400 Watts nätaggregat
1 st chassifläkt
MSI G31TM-P35 moderkort
2.5 GHz Dual Core-processor
160GB SATA 2-hårddisk
SATA DVD-läsare/brännare
Identiska 2 GB DDR2 PC2 6400-minnen
SoundBlaster Audiogy 2 ZS-ljudkort (måste användas på grund av att chassit som egentligen är ett gammalt HP-chassi har hörlurs- och mikrofonuttag på framsidan med en speciell, bred men inte stor, vad jag tror är strömkontakt förutom den där CDINPUT-kontakten som många moderkort brukar ha. Liknar den som äldre CD-läsare har.)
Problemet är är att jag inte kan använda den integrerade grafiken ordentligt. Alla delarna fungerar för att de är tysta, testade i en annan dator och knappt använda. BIOS hittar allt, etc.
Win 7-installationen går igenom utan problem, men mitt under de allra första uppdateringarna man får när man kommer in i Windows, så startar den plötsligt om och frågar om jag vill boota in i Felsäkert läge, etc. XP-installationen däremot startas atuomatiskt om när den installerar enheter, runt 30 minuter kvar av installationen. Sen vill den börja om installationen.
Jag testade att stoppa i ett PCI-E-kort och då gick installationen igenom, men i Windows kan jag hämta och installera drivrutinerna för allt utom den integrerade grafiken (både från MSI och Intels hemsida) för att den av någon anledning inte stöds ("Datorn uppfyller inte minimikraven för att installera programvaran. Installationen avslutas"). Försöker jag ta ut grafikkortet och starta XP, så startar den om efter precis innan inloggningsskärmen.
Win 7 hittar det integrerade grafikkortet och installerar till och med en nyare version helt automatiskt, men startar som sagt om sig efter ett tag. Jag har testat att ladda hem samma drivrutin från MSI.
BIOS verkar inte klaga på värmen. Chassit är dessutom säkert tre gånger större än moderkortet och alla sladdarna är utbytta.
Jag vill trots allt att det ska vara en tyst dator utan en massa extra kort och delar.
Tack på förhand och god fortsättning!
EDIT: Kan en BIOS-uppdatering hjälpa?
Det här inlägget har redigerats av Up2: 14 januari 2012 - 14:29