Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Windows 10 kommer vara Microsofts sista stora release, för att i fortsättningen gå över till mindre uppdateringar.
Microsoft börjar att leverera Windows 10 RTM Build 10240 till alla Den 29/7 2015. Gratis uppgradering från Windows 7 och 8.1 

under första året.     
Viktigt inför uppgraderingen:  Se till att spara undan viktiga saker på någon annan hårddisk eller USB minne.
Gör alltid en uppgradering först, därefter kan man göra en clean install om så önskas.

 

OBS! NY INFO:  Numera går det även att göra en Clean install och använda Windows 7 och 8.1/8 nycklar  :D

 

 

Frågor och svar från Microsoft:    https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq

 

 
                                                                        post-15723-0-91984300-1440000854.jpg   

 
 
 
 
När det är problem med ditt gamla Windows.
Uppgradera bara till Windows 10 om du har tänkt att göra en ren installation av Windows 10 efteråt,
annars är det alltför stor risk att problemen följer med och kanske förvärras

 
 
Hämta hem en ISO fil och kör uppgradering från den så slipper du Windows update helt.
Kör du W8.1 lägg en kopia av ISO filen på skrivbordet, dubbelklicka på den eller högerklicka montera och starta setup och kör uppgraderingen direkt.
(För W7 packa upp ISO n med ex 7-zip, Winrar  eller motsvarande program och starta setup.)

Välj att hoppa över/ange senare när frågorna om nyckel dyker upp.
Datorn ska vara ansluten till internet under uppgraderingen. 

 

eller

 

Från Windows 7/8.1 till Clean install med Windows 10 direkt utan att uppgradera först

1. Skapa en fil  "GenuineTicket.xml"  i din nuvarande installation genom att:

2. Kopiera filen "gatherosstate.exe" från din windows 10 ISO till installationen som ska uppgraderas.

3. Kör den på din aktiverade  Windows. Det skapas en fil  "GenuineTicket.xml". Spara detta på ett USB-minne eller något.

4. Gör en Clean install med lämplig W10 ISO.

5. När det är installerat se till att din internetuppkoppling är AVSTÄNGD,  Starta om W10.

6. Kopiera  "GenuineTicket.xml"  till  C: \ Programdata \ Microsoft \ Windows \ clipsvc \ genuineticket \ ditt W10 installation och starta om igen.

7. Anslut till nätet, så ska det aktiveras.

 

http://www.tenforums.com/tutorials/23354-clean-install-windows-10-directly-without-having-upgrade-first.html?filter[1]=General

 

 

 

 

Skapa och hämta ditt eget Windows 10 installations media eller ISO:      
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench   (både home och Pro på samma ISO)

 
 

 

Skapa och hämta ditt eget Windows 8/8.1 installations media eller ISO:

http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8

 

 

Skapa och hämta ditt eget Windows 7  installations media eller ISO:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7
 
 
 
Svårt att bli aktiverad?
Kör CMD (kommandotolken) som admin (högerklick)   Kopiera in     slmgr /ato         och tryck enter.
 
 
Kommer inställningar och filer  finnas kvar efter uppgraderingen?
Det finns några olika alternativ att välja på     (bild nedan från 8.1)
Normalt ska i stort sett alla program och alla ens egna dokument, bilder osv finnas kvar.
Men ibland blir det problem under uppgraderingen så man bör ha
säkerhetskopior på allt viktigt och vara beredd att ominstallera Windows och program.
 
 
post-15723-0-96022200-1439838330.jpg
 
 
 
Efter uppgradering så fungerar inte allt som det ska och jag är inte nöjd.
Försök att göra en Clean install, det brukar bli mycket bättre efter det.
Även Microsoft rekommenderar  att man bör göra en Clean install för att allt ska fungera bättre.
 
 
Jag har uppgraderat och är aktiverad. Nu vill jag göra en Clean install hur gör jag då?
Installera utan att ange nyckel. (Välj hoppa över)  Du blir automatisk aktiverad. Det går inte att använda
den gamla nyckeln i Windows 10. Aktiveringen är HWID och läser av din hårdvara som lagras på MS servrar.
Mer info om Clean install finns här:    http://www.tenforums.com/tutorials/1950-windows-10-clean-install.html?filter%5B1%5D=General

Video:  https://www.youtube.com/watch?v=ZWEft3g7oHQ
 
 

Efter installation av Windows 10.
Kontrollera om det finns nya drivrutiner för din dator/moderkort på tillverkarens hemsida.
Kör även Windows update några gånger.
 
 
Om man inte är nöjd och vill återgå till sitt gamla Windows
så kan man göra det genom att återställa till W7/W8.1 från Windows 10 via inställningar, uppdateringar och säkerhet.
Detta bör göras inom 30 dagar då Windows annars automatiskt tar bort ditt gamla Windows.  (det går att förhindra automatiken)
 
 
Här kan du se vilken Windows 10 version du kommer att få om du uppgraderar.
Du har 1 år på dig att uppgradera med gratis alternativet från Microsoft.
 
 post-15723-0-91357800-1438059347.jpg
 
 
 
Hur tar jag bort mappen Windows.old?
Dator, högerklicka på C:, egenskaper, diskrensning, rensa systemfiler, bocka i Windows old, OK.
(Den försvinner automatisk efter 30 dagar om man inte väljer något annat)


 
 
 Info om Windows 10 aktivering  HWID    (Hardware Identification)
Hårdvaruidentifiering, en säkerhetsåtgärd som används av Microsoft för aktivering av Windows-operativsystemet.
Som en del av produktaktiverings systemet är att ett unikt HWID nummer genereras när operativsystemet installeras första gången.
HWID identifierar maskinvarukomponenter som systemet utnyttjar, och antalet meddelas Microsoft.
Var 10 dag och vid varje start av operativsystemet kommer det att genereras ett annat HWID nummer och
jämför det med originalet för att se till att operativsystemet fortfarande körs på samma enhet.
Om de två HWID siffrorna skiljer sig alltför mycket då kommer operativsystemet stängas tills Microsoft aktiverar produkten.

Har man bytt någon hårdvara och inte blir aktiverad så kontakta Microsoft per telefon, det brukar fungera.
Nyckeln utlöser endast den nya aktiverings mekanismen, och har ingen annan funktion

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                                                                                                                                                                                                                       
 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Kommer man att kunna ladda ner W10 så att man kan göra ren installation, eller är det bara uppgradering som gäller? Av mina två W7-maskiner har bara den ena fått fönstret om W10. Jag har sökt på nätet och fått reda på att vissa uppdateringar från WU måste vara installerade och det hade jag inte, då jag inte hade installerat "valfria". Nu har jag gjort det, men inget fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer man att kunna ladda ner W10 så att man kan göra ren installation, eller är det bara uppgradering som gäller? Av mina två W7-maskiner har bara den ena fått fönstret om W10. Jag har sökt på nätet och fått reda på att vissa uppdateringar från WU måste vara installerade och det hade jag inte, då jag inte hade installerat "valfria". Nu har jag gjort det, men inget fönster.

Du kan testa att köra den här lilla fixen som admin,  så kanske ikonen kommer fram. Jag har provat några gånger och det har fungerat.

      

 win10fix_full.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack, den var inte längre tillgänglig på Dropbox!

Fönstret har dykt upp av sig själv! Nu vill jag veta hur jag ska undvika att datorn uppgraderar till W10 av sig själv. Jag vill bestämma!

Redigerad av eklov
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
 

Microsoft har börjat leverera Windows 10 RTM  via update, dock ej i vårat land ännu.

Våran tidszon ligger åtskilliga  timmar efter. Men nu är det i alla fall på G.

 

Och för alla som undrar vilken build det är så ser ni det på bilden. 

Det är exakt samma build som många av oss har kört med de senaste veckorna.  post-15723-0-02219800-1431282962.gif

 

 

 

 

post-15723-0-85464600-1438077467.jpg

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta ha med det att göra tro ??

 

En märklig grej inträffade nu i dag 2015-07-28 kl: ca 10,00

Tittade i Windows Update, där hade det kommit en uppdatering , som misslyckats, den hette, Uppgradera till Windows 10 Home.

Fel har uppstått i Windows update ??

Det är ju i morgon allt skall ske, eller ??

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man uppdatera till 10 så fort som möjligt, eller bör man vänta ett tag?

 

Har den lilla flaggan på alla mina Windows enheter nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man uppdatera till 10 så fort som möjligt, eller bör man vänta ett tag?

 

Har den lilla flaggan på alla mina Windows enheter nu.

Jag ska vänta några månader så har Microsoft säkert redan hunnit lösa några buggar. Det är sällan en fördel att vara bland de först med ny mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"johnh3"    Vänta några timmar skulle jag föreslå,  du har 1 år på dig. :D  Har du många datorer kanske det skulle passa bättre med en iso.

Det är ca 1 GB (kan variera beroende på hårdvara och home vs pro) bara i uppdateringar som ska installeras också. + Windows på 3-4 GB.

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, väntar ett tag.

 

Har en liten 8" tums Windows 8.1 platta och börjar väl med den först.

Om den skulle krasha så gör det inte så mycket. :)

 

Min HP stationära som är den viktigaste enheten jag har tar jag nog sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, väntar ett tag.

 

Har en liten 8" tums Windows 8.1 platta och börjar väl med den först.

Om den skulle krasha så gör det inte så mycket. :)

 

Min HP stationära som är den viktigaste enheten jag har tar jag nog sist.

Så gör jag också, börjar med prylarna som används minst och som det inte spelar någon större roll om det strular och tar några dagar innan det blir önskad funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja uppgradera till Windows 10 men får avstå från det p.g.a. av att det inte finns någon passande drivrutin till mitt Edirol UM-1SX finns bara till Windows 7 & 8.1.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja uppgradera till Windows 10 men får avstå från det p.g.a. av att det inte finns någon passande drivrutin till mitt Edirol UM-1SX finns bara till Windows 7 & 8.1.

//DAson

Har du provat att installera med kompatibeltets inställningar? Dom flesta drivrutiner för Windows 8.1 funkar i Windows 10

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej, fick ett meddelande om en misslyckad installation av Windows 10 Pro i update, är det ett test av Microsoft eller? ;)

 

Test är det inte, dom har skickat ut en del filer som för uppgraderingen, men du har kanske inte tillgång till uppgradering just nu. 

Som jag skrev i första inlägget om du missa det, 100 miljoner människor kan inte få W10 samma dag kanske kan ta 1 eller 2 veckor eller ännu mer.

Så ta det lugnt så ordnar det sig alltid, gör inte som han till höger         post-15723-0-72934000-1433955342.gif

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det känns skönt att alla burkar hemma har Windows 10 rtm

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

 

Visst är det skönt, det är så att man         post-15723-0-38564400-1437841791.gif

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...