Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Fredagsmiddag

• Vänligen logga in för att svara
32 svar i den här tråden

#21 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Huskvarna

Skrivet 15 januari 2012 - 13:08

View PostAndreas Stenhall, den 14 januari 2012 - 23:49 , skrev:

Nästa fredag kanske, men Ceviche är nåt spännade, gott och originellt! :)

http://www.kickisblo...-lax-och-rakor/

Mums mums... :D

Privat support lämnas inte via PM, skriv ett inlägg i forumet istället.

ITpoolen - Ert företags totalleverantör inom IT
Spoiler

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#22 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 15 januari 2012 - 16:40

View PostSir_N, den 14 januari 2012 - 23:47 , skrev:

6-pack öl + falukorv = 7 rätter...  ;-)

AHA.... :D

Du kan kanske växla till Bullens pilsnerkorv oxå.....

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#23 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 491 inlägg
  • Från:Småland

Skrivet 16 januari 2012 - 17:47

Förr i tiden så fanns ju inte de som vi kallar för "snabbmat" på samma sätt om man tänker 50-100år tillbaka.
Pizza & Hamburgare & Piroger och annan gatuköksmat som Pommes fanns ju inte då bortsett från varmkorv som kanske funnits längre. Just den sorten av mat är intressant som folk körde sådär mitt i veckan och som var lätt & enkelt att laga till.
Perfekt till barnfamiljer & folk som jobbar & inte har så mycket tid men som ändå vill ha lite mer "riktig" tillagad mat sådär mitt i veckan. Fläskpannkaka är ju oerhört lätt & göra och samtidigt gott. En enkel redning man vispar samman och sen ner i stekpanna tillsamman med lite fläsktärningar eller annan valfri blandning. Den funkar alltid!

När det kommer till blodpudding & blodkorv & Skånsk svartsoppa vid Mårten gås så hamnar de lite längre ner på min egen skala.
Fortfarande väldigt nyttig mat & speciellt blodpudding är något som hängt med länge som lunchmat, mycket Järn & bra för kroppen. Men det ligger ungefär som fisk hos mig, används för att det är nyttigt och för man behöver dom tillskotten i näringshjulet. Särskilt fisk tycker jag ska lagas till på rätt sätt, fel tillagat så kan de förstöra en hel middag.
Väldigt noga också hur man rensar fisk för slippa oönskad fisksmak efteråt, kanske mest insjöfisk & strömming.
Gillar Gös speciellt, en art som finns i ganska rika bestånd.
Havsfisk som Flundra, Torsk och Lax är ju också väldigt gott, Lax tillhör väl kanske festmat lite mer eller i vart fall åt de hållet.
Även rökt Ål är ju finnemang till fest tillsammans med Lax kanske mest känt från Julbord.

Gädda & Abborre som sommarmat, Pepparrot till Gädda väldigt gott med Dill & Persilja.
Torsk, Lax & Ål är ju några arter som haft det lite jobbigt annars, så man får va lite snäll där.

Så då får de till vardags bli Fläskpannkaka, Pasta, Raggmunkar & Blodpudding.
Gratänger, Stroganoff, kokt & stekt potatis, Isterband, Prinskorv, köttbullar & biffar.
Ibland varvat med någon soppa, kalops med Nötkött & rotfrukter är en höjdare.
Nu har de ju också börjat komma ganska mycket viltkött och framförallt Vildsvin.
Relativt lätt & hitta om man känner Jägare eller jagar själv.
Även Rådjur har ju varit på uppsving ett tag.

Däremot Älg har börjat känna av en nedgång i regionen jag själv kommer ifrån.
Troligen pga jagats för hårt & varit ett starkt intresse på under flera år nu tillsammans med fler trafikolyckor.
Även stormarna (klimatet) & två hårda vintrar har spelat en roll i söder med förändringar i deras livsmiljöer.
Tillkommit lite nya arter av parasiter som gillar Älg bl.a tillsammans med högre andel proteinrik föda.
Just nu i höst var de ett mysterium där rätt många tjurar strykit under av okänd anledning.
Prov har skickats till medicinsk undersökning i Uppsala men vet inte om man kommit fram till något än.

#24 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 16 januari 2012 - 20:58

Jag fick just en idé Opptokoppter, du verkar vara en fena på detta område också :)
Kan inte du sätta upp en veckas matsedel i en ny tråd, typ "Veckans matsedel" och veckan efter kommer någon annan att ta vid med ett eget veckonummer.
Vad tycker du om den tanken?

Spoiler

#25 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • 1 491 inlägg

Skrivet 17 januari 2012 - 18:08

Ja, jag vet inte :)  till & börja med så skulle kanske risken vara överhängande att man blev avslöjad.
Skulle ju va oerhört olyckligt om någon blir tvungen uppsöka akuten efteråt men vi kan ju alltid testa.

Vi kanske skulle passa på och låta damerna gå först, artighet sägs vara längst :D

Skall fundera seriöst på saken, frågan är bara hur man lär ut något på en höft.
Använder nästan aldrig själv recept här så varje mål blir lite av ett äventyr.
Händer ibland att inte allting blir som man vill men LOVAR & SVÄR jag INTE knyckte Lasses fläskpannkaka.
Den såg väldigt god ut, ber så mycket om ursäkt Lasse :P

#26 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • 1 491 inlägg

Skrivet 17 januari 2012 - 18:19

Funderade lite på vad tråden kunde hetta...'Matakuten runt knuten'...eller...'Brännt mitt i Veckan'

Nånting sånt, låter de roligt ?

#27 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 17 januari 2012 - 20:12

Nu kanske man inte behöver lära någon att laga mat... utan jag tänkte närmast på ett förslag på en veckomatsedel.
Själv tycker jag att det är svårt, eftersom jag nästan alltid äter lite senare på eftermiddagen i veckorna och ibland inte alls...
Jag gillar att laga mat till helgen, när det oftast finns tid att lägga på maten

Jag kom att tänka på detta när det började bli ett "hotell" här hemma, frukost, luch och middag... kan du ordna tranporten så att du kan köra mig och hästen... fixar du sadeln.. den är skitig... kan du putsa mina stövlar till tävlingen.. etc etc... Men jag är som alla andra herre i mitt eget hus :rolleyes:  (bestämmer själv när det ska diskas och dammsugas).

Spoiler

#28 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • 1 491 inlägg

Skrivet 18 januari 2012 - 00:53

Vi får väl slänga ihop nånting så de fyller upp en vecka i sänder eller vad man känner för & bolla & låna lite mellan olika tips man ser kan passa. Det beror ju lite på vad man har hemma & så också, bara för man följer en veckosedel så måste man ju inte springa till affärer för att saker fattades, då kan man ju lika gärna ta ett tips från en annan lista men sånt är ju valfritt.

Nästan så de skulle förtjäna en egen kategori så maten ligger samlad på ett ställe.
I vilket fall som helst så kommer jag själv & lära mig om vi hoppar på detta :)

Just maträtter sådär för en hel vecka är sällan man själv upprättar när man inte har familj.
Det blir lite mer som det kommer & faller sig och kanske mer flexibelt i sättet & leva när man inte har de på samma sätt.

Vi kan ju köra en mjukstart om inte annat i början & hjälpa varandra som vi brukar.

#29 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 18 januari 2012 - 17:59

Visst helt ok..

Spoiler

#30 Venoms

Venoms
  • Hedersmedlem
  • 5 773 inlägg

Skrivet 19 januari 2012 - 21:21

Nu är det dags igen.. Fredagsmaten :D
Blir en köttgryta...
Ingredienser

600 g fläskfilé
2 pkt bacon
1 rödlök
1 liten crème fraiche 34%
3-4 dl vispgrädde
½ köttbuljongtärning
2-3 msk soya
2 tsk tomatpuré
1½ tsk sambal oelek
Lite salt
Mald svartpeppar
Matlagningsmjöl
Vatten

Gör så här

Strimla filén, skär baconet i smala bitar och hacka rödlöken smått.

Fräs upp filén i smör och lägg den sen på en tallrik.
Fräs sen bacon och sist löken i baconfettet. Blanda ihop allt strö lite matlagningsmjöl över, rör om. Häll på resten och krydda. Låt småputtra en stund.

Receptet hämtat från Matklubben.se
Ska bli kul att testa.

Spoiler

#31 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • 1 491 inlägg

Skrivet 19 januari 2012 - 21:39

Låter som Venoms blev hungrig tidigt..Ojjj, hejsan hoppsan, Redan Fredag hade man ju totalt missat i pentryt :)

Gissar på, Samba & lek är en krydda :rolleyes:

#32 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • 1 491 inlägg

Skrivet 19 januari 2012 - 21:59

Spännande recept, smakar säkert gott med vispgrädde tillsammans med buljong & köttbiten.
Riktigt gott i gott gott!
Man kan ju även ersätta fläskfilén med något liknande om man så önskar.

Lycka till!

#33 Manneman

Manneman

Moderator

• Moderator
  • 4 527 inlägg
  • Från:Kristianstad

Skrivet 20 januari 2012 - 17:07

Middagen färdigpreparerad och klar för tillagning... Klyftpotatis blandad med morotsstavar, rödlök och broccoli. Löken måste hamna "under" potatisklyftorna första 15 minuterna annars blir den för knaprig... Stänka på rikligt med olivolja, peppar och flingsalt och in i ugnen 30-40 minuter.

Biffarna är putsade och mörade... ingnidna med vitlöksolja (hemmagjord) och pepprade. Saltar gör man efter att den fått stekyta. Blir oftast medium... smakar bäst om köttet har bra kvaitet.

Hemmagjord bearnaise till det och en luftig sallad med svarta oliver, tomater och fetaost. En balsamicovinegrett övanpå... och lyckan är gjord.

Det är fredag!

// Manneman

*  HP Envy 17-2092eo + Windows 7 x64 SP1  *  
*  HP Pavilion DV6 1100 + Windows 8 Consumer Preview + Windows 7 x64 SP1 Dual Boot  *
*  HP 6530b (2st) + Windows 7 x86 SP1  *

1 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare