Det kommunala kraftbolaget blev förbjudet att sälja "Tjänster", så den delen gick över till Alltele, ändrade till Allteles SMTP - fungerade lika bra.
2010 i mars bytte jag till en annan operatör i samma nät, Riksnet, skrev in deras SMTP i Thunderbird och fortsatte att köra Teliaadresser. No problem!
Allt fungerade utan problem tom kvällen den 11 januari i år, på morgonen den 12 jan "skriker" plötsligt Riksnet om att de vill ha lösenord för att skicka mail! Fattar NADA och ringer Riksnet support: De säger "Har du Teliamail, så skall du inte ha något i dina kontoinställningar med "Riksnet" inskrivet. Vi kör trafiken rakt igenom."
Provar alla möjliga SMTP-inställningar "mailout.telia.com" mm, inget fungerar. Jo, att sätta in Gmail gratis-SMTP och använda mitt gmailkonto. Men då står det @gmail.com i st f @telia.com som avsändare...
Jag har ägnat hela denna dag åt felsökning och supportsamtal, men det är fortfarande samma kokko-fel! Och han som kan nåt på supporten har gått hem...
Till saken hör att alla IP-adresser från Riksnet har varit blockade hos Hotmail pga spam. Jag misstänker att de har gjort någon förändring för att skärpa upp trafiken gentemot spammande kunder och fått detta problem som en bieffekt.
Som test skapade jag ett mailkonto hos Riksnet. För att den skulle fungera så uppmanade supporten mig att skriva in användarnamn (epostadress) samt krav om lösenord i SMTP-inställningarna. Det tyder jag som att den SMTP-inställningen bara kan ta emot mail från EN epostadress!?
Själv kan jag inte så mycket om epostservrar, SMTP mm, hoppas att någon här kan lysa upp tillvaron för mig! :-) Funderar starkt på att byta operatör!
Tnx! /Sir_N
Bifogade fil(er)
Det här inlägget har redigerats av Sir_N: 14 januari 2012 - 14:21