angående vad FRA/Polisen kan se/göra och det har egentligen inte med saken att göra för majoriteten av alla användare.
Skrivet 31 december 2011 - 10:11
Skrivet 31 december 2011 - 10:17
Alla måste ju ta sig en funderare på vad man har dels i sin egen disk samt då även med molntjänster som tex Facebook.
Ett annat exempel är hur skyddat data är med Dropbox.
Det viktiga är att man inte är "blåögd" och tror en massa utan man måste ta ställning till vad som inte är lämpligt för andra att få tillgång till och en okrypterad lokal disk är helt oskyddad !!
Skrivet 31 december 2011 - 12:03
Arbetsdatorerna försedda med BitLocker.
Skrivet 31 december 2011 - 13:41
Skrivet 06 januari 2012 - 10:10
SÄPO eller din lokala småstadstjuv spelar ingen roll. Har man dock ingen kryptering kan man som plun skrev läsa vad man vill, trots ett "säkert" lösenord för ens användare.
Skrivet 06 januari 2012 - 16:20
Skrivet 07 januari 2012 - 15:38
Skrivet 07 januari 2012 - 16:02
Andreas Stenhall, den 07 januari 2012 - 15:38 , skrev:
Jo nu anser jag med det bestämdaste att majoriteten av slutanvändare inte klarar av att hantera dessa nycklar samt lösenord..... däremot är det en företagsdator så sköter då "datorsnubbarna" om att hålla koll på alla dessa lösen/nycklar och det gör det alldeles utmärkt om behov skulle uppstå att återställa en krypterad disk/partition..
Skrivet 07 januari 2012 - 16:09
Skrivet 07 januari 2012 - 16:23