Gå till innehåll

Menyvalen i "Skicka till" i Utforskaren saknas??


Bigfoot13579

Recommended Posts

Efter senaste stora uppdateringen av Windows 10 så "försvann" möjligheten att t.ex välja USB-enhet i menyn "Skicka till"? Se bild. Någon som har samma problem och en ev. lösning hur jag får tillbaka valen som fanns tidigare. Kommer ihåg sen förr att man kunde gå in i registret och lägga in egna val i den menyn men det ska man väl inte behöva göra efter en uppdatering??

Namnlös.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en sökväg att klistra in i Utforskaren och genom den kommer jag till mappen "Send To" och där ser jag alla valen som jag såg tidigare när jag högerklickade på någon fil i Utforskaren. Men mitt problem kvarstår för valen finns inte, precis som bilden visar!?

Är det ingen som vet hur man löser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har hittat ett flertal av dina förslag redan men den där när någon plockar bort alla "genvägar" i mappen har jag inte sett, däremot så plockade jag bort några av genvägarna redan igår men ska testa att ta bort alla och lägga tillbaka dom en och en sen...

Tack för din hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning på mitt problem är "löst" Jag klistrade in följande i adressfältet i Utforskaren "C:\Users\xxxxxxxxx\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo" där xxxxxxxxx ska bytas ut mot ditt användarnamn och sen Enter

I mappen Send To så fanns alla mina saknade genvägar och där skapade jag en ny mapp och drog ikonen Bluetooth till den mappen. När väl den ikonen var borta så fungerade menyn igen.

Nu är ju inte det en riktig lösning men jag använder inte Bluetooth så för mig fungerar det. Kanske fixar Microsoft denna bugg, som jag anser att det är, i nån uppdatering!? Men jag har sett detta problem daterat redan 2013 men jag såg det efter senaste uppdateringen (jag har använt funktionen innan uppdateringen och då fungerade den) så om det har varit fixat och återkommit det kan jag inte uttala mig om... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

När man väljer att avinstallera ett program från Kontrollpanelen körs dess avinstallationsprogram, men tyvärr är många av avinstallationsprogrammen inte särskilt bra och lämnar kvar rester. Om de inte får bort allt så kan det t ex finnas en genväg kvar i "Skicka till"-mappen som inte pekar på någon fil längre. Likartat vid en uppdatering av ett program, en genväg fortsätter att peka på fil som hör till den gamla programversionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Vad är ditt förslag hur man avinstallerar ett program på "rätt" sätt då? Likaså hur man ska uppdatera på "rätt" sätt?

Avinstallera behöver man ju inte göra men uppdateringar hör ju till viss del till säkerhetsproblem och förbättringar av operativsystem och program att göra, så dessa är ju inte att rekommendera att inte göra.

Så vad som påverkade min dator var den stora uppdateringen av Windows 10 för nån/några veckor sedan och det tycker jag är dåligt av ansvarig mjukvaruleverantör att denna funktion försvann för den fungerade ju innan. Avinstallera program är inget jag gör då jag är väl medveten om vad delade filer kan ställa till med... Finns ju virtuella miljöer att testa program i och är jag nöjd med programmet så installeras det på min vanliga dator och får sen vara kvar där tills jag gör nästa rena installation av operativsystemet.

Men som sagt, jag klarar mig utan att kunna skicka till Bluetooth men inte de andra valen i den menyn, till Mail, OneDrive m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man kan inte det utan får finna sig i att råka ut för buggar i avinstallations- och uppdateringsprogram. I ditt fall kan det då vara något problem med Bluetooth-programmet från din datortillverkare eller motsvarande och därmed inte någon bugg i Windows som Microsoft kan fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom mitt problem inte var något problem innan uppdateringen av Windows så klandrar jag givetvis Microsoft för det. Jag har haft min dator i nästan två år nu och det har fungerat hela tiden sen den var ny, först med Win 8.0, sen Win 8.1 och efter uppdateringen till Win 10 men inte efter senaste stora uppdateringen av Win 10. Så jag kan som sagt bara klandra Microsoft. Hur HP skulle vara delaktig i detta har jag svårt att förstå...

Men som jag också har sagt, funktionen att skicka till Bluetooth är inget jag använder så för mig var det enkelt löst när jag väl hittade hur jag skulle lösa det. Och jag klarar av att leva med det.

Tack för dina synpunkter och ha en bra dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lösa dom här problemen med genvägar och dylikt, om nåt finns kvar efter en avinstallation med CCleaners registerrensning. Man får förstås kolla att det är felen som rättas av CCleaners borttagning. Fast det händer sällan numera, eftersom seriösa program har blivit bra mycket bättre, på att ta bort det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...