Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Hur dela detta internet? [LÖST]

• Vänligen logga in för att svara
10 svar i den här tråden

#1 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:North Of Europe

Skrivet 12 januari 2012 - 15:55

Jag har en stationär med ett E367-modem är kopplat till. Jag vill dela internet via Dovado Tiny (routern) till min laptop, genom att koppla TCP-kabel från nätverkskortet till wanporten på routern men får det inte att fungera. Kontakten mellan routern och laptop fungerar men däremot inte internet. Anslutningen för modemet är delad men den fliken finns inte under inställningarna på det vanliga nätverkskortet. Det vanliga nätverkskortet får ett 192 - IP trots att det borde fått ett annat eller? Tips? Idéer?

Det här inlägget har redigerats av Wheninrome: 12 januari 2012 - 22:35

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 si3rra

si3rra

=^..^=

• Hedersmedlem
  • 2 636 inlägg
  • Från:Den lilla staden med affär och pizzeria.

Skrivet 12 januari 2012 - 16:02

Är inte meningen med och själva grejen med en 3g router att du kopplar in modemet i ROUTERN och sen från den tar internet till din dator?

(för övrigt så finns det inget som heter TCP kabel, du tänker nog på TP-kabel, och blandat ihop det med protikollet för kommuninkation som heter TCP/IP)

Det här inlägget har redigerats av si3rra: 12 januari 2012 - 16:06

#3 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg

Skrivet 12 januari 2012 - 16:20

Grejen är den att jag måste ha modemet kopplat till stationära eftersom modemet just nu väljer fel mast som ger lägre hastighet. (på detta viset kan jag byta själv  vilket routern inte kan) Jag vill använda routern till internetdelning för den bärbara men får inget IP från nätverkskortet på den stationära, annat än ett 192-blablabla osv. Problemet ligger således i att dela internet på den stationära.

#4 Cecilia

Cecilia
  • Hedersmedlem
  • 3 437 inlägg
  • Kön:Kvinna
  • Från:Stockholm

Skrivet 12 januari 2012 - 18:15

Traditionellt så kopplar man bara en korskopplad nätverkskabel mellan de två datorerna men du kanske vill ha routern för att den bärbara ska få en trådlös anslutning. Mest likt den korskopplade nätverkskabeln blir det om du ansluter den stationära datorn till en LAN-port på routern. Du kan behöva ställa in IP-adress, Gateway och DNS-server manuellt i din bärbara datorn.

#5 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 12 januari 2012 - 18:28

View PostWheninrome, den 12 januari 2012 - 16:20 , skrev:

Grejen är den att jag måste ha modemet kopplat till stationära eftersom modemet just nu väljer fel mast som ger lägre hastighet. (på detta viset kan jag byta själv  vilket routern inte kan) Jag vill använda routern till internetdelning för den bärbara men får inget IP från nätverkskortet på den stationära, annat än ett 192-blablabla osv. Problemet ligger således i att dela internet på den stationära.

Jo jag kör själv med den magiska lilla lådan från Dovado men med ett 4G-modem, E398.

För det modemet måste man använda 50cm USB-kabeln för annars så störs det trådlösa, 2.4Ghz och det blir myrornas krig samt sämre hastigheter.

Sen kör jag senaste firmware
http://www.dovado.co...ategory&catid=6

Osäker om man kan routra enligt dina önskemål med en Tiny så därför skulle jag prova enligt ovan...

Det här inlägget har redigerats av plun: 12 januari 2012 - 18:28

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#6 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg

Skrivet 12 januari 2012 - 21:18

Jag har en tre meter USB-kabel så det är inga problem men det jag funderar över är att om jag kopplar TP-kabeln direkt till laptopen så fungerar nätverksdelning så varför kan man inte koppla kabeln till routern på samma sätt för den borde väl också få ett dynamiskt IP? Kommunikationen mellan router och laptop går hur bra som helst men jag får inget internet i routern av någon anledning.

#7 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 12 januari 2012 - 21:49

Är kanske trögtänkt idag och ör inte riktigt med  ?

-  Uppdaterade du firmwaret ?

- En dynamisk IP-adress kan bara den enhet där stickan är ansluten få, endera datorn eller Tinyn om den är ansluten där.
Om inte Tinyn har något WAN så tror jag inte det funkar.

Men jag kan ha missuppfattat vad du ör ute efter ?

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#8 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg

Skrivet 12 januari 2012 - 22:24

Modemet är anslutet via USB till stationära datorn av vissa tekniska orsaker. Den stationära får därmed internet och fungerar fint. I den stationära datorn finns ett nätverkskort som är kopplad till Tiny'n via rak TP. Tanken var att Tiny'n skulle få ett dynamiskt IP genom att jag delar ut internet från modemet genom att helt enkelt markera dess kryssrutor. Av någon sjuk anledning så verkar detta fungera nu, men fråga mig inte varför. Jag tänkte att Tiny skulle få samma dynamiska IP som en direktansluten laptop skulle få. Jag hoppas detta fungerar senare med för annars får jag felsöka mer. Tack i alla fall alla snälla människor som engagerar er. :)

#9 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 12 januari 2012 - 22:43

Jo jag kollade lite mera och ICS finns väl även i W7...?

http://windows.micro...nection-Sharing

Men jag skulle lägga energin på att få till Tinyn och kopplat som det är tänkt. Funkar helt perfekt för mig.   (efter en massa bökande)

#10 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg

Skrivet 13 januari 2012 - 03:45

Jo men jag har inget trådlöst kort i den stationära, och dessutom vill modemet tyvärr koppla upp sig mot fel mast hela tiden som ger en lägre hastighet. (Hi3G har konstaterat ett mastfel och felsöker) Genom att köra modemet direkt i datorn får jag dels kontroll över valet av mast och dessutom delar internet via det fasta nätverkskortet till routern, på samma sätt som att jag hade kopplat den bärbara direkt till den stationära datorn. Enda skillnaden nu = trådlöst. Sedan då de fixat felet med sändarmasten kan jag välja att köra båda trådlöst om man vill. För mig räcker det med en trådlös dator t.v.

#11 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 13 januari 2012 - 19:15

Ok... kör Tre med egna firmware för Tinyn ?

I de officiella firmwaren så har man jobbat med 3G uppkopplingen vet jag.... från Maj-November körde jag 3G och bytte till 4G under December.  

Nu har jag Telenor och där är 3G-nätet hopplöst överlastat, 4G funkar prima 50/10 Mbits normalt.

Sen blir jag inte klok på hur Tinyn väljer en mast och den stationära en annan.... därav firmware-funderingen.

1 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare