Jump to content

• Log in with Facebook Log in with Twitter Logga in via Google      Logga in   
  • Registrera konto

Windows 8 beta = consumer preview

Windows 8

• Vänligen logga in för att svara
24 svar i den här tråden

#1 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7 721 inlägg
  • Kön:Man
  • Från:Stockholm

Skrivet 25 januari 2012 - 20:04

Det finns antydningar att det inte blir någon beta utan istället en "consumer preview" av Windows 8, dessutom i slutet av februari lite mer precist.

http://www.zdnet.com...le_skin;content

Andreas Stenhall
Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

ANNONS:
  • Inte din sorts mobil? Jämför priser på fler hos

#2 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg
  • Från:North Of Europe

Skrivet 26 januari 2012 - 10:45

Spontant känner jag att W8 blir föga intressant för gemene man. Är det inte att dess främsta målgrupp är smart phones och paddor? Vad jag har sett av W8 så tror jag personligen inte att det kommer att vara ett alternativ på min dator. Jag är bakåtsträvare som kör W7 hemma och XP på laptop och jag är emot att MS släpper nya OS hela tiden utan att riktigt få dem att fungera från början. Ägandet av en PC består mycket i att tanka ner uppdateringar, uppdateringar och åter uppdateringar. Jag har kört en del med Mac och kan inte påstå att de uppdaterar lika ofta utan där handlar det on en upplevelse att jobba med datorn, jämfört med PC som mer och mer lutar åt en gammal rostig Amazon man lagar, likt en gammal mjölkmaskin med skiftnyckel och ståltråd.

#3 opensource

opensource
  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 356 inlägg

Skrivet 26 januari 2012 - 11:17

Min åsikt är nog ganska vinklad men jag har använt Windows hela mitt liv. Windows är väl okej om man kan se genom fingrarna på vissa fundamentala misstag. Uppdateringar är ju en fördel, inte en nackdel. Vad som däremot är en nackdel är hur man hela tiden måste starta om sin dator om och om igen efter dessa uppdateringar. Gör man inte det så gör Windows det av sig själv. Unix (Linux, Mac, Solaris) fungerar på helt andra sätt och har inte ett behov av att startas om hela tiden. Sen är Microsoft inte det företag med de bäste designers precis. Windows Aero ser snyggt ut men Windows 8 ser ut att vara ritat i MS Paint. Microsoft lyckas heller aldrig få till den grafiska kvalitet som man är van vid under Mac OS X och GNOME 3. Microsoft har alltid glitchar i renderingen av sina kontrollers, fast man har på Aero. Kolla bara på hur ett fönster kan ändra storlek helt seamless i Mac OS X men totalt flippar loss på alla Windows-versioner.

#4 opensource

opensource
  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 356 inlägg

Skrivet 26 januari 2012 - 11:23

Min poäng är att jag testade Windows 8 developer preview och blev direkt riktigt missnöjd. Windows 7 är helt okej om man gillar Windows men jag har svårt att tänka mig Windows 8 som en speciell hit. Ska man över till tablets måste ändå alla program göras om för touch och då kan man lika gärna välja en plattform som inte har Win32-grunder från 1980 och glitchande kontrollers, utan är byggd från grunden med ny teknik.

#5 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 26 januari 2012 - 20:58

Ett av fokusområdena med Windows 8 är uppenbart surfplattor men det är inte det enda användningsområdet. Grundtanken som jag ser det är att skapa en plattform för applikationer där du har tillgång till samma applikationer och inställningar oavsett vilken enhet du använder, mobiltelefon, surfplatta, dator etc. Observera att de nya metroapparna inte har speciellt mycket att göra med win32 (även om det går om man nu skulle vilja det) utan baseras på modern kod mot helt nya API:er i Windows Runtime.

Andreas Stenhall

#6 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 26 januari 2012 - 21:20

View PostAndreas Stenhall, den 26 januari 2012 - 20:58 , skrev:

Ett av fokusområdena med Windows 8 är uppenbart surfplattor men det är inte det enda användningsområdet. Grundtanken som jag ser det är att skapa en plattform för applikationer där du har tillgång till samma applikationer och inställningar oavsett vilken enhet du använder, mobiltelefon, surfplatta, dator etc. Observera att de nya metroapparna inte har speciellt mycket att göra med win32 (även om det går om man nu skulle vilja det) utan baseras på modern kod mot helt nya API:er i Windows Runtime.

Jo man måste ju vara blind om man inte sett Nokias enorma Lumia reklam och gränssnittet man använder...  ^_^

W8 är ju plattformen där datorer, plattor, smartphones får samma gränssnit samt appar  !!!

Är väl alldeles lysande tänkt och användarbasen är nog tänkt på de som köper nytt sen tror jag inte det lyckas men det är en annan femma....

Angående grafik så har man bara ett bra grafikkort inkl prima proprietära drivare så är Windows-grafiken alldeles lysande jämfört med det undermåliga som erbjuds som öppen källkod !!

Det här inlägget har redigerats av plun: 26 januari 2012 - 21:21

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#7 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 491 inlägg
  • Från:Småland

Skrivet 27 januari 2012 - 16:15

Kan undra vad de slutligen hamnar på för namn...Varit mycket förhandstittar ett tag från Microsoft/Windows.

Först riktat till Utvecklare och nu konsumenter, vad blir de nästa naturliga färdiga steget måntro.

Kanske något med final market release i namnet.... :)

#8 Wheninrome

Wheninrome
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 844 inlägg
  • Från:North Of Europe

Skrivet 27 januari 2012 - 20:56

Eh....what..? Kan vi inte bara enas om att W8 har det fulaste interfäjset någonsin....modernt i all ära men konsten ligger i betraktarens öga - anser jag det vara fult så är det så.. :lol:

#9 plun

plun
  • Banned
  • 5 315 inlägg

Skrivet 27 januari 2012 - 21:20

View PostWheninrome, den 27 januari 2012 - 20:56 , skrev:

Eh....what..? Kan vi inte bara enas om att W8 har det fulaste interfäjset någonsin....modernt i all ära men konsten ligger i betraktarens öga - anser jag det vara fult så är det så.. :lol:

Jo det är ett av skälen att jag inte tror att det här blir en "hit".... MS är fel ute.

iOS har ett stort försprång och Andorid bara rullar på......

Så jag tror på ett stort fiasko tills Windows 9..... då har MS insett igen vad det handlar om !!   (eller är de döda)

iOs går enormt bra just nu i USA.....

Det här inlägget har redigerats av plun: 27 januari 2012 - 21:21

Salud Gary ! -- Ren rå blues --Järnhusfrun -- Red House ! Samsung R580 - nVidia GT330M - Intel G25 SSD -- Windows 7 Home Premium, 64bit (MSDN)

#10 fredde

fredde
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 inlägg

Skrivet 28 januari 2012 - 11:21

Citat

W8 är ju plattformen där datorer, plattor, smartphones får samma gränssnit samt appar !!!
Man undrar om Microsoft ska börja sälja 3 och 5 användarlicenser till privatpersoner när de släppt W8?

Acer Aspire M3203 - Windows 7 x64 - 8 GB Ram DDR2 - AMD Athlon 2 630 Qaudcore - Harddrive 1 TB WDC WD10EADS-22M2B0 SCSI Disk Device - ATI Radeon HD 4650 1024 MB - Bios American Megatrend Version P01-A2 10/31/2009 -

#11 PCGuiden

PCGuiden
  • Medlem
  • 2 395 inlägg
  • Från:Kil

Skrivet 28 januari 2012 - 13:09

bara 64 bits versioner

MacBook Pro 13" - Hårddisk: OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5″ SSD 60GB - OP: MacOS X 10.7.3 Lion - 2.3GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - Intel HD Grapichs 3000 (348mb) - Skrivare: Canon Pixma MP600R - MOBIL: Iphone 4 16 GB - PLATTA: New iPad 3-32GB WiFi - http://carlbergmobile.wordpress.com/ + Samsung NS310/2GB med Windows 7 Pro x32 + Windows 7 Pro x32 Virtuellt på en MacBook Pro.

#12 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 28 januari 2012 - 13:29

View PostPCGuiden, den 28 januari 2012 - 13:09 , skrev:

bara 64 bits versioner

? Blir en 32-bitarsversion, en 64-bitarsversion och en ARM-version :)

Andreas Stenhall

#13 Opptokoppter

Opptokoppter
  • Medlem
  • 1 491 inlägg
  • Från:Småland

Skrivet 02 februari 2012 - 07:22

Såg igår man ordnat fram ännu ett hjälpmedel för ändra i gränssnittet mellan Windows 7 Startmeny och Metro.

Metro Cheat   :)

Posted Image

En annan variant...
Windows8 Startmenu gadget

#14 DAson

DAson
  • Medlem
  • 1 103 inlägg
  • Från:Nyköping Sverige
  • Intressen:Musik, Spel, Film m.m.

Skrivet 02 februari 2012 - 15:14

W8 är inget jag kommer att skaffa/köpa. Är nöjd med W7. W8 är inte i mitt intresse! Metro stilen passar inte PC bara Surfplattor. Rätta mig om jag har fel på den punkten.

//DAson

Moderkort: Asus M4A785D-M Pro/Processor: AMD Athlon II X2 2x3 GHz/Minne: Corsair 4x2 GB (8 GB) DDR2/Grafikkort: Asus EAH5670 1 GB/Hårddiskar: Samsung 2x 931 GB/WD 465 GB Sata 2/DVD-Brännare: Optiarc DVD RW AD-5260S Sata/Nätagg: Corsair HX 750 Watt/Plattskärm: LG W2443T-PF 24" LCD Wide/Asus VE228 LED 22"/OS: Win7 Home Premium x64 SP1 Retail Sve.

#15 fredde

fredde
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 inlägg

Skrivet 02 februari 2012 - 16:29

Möjligen att man köper W8 om man skulle bli tvungen att byta dator innan W9 men inte annars.

Acer Aspire M3203 - Windows 7 x64 - 8 GB Ram DDR2 - AMD Athlon 2 630 Qaudcore - Harddrive 1 TB WDC WD10EADS-22M2B0 SCSI Disk Device - ATI Radeon HD 4650 1024 MB - Bios American Megatrend Version P01-A2 10/31/2009 -

#16 perbear

perbear
  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 654 inlägg
  • Från:Göteborg/Sverige

Skrivet 06 februari 2012 - 09:22

View PostWheninrome, den 27 januari 2012 - 20:56 , skrev:

För mig fungerade inte Developer Preview men jag hoppas på betan snart. Jag tror att man kanske tar till sig det här bättre om man använder Windows Phone dagligen, vilket jag gör (och Stenis numera). Det är ju lätt att avfärda något som är nytt och inte fullt utvecklat innan man har använt det på sitt personliga sätt.

Dator1: Dell Optiplex 755, Intel Core 2Duo, E6550 @ 2,33 GHz, 6 GB RAM, 64-bit Windows 7 Ultimate English, 2 st Seagate 1 TB hårddisk
Dator 2 (testdator): Dell XPS M1710, 17", Intel Core 2 CPU T7200 @ 2,00 Ghz, 4 GB RAM, 64-bit Windows 7 Ultimate English, 1 Samsung 160 GB, Nvidia Geoforce GO 7900 GS
Server: HP Storageworks X510 Data Vault, Windows Home Server v1 PP3 med 2 hårddiskar x 2 TB (inte länge till bara jag kan få till uppdateringen till WHS 2011)
Windows Phone: Samsung Omnia 7 med Windows Phone 7.10.7720.68 (Mango)

#17 Andreas Stenhall

Andreas Stenhall
  • Sajtägare
  • 7 721 inlägg

Skrivet 06 februari 2012 - 20:15

Jag tycker inte man ska lägga för mycket vikt på hur Developer Previewn ser ut och fungerar då mycket ändras till den beta/consumer preview som snart lanseras.

Andreas Stenhall

#18 DAson

DAson
  • Medlem
  • 1 103 inlägg

Skrivet 07 februari 2012 - 02:08

Jag håller med föregående talare. Funderar att testa Developer Preview på en äldre bärbar så får vi se om det funkar bra.

//DAson

Moderkort: Asus M4A785D-M Pro/Processor: AMD Athlon II X2 2x3 GHz/Minne: Corsair 4x2 GB (8 GB) DDR2/Grafikkort: Asus EAH5670 1 GB/Hårddiskar: Samsung 2x 931 GB/WD 465 GB Sata 2/DVD-Brännare: Optiarc DVD RW AD-5260S Sata/Nätagg: Corsair HX 750 Watt/Plattskärm: LG W2443T-PF 24" LCD Wide/Asus VE228 LED 22"/OS: Win7 Home Premium x64 SP1 Retail Sve.

#19 DAson

DAson
  • Medlem
  • 1 103 inlägg

Skrivet 07 februari 2012 - 02:20

Jag avvaktar tills betan kommer.

//DAson

#20 Beldia

Beldia
  • Medlem
  • PipPip
  • 79 inlägg
  • Från:Skellefteå

Skrivet 07 februari 2012 - 12:54

Är det någon som vet när betan släpps?

Andra trådar taggade med något av följande nyckelord: Windows 8

1 användare läser den här tråden

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare