Förr i tiden så fanns ju inte de som vi kallar för "snabbmat" på samma sätt om man tänker 50-100år tillbaka.
Pizza & Hamburgare & Piroger och annan gatuköksmat som Pommes fanns ju inte då bortsett från varmkorv som kanske funnits längre. Just den sorten av mat är intressant som folk körde sådär mitt i veckan och som var lätt & enkelt att laga till.
Perfekt till barnfamiljer & folk som jobbar & inte har så mycket tid men som ändå vill ha lite mer "riktig" tillagad mat sådär mitt i veckan. Fläskpannkaka är ju oerhört lätt & göra och samtidigt gott. En enkel redning man vispar samman och sen ner i stekpanna tillsamman med lite fläsktärningar eller annan valfri blandning. Den funkar alltid!
När det kommer till blodpudding & blodkorv & Skånsk svartsoppa vid Mårten gås så hamnar de lite längre ner på min egen skala.
Fortfarande väldigt nyttig mat & speciellt blodpudding är något som hängt med länge som lunchmat, mycket Järn & bra för kroppen. Men det ligger ungefär som fisk hos mig, används för att det är nyttigt och för man behöver dom tillskotten i näringshjulet. Särskilt fisk tycker jag ska lagas till på rätt sätt, fel tillagat så kan de förstöra en hel middag.
Väldigt noga också hur man rensar fisk för slippa oönskad fisksmak efteråt, kanske mest insjöfisk & strömming.
Gillar Gös speciellt, en art som finns i ganska rika bestånd.
Havsfisk som Flundra, Torsk och Lax är ju också väldigt gott, Lax tillhör väl kanske festmat lite mer eller i vart fall åt de hållet.
Även rökt Ål är ju finnemang till fest tillsammans med Lax kanske mest känt från Julbord.
Gädda & Abborre som sommarmat, Pepparrot till Gädda väldigt gott med Dill & Persilja.
Torsk, Lax & Ål är ju några arter som haft det lite jobbigt annars, så man får va lite snäll där.
Så då får de till vardags bli Fläskpannkaka, Pasta, Raggmunkar & Blodpudding.
Gratänger, Stroganoff, kokt & stekt potatis, Isterband, Prinskorv, köttbullar & biffar.
Ibland varvat med någon soppa,
kalops med Nötkött & rotfrukter är en höjdare.
Nu har de ju också börjat komma ganska mycket viltkött och framförallt Vildsvin.
Relativt lätt & hitta om man känner Jägare eller jagar själv.
Även Rådjur har ju varit på uppsving ett tag.
Däremot Älg har börjat känna av en nedgång i regionen jag själv kommer ifrån.
Troligen pga jagats för hårt & varit ett starkt intresse på under flera år nu tillsammans med fler trafikolyckor.
Även stormarna (klimatet) & två hårda vintrar har spelat en roll i söder med förändringar i deras livsmiljöer.
Tillkommit lite nya arter av parasiter som gillar Älg bl.a tillsammans med högre andel proteinrik föda.
Just nu i höst var de ett mysterium där rätt många tjurar strykit under av okänd anledning.
Prov har skickats till medicinsk undersökning i Uppsala men vet inte om man kommit fram till något än.