nillan, den 26 januari 2012 - 18:48 , skrev:
Opptokoppter jag var in på sida du gav mig adressen till men jag vet inte hur jag skall tolka värderna där?
Som alltid en tolkningsfråga med viss modifikation & kanske inte heller alltid bland de enklaste.
Om vi kikar på den länken som lämnades så hittas en mängd exempel av antivirusprogram uppradade ovanpå varandra i spalten till vänster. Där står även angivet vilka versioner det handlar om.
Vad som gör just det första diagrammet användbart har att göra med starten av dator, alltså hur mycket det skiljer sig mellan olika program beroende på vilket antivirusprogram som sitter installerat i systemet. Det framgår tydligt om man jämför dem färgade staplarna gentemot dem närliggande.
Vad som syns är hur lång tid i millisekunder som varje program behöver för laddas tillsammans med systemet vid startögonblicket. 1 Millisekund = 0,001 Vanlig Sekund.
Konverterare för beräkningar hittas via denna länk
Snabbast resultat återfinns högst upp på skalan, då inget antivirusprogram används.
Långsammast, längst ner i botten vilket i detta testet slutade med ZoneAlarm.
Viktigt & tala om också att dem här resultaten som finns angivna ej skall ses som representativa för alla idag förekommande datorer rent generellt.
Nedanför, den dator med installerad hårdvara som använts vid testet:
Dell Studio One 1909 Desktop
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 (3GHz, 1333FSB, 6MB Cache)
RAM: 4GB (2x2GB) DDR2
HDD: 640GB SATA 3.0Gb/s with NCQ
Video Card: Nvidia GeForce 9400 256MB
O/S: Windows 7 Home Premium (32-bit)
Man kan därför enbart använda testet som en fingervisning för övriga datorer och inte en allmän rekommendation. Samtidigt aldrig fel att känna till vad handlar om egna program som används.
Man kan också tillföra att om man vill använda dem här testresultaten så skall man naturligtvis också grunda sin egen samlade bedömning ifrån senast kända resultat vad gäller hur effektiva programmen är ifråga om detektering, något som kan ändras lite upp och ner från halvår till halvår.
Fullständig lista över vilka tester som gjorts hittas här, även i skroll-listen överst på sidan.
Där finns i stort sett test över alla möjliga vardagliga scenarion som förekommer i ett system.
Öppna program, extrahera filer, öppna webbsida, ladda ner filer från webben, installera & avinstallera andra program, skanning, läsning/skrivning av filer m.m