Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Linux marknadsandel rörande "Desktop" har ökat med ca 50% 2011.

• Låst tråd Den här tråden är låst
48 svar i den här tråden

#1 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg
  • Kön:Man

Skrivet 04 januari 2012 - 19:30

Enligt den senaste uppgifterna från NetMarketShare.

Det ser ut som många Windows-användare emigrerar till Linux. Windows-andelen går ned till 92,23% i december 2011 från 93,61% i februari 2011. Mac marknadsandel ökade till 6,36% från 5,42%.

Läs mer här/Källa: Ubuntuvibes

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 20:46

Hmmm.... ju runt 1% så finns det ju alla felmarginaler  :blink:

GPL är istället snabbt döende och kommer att ersättas med mer moderna licenser som accepterar
att det finns ett behov av att vara proprietära till vissa delar, tex Google !!

Jag sätter hundra cyberpengar på att GPL är stendött inom 2 år !!   B)

Det här inlägget har redigerats av plun: 04 januari 2012 - 20:47

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#3 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg
  • Från:Stockholm

Skrivet 04 januari 2012 - 22:14

Tyvärr för Linux del så kommer det aldrig att bli någon hit på skrivborden så länge de envisas med att hitta på nya distributioner lika ofta man byter underkläder. Tycker faktiskt att det är synd att man inte enas om en gemensam dist och satsar på att verkligen konkurrera med MS (och Apple).

Andreas Stenhall
Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

#4 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 22:52

Jo men Andreas....

Det är mycket intressant att MS stödjer öppna applikationer på sin nya marknadsplats för Windows 8.    Sen totalbannar man då "urket" som "RMS-nissarna" släpar fram med GPL, mycket bra !!

Det stora problemet i framtiden är förmodligen Apple som inte släpper in någon.....

Linux-distarna kommer att dö en långsam död och inom cirkus 2 år så finns det inga, helt säker !

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#5 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 22:55

Plun, vad menar du med rms-nissar och "urket"?

Andreas Stenhall

#6 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 23:11

View PostAndreas Stenhall, den 04 januari 2012 - 22:55 , skrev:

Plun, vad menar du med rms-nissar och "urket"?

rms = Richard M Stallman

"urket" är en mjukvara som ingen kan överleva med..... alla måste tjäna pengar för brödfödan.

GPL är egentligen ren "ondska" precis som MS slagit fast med sin nya marknadsplats för Windows 8.

(det finns ett fåtal lyckade GPL projekt som Linux-kärnan men det beror ju på att kommersiella företag som Google sett fördelar med det och betalat dyra utvecklare att vara med)

#7 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 23:17

Ok, trodde det hade att göra med Rights Management (RMS) :)

Med risk för att tråden blir off-topic men vill gärna veta mer i detalj vad du menar med GPL i Windows 8 i deras nya app-modell?

Andreas Stenhall

#8 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 23:28

View PostAndreas Stenhall, den 04 januari 2012 - 23:17 , skrev:

Ok, trodde det hade att göra med Rights Management (RMS) :)

Med risk för att tråden blir off-topic men vill gärna veta mer i detalj vad du menar med GPL i Windows 8 i deras nya app-modell?

Nope, vi är inte OT men det kommer säkert ett långt välskrivet inlägg om detta från någon........

Jo man vill INTE ha FOSS appar i Windows Store, FOSS är då GPL där ingen kan överleva på knådandet och inte kan få ihop för brödfödan.

http://www.neowin.ne...pen-source-apps

Citat

Your license terms must also not conflict with the Standard Application License Terms, in any way, except if you include FOSS, your license terms may conflict with the limitations set forth in Section 3 of those Terms, but only to the extent required by the FOSS that you use. 'FOSS' means any software licensed under an Open Source Initiative Approved License.

Linux-distarna har nu stannat upp och det finns knappt några utvecklare.....  ingen kan överleva på GPL och det är bara att kolla in utvecklingplatserna "upstream" för att få det bekräftat   (förutom då ett fåtal projekt som Linux-kärnan där det finns rejäla kommersiella intressen)

#9 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 23:45

Börjar se hur du tänker plun :) Mycket av den öppna programvaran bygger ju på frivillig insats och så är det med mycket, därmed inte sagt att det är dåligt. Jag själv bidrar till communityn utan ersättning i form av hjälp i forum etc men det finns ju de som gör det även i form av utveckling av applikationer. Jag ser inget konstigt i det om man har det som intresse. Däremot är den insatsen mycket begränsad om man jämför med att underhålla större projekt och applikationer/OS.

Andreas Stenhall

#10 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 04 januari 2012 - 23:55

View PostAndreas Stenhall, den 04 januari 2012 - 23:45 , skrev:

Börjar se hur du tänker plun :) Mycket av den öppna programvaran bygger ju på frivillig insats och så är det med mycket, därmed inte sagt att det är dåligt. Jag själv bidrar till communityn utan ersättning i form av hjälp i forum etc men det finns ju de som gör det även i form av utveckling av applikationer. Jag ser inget konstigt i det om man har det som intresse. Däremot är den insatsen mycket begränsad om man jämför med att underhålla större projekt och applikationer/OS.

Jo jag hjälper själv till med tex Android men inser att Google är kommersiellt och behöver inkomster för att överleva.

MS vet jag inte med......nu har jag mail från Redmond själv från Vista tiden så jag kanske hjälpte till... oklart ????  förmodligen så var de mest förbannade.......

Huromhelst är jag helt säker på att GPL är en stor död återvändsgata..... det kanske passar ett fåtal "vänstersnubbar" men kan aldrig bli något, stendött !!

Så Linuxdistarna går en säker död tillmötes !

Det här inlägget har redigerats av plun: 04 januari 2012 - 23:57

#11 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 00:11

Ja det klart att Google inte gör något för att vara snälla, därav deras något suspekta användaravtal. Microsoft däremot är nog mest tacksamma för all hjälp de fick med Vista (på kort och lång sikt), det har lagt grunden till mycket gott i Windows 7 bland annat. Däremot kan jag ha synpunkter på hur man tar emot och värdesätter feedbacken, det kan nog bara mister Sinofsky svara på...

Vad gäller Linux som var upphovet till tråden så vidhåller jag att om man inte samarbetar och gör något gemensamt så kommer man aldrig någonsin att komma någon vart. Varför det är så vet jag faktiskt inte men det kan ligga något i att det finns många som vill skapa det bästa "Linuxet" utan att det finns några egentliga kommersiella behov bakom vilket i längden är lika med döden.

Andreas Stenhall

#12 Myggan63

Myggan63
  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 252 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 00:13

Nu är det inte så illa som "plun" skriver men en viss riktighet finns i påståendena som framförs. Debian-Ubuntu-Linux Mint har ett visst intresse i att utveckling inte stagnerar. Sedan har vi Red Hat och openSUSE-projektet de lär inte stanna upp pågrund av att utvecklarna inte får betalt. Samma sak med viktigaste programmen/applikationerna för mig och förmodligen de flesta användarna av distar. Det ligger i tidigare nämnda aktöress (ovan) intresse att de här programmen/projekten överlever.

#13 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 00:31

View PostMyggan63, den 05 januari 2012 - 00:13 , skrev:

Nu är det inte så illa som "plun" skriver men en viss riktighet finns i påståendena som framförs. Debian-Ubuntu-Linux Mint har ett visst intresse i att utveckling inte stagnerar. Sedan har vi Red Hat och openSUSE-projektet de lär inte stanna upp pågrund av att utvecklarna inte får betalt. Samma sak med viktigaste programmen/applikationerna för mig och förmodligen de flesta användarna av distar. Det ligger i tidigare nämnda aktöress (ovan) intresse att de här programmen/projekten överlever.

Jo Linux ÄR döende.....   kolla in de svenska forumen !!!

Om du är en mer upplyst användare kolla in "upstream".....  det finns INTE längre någon förutsättning för att någon ska göra något gratis.....  allting rasar ihop just nu !

Man har bett Oracle/Sun, Novell mfl att fara och flyga och nu får man stå där med skiten..... allt pga av stollen RMS....

Det här inlägget har redigerats av plun: 05 januari 2012 - 00:32

#14 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 00:35

Summa summarum, om man inte enas om något blir det inget "stort" av det hela så enkelt är det. Det finns betydligt större hot mot Linux :)

Andreas Stenhall

#15 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 00:44

View PostAndreas Stenhall, den 05 januari 2012 - 00:35 , skrev:

Summa summarum, om man inte enas om något blir det inget "stort" av det hela så enkelt är det. Det finns betydligt större hot mot Linux :)

Jo  jag vill ha roligt med mjukvara och det är en medioker situation egentligen just nu.

Apple är de mest slutna och MS tjurar på med sitt, Google kör sitt race med Android som iofs är förbenat roligt......Linux-folket kör sitt Bagdad-Bob surr.... :P

Egentligen så är det en intressant situation för en slutanvändare.... :D

#16 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 00:47

Jag har inte så mycket att tillägga annat än att Windows 8 kommer att bli intressant, men vill påpeka att vi inte vet så mycket om det innan betan är släppt. Alla utvecklare jag snackade med på build var eniga om att det är mycket enklare och smidigare (läs msidigare) att utveckla för Windows 8 än för iOS... :)

Andreas Stenhall

#17 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 01:02

View PostAndreas Stenhall, den 05 januari 2012 - 00:47 , skrev:

Jag har inte så mycket att tillägga annat än att Windows 8 kommer att bli intressant, men vill påpeka att vi inte vet så mycket om det innan betan är släppt. Alla utvecklare jag snackade med på build var eniga om att det är mycket enklare och smidigare (läs msidigare) att utveckla för Windows 8 än för iOS... :)

Jo och sedan utveckla så man har "communityn" med sig är ju utmaningen !

Det är klart häftigt att man har "knådaren" med sig i en tråd som kommenterar förbättringar/fel etc.

Nån köpt "indier" som knådat ihop ett stycke och inte är kommunicerbar är ingen höjdare...

#18 JoWa

JoWa

Cr

• Hedersmedlem
  • 8 090 inlägg
  • Från:Eknäs

Skrivet 05 januari 2012 - 07:10

Andra statistikleverantörer bekräftar att en uppgång har skett under 2011, men inte så stor som NetMarketShare redovisar. Om uppgifterna från olika leverantörer läggs ihop, som OMG! Ubuntu! har gjort, får man denna statistik för 2011:

Posted Image

OMG! Ubuntu!: Is Linux Marketshare on the Rise? It Seems So…

Spoiler

#19 johnh3

johnh3
  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 07:46

Jag har använt Linux i ca:4 men har mer gått tillbaka till Windows, i och med Windows 7 kom. Tyvärr finns det för många Linux distributioner.
De kan inte ens hålla LSB (Linux Standard Base):
http://www.linuxfoun.../workgroups/lsb

Att hålla en gemensam standard hade underlättat mycket.
Jag tror inte att alla kommer att dö ut. Red Hat kommer anställa en massa folk:
http://techworld.idg...ller-minst-1000

Det är ju mer professionell användning.

För hemmabruk tror jag Ubuntu överlever:
http://www.ubuntu.com/

De har lite mer resurser och en mer professionell attityd bakom sig än de flesta andra distributioner trots allt.

Det har gjorts försök med nationella distributioner också som med Turkiska Pardus, men det har misslyckats:
http://pardus.nu/201...tet-for-pardus/
De kom aldrig in på myndigheter/företag där på allvar i nån större skala.

Här är lite statistik också:
http://gs.statcounte...y-201012-201112

Kan bifoga en intervju med Richard M Stallman också:
http://www.muktware....hard-m-stallman

Det här inlägget har redigerats av johnh3: 05 januari 2012 - 08:05

#20 opensource

opensource
  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 356 inlägg

Skrivet 05 januari 2012 - 08:27

Att Linux och GPL skulle vara döende är bara rent trams. Gilla det, hata det. Linux har 20 år på nacken och har aldrig varit hetare än nu. Google fullständigt briljerar med Android och Red Hat växer så det knakar. De drar in miljarder på GPL-licensierade lösningar årligen.

Du kan visst överleva på GPL och du kan visst ha proprietära delar i en lösning. Dels kan du sälja GPL-kod som den är och dels kan du länka till proprietär kod med pipes.

Anledningen till att Linux på skrivbordet inte slagit genom är väldigt, väldigt simpel. Linux på servrar kör textbaserade eller mycket simpla grafiska miljöer där grafisk prestanda / funktionalitet är ytterst försumbar. Här briljerar Linux. Linux har en ung grafikstack som inte kan leva upp till vad många skrivbordsanvändare kräver. OpenGL 2.1 klarar av Doom 3 från 2004 men sen är det stopp. H.264 avkodat på GPU:n fungerar inte. Grafikstacken är vad som hindrar Linux från att slå genom på skrivbordet, det är den kritiska delen som just nu arbetas på för fullt. OpenGL 3.0 kommer i nästa version.

Proprietära grafikdrivrutiner finns men fungerar suboptimalt i många fall så mycket hänger på den öppna grafikstacken att komma ikapp.

0 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare