Gå till innehåll

Registry Cleaner ?


Nilsson

Recommended Posts

Hej,

om det överhuvud taget behövs, är en bra fråga.

De flesta av har en för vi av slentrian och gammal vana köpt budskapet, Snabba upp Windows!

Frågan är, hur mycket snabbare blir en dator som regelbundet rensar registeren, inte mycket, om något alls.

En subjektiv upplevelse. Kan handla om millisekunder på disken kanske. Inget ögat ser.

I längden kan det leda till förändringar som är direkt skadliga.

Att ha en tempfilsrensare är ju bra, ta bort onödiga filer efter surfande regelbundet,

det i sig ger en snabbare dator, speciellt om den är av äldre typ, med litet minne.

Sedan bör man själv veta vad registerrensningen leder till för förändringar, samt att programmet sparar ändringar,

eller sätter en återställningspunkt, så att man har något att gå tillbaka till om ändringen skapade problem.

Om jag ska rekommendera någon får det bli CCleaner, http://www.piriform.com/ccleaner

En av de som ändrar minst, har filstädning, registerrensare, avinstallerare och möjlighet till att ändra i uppstarten av datorn.

Men din dator kan aldrig bli som ny med något sådant program!

Städa försiktigt! Seg dator beror oftast på helt andra saker än registren!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera och installera om ditt windows ger väl bästa resultat, antagligen. Men vill du återställa datorn till det skick som den var när du köpte den, som du säger "helt ny dator" kan möjligheten finnas, om du kan göra en fabriksåterställning. Den infornmationen hittar du i manualen, om sådan finnes, annars får du söka på tillverkarens hemsida.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Använder win7 manager.

Testa det.Jag gillar det i alla fall.Det som tas bort läggs i papperskorgen.Vill man kan man lägga tillbaka det.

sedan finns ju Advanced system care.Gör en återställningspunkt innan.

Vet att många är emot programmen men

för mig gör det förstnämnda nytta.(inbillar jag mig i.a.f.)

Många funktioner i ett program med

registerstädning,reg.defrag,avinstallation

och mycket smått o gott.

Och stäng program som inte behövs under uppstart ;)

Kanske det viktigaste av allt.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är, hur mycket snabbare blir en dator som regelbundet rensar registeren, inte mycket, om något alls.

En subjektiv upplevelse. Kan handla om millisekunder på disken kanske. Inget ögat ser.

I längden kan det leda till förändringar som är direkt skadliga.

Så sant! ;)

Har testat alla nu kända registerprogram, plus några till. Jämfört vilka registernycklar som tas bort. Katastrofala resultat vid några tillfällen.

Fick vid flera tillfällen använda systemåterställning.

Ingen mätbar prestandaförbättring uppnådd efter registerstädning. Det enda som egentligen hände var att jag mätbart fick ett fragmenterat register.

Borde leda till prestandaförsämring.

Många tester är gjorda i ovanstående ämne som entydigt visar att det inte sker någon prestandaökning.

Det man vet och kan belägga är att man kan få problem efter registerstädning.

Som nämns i tidigare inlägg så finns andra säkra och effektiva sätt att snabba upp Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nu fick jag mothugg.

Kanske med rätta.

Jag vet inte,men sen jag började använda Win 7 manager

fick jag en snabbare dator.

Det tog bort 1000 registerfel och det snabbade upp den rejält.

Man smaken är som baken.

Hade problem med ASC en gång.

Man kan prova,det kostar inget.

Tar man bort reg.fel i manager så lägger det sig i papperskorgen

och funkar det inte riktigt lägger man bara tillbaka dom.

Man kör det naturligtvis inte varje dag,men installerar man mycket

och avinstallerar så tycker jag det kan behövas ibland.

(tur man inte kan sätta minus längre) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man bort reg.fel i manager så lägger det sig i papperskorgen

och funkar det inte riktigt lägger man bara tillbaka dom.

Problemet är att det kan hända att man först får problem med något efter några månader, när en Windows-uppdatering inte blir installerad, när antivirusprogram får problem i samband med en större programuppdatering eller när en avinstallation inte längre fungerar. Då har man inte aning om att det hänger ihop med att en viss registerpost togs bort för några månader sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till min XP har jag köpt ett program som heter TuneUp Utilities 2009. Nu är det 2010 som gäller och det finns här. www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

Det är ett rätt trevlig program med en massa olika funktioner, men inte är det något trolleriprogram inte. Man kan på ett överskådligt sätt hålla koll på vilka program som autostartas men tänk på att alla program listas inte i denna typ av program utan man måste då manuellt kolla lite i registret. Och där finns det många ställen som kan göra att program startas med Windows. Men annars är det ju så att har man installerat en hel drös program så tar det ofta längre tid att få igång Windows. Installerar du om så kommer du att tycka att allt går bra mycket fortare men så kommer då alla program på igen och så är man tillbaka där man var. Men visst det går ju att få in program som man inte vill ha som är svåra att hitta och som slöar ner datorn. Jag fick själv in några skitprogram som la sig i min personliga användarkatalog.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Jv16 Power tools på alla tidigare maskiner, men nu på Windows 7 och den dator jag har till den har jag inget behov av att snabba upp den längre.

Tidigare när cpu'er och minnen inte var av den prestandakvalitet som idag behövdes det en massa trix för att få till det hyffsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Men hur är det med comodos registerstädare?

Det är ju allmänt erkänt på forumet.

Det funkar ju på XP och vista men gäller det att vara försiktig

med det också?

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett vis så är ju Comodo system cleaner bra då programmet låter användaren starta om datorn för kontroll om allt gick som de skulle när man rotar runt i registret.

Men om något allvarligt händer så vad göra om systemet inte kan köras längre?

Lite så funkar ju alla dessa registerstädare ifråga om risken med & använda dom.

För min egen del så brukar resultatet slå åt all tänkbara håll, ibland hittar man vad som var felet, ibland blir de värre, och precis som Cecilia sa så kan man upptäcka problem i efterhand då något saknas eller ändrat plats.

Upplever också att CCleaner går mer mjukt fram.

Har även kört Auslogics registry cleaner, ett program som tillhör dem mer djupgående.

Även Registry first aid kan räknas till den senare gruppen.

Vill man försöka så brukar iaf jag själv hålla mig till ett så enkelt program som de bara går. Inkluderat en effektiv skanner som kan genomsöka & hitta både existerande referenser men också ge bra förslag på vad som kan ändras.

Varnar för alla andra fix & trix program då dessa ofta döljer vad dom utför i datorn & sedan sitter man där med påföljden en påhittad speedad rymdraket som visade sej bli en svårstartad gammal diesel som måste in på verkstad varannan dá.

Nä bättre skumma mjukt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett vis så är ju Comodo system cleaner bra då programmet låter användaren starta om datorn för kontroll om allt gick som de skulle när man rotar runt i registret.

Men om något allvarligt händer så vad göra om systemet inte kan köras längre?

Use Registry Protection - Provides an additional level of security to Registry Cleaning operations:

  • The Windows Registry hives will be backed up prior to any cleaning operation.
  • Should your system fail to restart after a cleaning operation then the Windows Registry will be automatically rolled back to its previous state and your system automatically rebooted.
  • On rebooting your system after any cleaning operation, Registry Protection provides you with the option of finalizing the changes or restoring the registry to its previous state.

https://docs.google.com/viewer?url=http://system-cleaner.comodo.com/Comodo_System_Cleaner_User_Guide.pdf S. 3334

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

I dagens teknik blir inte en dator snabbare än sin hårddisks läs/skrivprestanda.... faktiskt.

"Helt ny" som i helt nyinstallerad får man bara genom att göra en ren ominstallation. Ju mer program/drivrutiner man senare installerar segar ner den allt eftersom om man kör en traditionell hårddisk. Så kort och gott, SSD is da sheit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle avråda från att använda alla verktyg som "optimerar" och "städar" i registret. Allting kanske verkar fungerar efteråt men du vet inte vilka fel som kan uppstå längre fram, exempelvis när det kommer uppdateringar, service packs eller annat. Om det då har gått en tid så är säkerhetskopior av registret värdelösa då du om du återställer till den kopian med stor sannolikhet kommer att förlora information och inställningar samtidigt som du gör program du installerat däremellan obrukbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...