Jag har börjat köra Ubuntu från cd parallelt med Xp. Fungerar bra förutom att jag kan inte få fram
@-tecknet till mail. Hur gör man? Att göra som i windows går inte.
@ i ubuntu
Startat av kontakten, jan 10 2012 23:36
6 svar i den här tråden
Skrivet 11 januari 2012 - 06:50
Då har du fel tangentbordslayout. Det hade jag också då jag testade Ubuntu 11.04 på min gamla dator (men det såg ut att vara rätt, så jag fick aldrig ordning på det i den installationen). AltGr+2 fungerade inte (men gör det nu). Min tillfälliga lösning då var att använda AltGr+Q.
Spoiler
Skrivet 11 januari 2012 - 07:32
Det var värst vilket snedtramp... tråden startades i "Definitions och programuppdateringar"... lite väl fel, eller hur? 
Tråden flyttad
// Manneman
Tråden flyttad
// Manneman
* HP Envy 17-2092eo + Windows 7 x64 SP1 *
* HP Pavilion DV6 1100 + Windows 8 Consumer Preview + Windows 7 x64 SP1 Dual Boot *
* HP 6530b (2st) + Windows 7 x86 SP1 *
* HP Pavilion DV6 1100 + Windows 8 Consumer Preview + Windows 7 x64 SP1 Dual Boot *
* HP 6530b (2st) + Windows 7 x86 SP1 *
Skrivet 12 januari 2012 - 13:57
Tack JoWa, fungerade dock inte här, men hittade en annan lösning: Clicka på verktyg
i ubuntus panel, clicka på tangentbordsikonen. Markera "Decrease text Zize. tryck på
@-tangenten, sedan på returtangenten. välj avaktivera. Sedan trycker man på piltangenten
under Caps Lock och @-tangenten så fungerar det.
i ubuntus panel, clicka på tangentbordsikonen. Markera "Decrease text Zize. tryck på
@-tangenten, sedan på returtangenten. välj avaktivera. Sedan trycker man på piltangenten
under Caps Lock och @-tangenten så fungerar det.
Skrivet 30 januari 2012 - 19:55
Du ska inte behöva göra någonting speciellt för att få till tangenter annat än att sätta rätt layout som JoWa säger. Ett rätt inställt tangentbord fungerar på exakt samma vis som det gör i Windows. Du kan välja vilken layout du ska ha redan vid uppstarten om jag inte minns fel. Har du rätt layout fungerar allting inklusive mediaknapparna (play, pause, volym, mm..). Självklart även åäö.
Skrivet 30 januari 2012 - 20:10
Skrivet 30 januari 2012 - 20:17
Japp. Man lägger alltså till Svenska med + och tar bort Engelska med -.