Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

- - - - -

Problem med Teliamail via Riksnet SMTP

riksnet smtp telia

• Vänligen logga in för att svara
28 svar i den här tråden

#21 Sir_N

Sir_N
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 698 inlägg

Skrivet 14 januari 2012 - 22:02

View Postsi3rra, den 14 januari 2012 - 16:00 , skrev:

Om detta inte hjälper, så prova att ändra så att "från" adressen i inställningar överensstämmer med den e-postadress du äger hos riksnet, kan vara så att man har den begränsningen.
(du kan alltid sätta din telia -adress som reply-adress sen)
men om detta fungerar och du vill fortsätta använda din telia adress och att den skall synas utåt så är det nog läge att hitta en annan smtp server.

Har du provat detta?

Tack si3rra!

Nu har jag provat, först funkade det inte. Inte ens att maila med Riksnetadressen, märkligt, det fungerade ju i går... Ändrade SMTP-port från 25 till 465 och då funkar det, och ändå rekommenderar Riksnet port 25...

En nödlösning, men det funkar! Jag skall nog "plåga" Riksnetsupporten lite till med mitt SMTP-problem, när de kommer i tjänst till veckan.

/Sir_N

Dell XPS M1530
Core 2 Duo T7250 | 15.4" WXGA| 2 GB/667 | Geforce 8400M GS | 160GB 7200RPM HDD | DVDRW| Intel Pro-Wireless | Windows 7 Home Premium 32bit | AVG 2010 Free AV |

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#22 si3rra

si3rra

=^..^=

• Hedersmedlem
  • 2 636 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Den lilla staden med affär och pizzeria.

Skrivet 14 januari 2012 - 22:16

Så du fick ändra "från"-adressen, samt porten?
Porten kan jag gå med på då, men om du blev tvungen att ändra avsändaradressen så är det ju en spärr i deras epost server för att du inte ska kunna skicka epost med annat alias eller visa upp en annan avsändaradress än den som finns kopplad till ditt abbonemang.

#23 Sir_N

Sir_N
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 698 inlägg

Skrivet 14 januari 2012 - 22:42

Ja, jag gjorde som du tipsade om, skrev in min Riksnet emailadress i Från-fältet och min Teliaadress i Svara till-fältet och då "köper" deras SMTP mina mail. Men det är ju inte så konstigt, det står ju "rätt" email som avsändare.

Som sagt, en nödlösning, men det funkar!

Jag skall kolla på andra gratis SMTP.servrar i morgon, Gmail funkar med ändrar min Teliadomän till @gmail.com.

Dell XPS M1530
Core 2 Duo T7250 | 15.4" WXGA| 2 GB/667 | Geforce 8400M GS | 160GB 7200RPM HDD | DVDRW| Intel Pro-Wireless | Windows 7 Home Premium 32bit | AVG 2010 Free AV |

#24 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 14 januari 2012 - 22:57

Jo det var ett listigt sätt att behålla sina telia.com mailadresser.....

Jag kan inte heller hitta något fel i att Telia bara måste få det att funka..... (meningslöst att prata med Riksnet förmodligen)

http://www.telia.se/...nternet020.page

Så kör hårt..... :)

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#25 si3rra

si3rra

=^..^=

• Hedersmedlem
  • 2 636 inlägg

Skrivet 15 januari 2012 - 00:12

Det var bra att höra att det fungerar för dig, men som du säger så borde riksnet's support ha lite bättre kunskap.. och hjälpen på deras hemsida med "instruktionsfiler" och inte ett skrivet ord om inställningar kändes verkligen inget vidare.
Tyvärr (eller som tur är) så begränsar ju telia sina SMTP servrar så man endast kan skicka om man är ansluten via dem. möjligtvis att det, vet att förr gick det att skicka via telia om man bytte port.

Citat

Är man inte uppkopplad via Telia krävs inloggning även för att skicka e-post (via deras smtp-server mailout). Och så har det varit rätt länge. Är man uppkopplad via Telia krävs ingen inloggning för att skicka. I alla fall fungerar det så för mej.

Hur fungerar det om du skapar ett nytt konto, lägger in dina telia uppgifter
mailin.telia.com, mailout.telia.com och anger ditt telia användarnamn och lösenord, samt ställer in det på samma sätt som din riksnet med autentisering och 465 säger den ifrån då?
Det verkar ju som det skall vara möjligt, så om det inte fungerar så prova ringa telia's support :)
Testa med mailout och smtprelay servrarna..
Prova med uppgifterna som anges här, borde ju fungera även på datorn http://www.telia.se/...stallation.page

Det här inlägget har redigerats av si3rra: 15 januari 2012 - 00:19

#26 plun

plun
  • Banned
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 315 inlägg

Skrivet 15 januari 2012 - 01:00

View Postsi3rra, den 15 januari 2012 - 00:12 , skrev:

Det var bra att höra att det fungerar för dig, men som du säger så borde riksnet's support ha lite bättre kunskap..

Jag tror inte problemet ligger hos Riksnets support utan det är nog hos Telia eftersom SirN nu betalar för två konton. Sen är det här nog en supportfråga på högsta nivå hur det ska funka eller ej.

Jag tror Telia har strulat bort sig själv i  och med att man kan betala för ett 020-abb, klart märkligt egentligen.... ^_^

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#27 Sir_N

Sir_N
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 698 inlägg

Skrivet 15 januari 2012 - 09:50

View Postsi3rra, den 15 januari 2012 - 00:12 , skrev:

Det var bra att höra att det fungerar för dig, men som du säger så borde riksnet's support ha lite bättre kunskap.. och hjälpen på deras hemsida med "instruktionsfiler" och inte ett skrivet ord om inställningar kändes verkligen inget vidare.
Tyvärr (eller som tur är) så begränsar ju telia sina SMTP servrar så man endast kan skicka om man är ansluten via dem. möjligtvis att det, vet att förr gick det att skicka via telia om man bytte port.

Mitt i prick si3rra!
Exakt samma känsla som jag har själv! Blir "vansinnig" när supportsidor dumförklarar en!

Citat

Hur fungerar det om du skapar ett nytt konto, lägger in dina telia uppgifter
mailin.telia.com, mailout.telia.com och anger ditt telia användarnamn och lösenord, samt ställer in det på samma sätt som din riksnet med autentisering och 465 säger den ifrån då?
Det verkar ju som det skall vara möjligt, så om det inte fungerar så prova ringa telia's support :)
Testa med mailout och smtprelay servrarna..
Prova med uppgifterna som anges här, borde ju fungera även på datorn http://www.telia.se/...stallation.page

Du är en stjärna si3rra! You saved my day!

DET FUNGERAR! Skapade en SMTP-serverinställning för varje Teliakonto och det fungerar!
Jag var själv inne på en liknande tankegång, men tänkte fel och skrev in Riksnets epost och lösen.
Tack för hjälpen ditt engagemang!
/Sir_N

Dell XPS M1530

#28 Sir_N

Sir_N
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 698 inlägg

Skrivet 15 januari 2012 - 10:12

View Postplun, den 15 januari 2012 - 01:00 , skrev:

Jag tror inte problemet ligger hos Riksnets support utan det är nog hos Telia eftersom SirN nu betalar för två konton. Sen är det här nog en supportfråga på högsta nivå hur det ska funka eller ej.

Jag tror fortfarande att Riksnet gjort någon förändring i sin SMTP-serverinställning, eftersom den kräver användarnamn och lösenord för sin egna mail. Supporten fick jobba en god stund innan de fick min Riksnetmail att fungera vid sändning av mail.

Citat

Jag tror Telia har strulat bort sig själv i  och med att man kan betala för ett 020-abb, klart märkligt egentligen.... ^_^

Förstår inte alls hur du tänker! Jag tycker inte det är det minsta märkligt! Telia har flera olika bredbandstjänster där det inte ingår epost, då är det ju praktiskt om det går att köpa epost. Sedan ger det en viss reklam att folk använder Telias domän.

Är någon så dum att han/hon kör uppringt internet via tfn-modem, så lär det ticka in del pengar till Teliabörsen också. Öppningsavgift 59 öre + 23 öre per minut dagtid!

Well, slutet gott, allting gott, 'si3rra' löste problemet!
Tack för ditt engagemang Plun!

/Sir_N

Dell XPS M1530

#29 si3rra

si3rra

=^..^=

• Hedersmedlem
  • 2 636 inlägg

Skrivet 15 januari 2012 - 14:10

Glad att det löste sig för dig Sir_N :)

0 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare