Gå till innehåll

Berane

Medlem
  • Innehållsantal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Berane's Achievements

(2/8)

  1. Hej igen! Nu äntligen har jag fått "Samsung PC Share Manager" att fungera på min stationära dator. Jag började misstänka att det kanske var brandväggen som var anledningen till problemet och ringde därför supporten på Eurosecure (ESET Smart Security). Inledningsvis fixade de så att jag fick upp blu-ray spelaren på min "Samsung PC Share Manager". Men, det fungerade fortfarande inte: mitt trådlösa nätverk kom inte upp på blu-ray spelaren (den syns som en ikon med det SSID som jag gett nätverket). I närmare en halvtimma satt jag med supporten i telefon innan det löste sig. ?? Jo, det var två program (.exe-filer) som användes för att kommunicera mellan PC Share Manager och blu-ray spelaren och dessa program "fastnade" i brandväggen. Så snart de tilläts så fungerade det.
  2. si3rra, tack för ditt inlägg. Provade att klicka på "Neka" (motsatsen "Godkänn") på min bärbara och enheten/blu-ray spelaren "tonades" då ned - men det blev ingen skillnad på min desktop, enheten syns fortfarande inte.
  3. Hej! I fjol höstas köpte jag en Samsung UE40C6005 LED-TV tillsammans med en LAN-adapter. Jag laddade ner Samsung PC Manager och installerade på min laptop. Jag kunde då föra över bilder som låg på datorn till TV:n. I torsdags köpte jag en blu-ray spelare, Samsung BD-C5900. När jag installerat den flyttade jag över LAN-adaptern till blu-ray spelaren och kopplade in den på nätverket utan problem. PC Manager på min laptop noterade genast blu-ray spelaren och jag kunde föra över bilder. Nu installerade jag PC Manager på min stationära dator men den hittade inte blu-ray spelaren. Jag avaktiverade min brandvägg och mitt antivirusprogram ingen skillnad. På min routers hemsida (D-Link DIR 635) kan jag se mina datorer samt blu-ray spelaren (192.168.0.197). Men vad är det som gör att den inte hittas av PC Manager? Jag kör XP Pro SP3. Jag är något osäker om detta är rätt forum, men jag tänker att det finns alltid personer med nätverkskunskaper som kanske kan ge några tips. För ytterligare information bifogar jag ett par filer: dels från D-Link, dels från var och en av datorerna som visar PC Manager i "Dela/Ange enhetsprincip"-läget. D-Link Information_2011-02-20.pdf PC Manager_CapTechdator_2011-02-20.pdf PC Manager_amilo_2011-02-20.pdf
  4. Hej! På min desktop fick jag för några år sedan hjälp med att organisera "Alla program" under "Startmenyn" genom att skapa ett antal foldrar där man kunde samla liknande typer av program. Har man ett hundratal program så tycker jag att det här sättet avsevärt underlättat att hitta det program man skall använda. Jag fick säkert veta hur man skulle göra men det är bortglömt sedan länge. Hu gör man? Bifogar en bild hur det ser ut. Tacksam för hjälp. Alla program.pdf
  5. Tack Cecilia! Skall se till att spara dessa filer och produktnycklar.
  6. Hej! Jag har nu kommit till den punkt där jag förbereder mig för en ominstallation. Att det kan ta tid det är jag helt medveten om. Man jag inser också att det finns personer som har erfarenhet - "been there, done that" - med vars goda råd man kan "förkorta" tiden och framför allt göra det "smidigare". Jag tänker bl.a. på användning av diverse hjälpmedel, t.ex. installationsskivor (nLite) där man får med senaste service pack, skiva med drivrutiner mm. Eftersom jag har ganska många program installerade så funderar jag om jag kan förbereda dessa ominstallationer på något sätt. Kan jag ha nytta av en del installerade program - som fortfarande funkar faktiskt! - t.ex. "All my Programs" samt "Belarc Advisor"? Den nuvarande systemdisken kommer jag att byta ut mot en likadan (Samsung SpinPoint F3 500 GB). Tacksam för råd och tips.
  7. Hej! Äntligen har jag fått tid att jobba ett tag med desktop-maskin (har bl.a. ägnat mig åt att klippa gräs). Avinstallerade MS Office (student- och lärarutgåva 2003) - använde både Revo Uninstaller samt Uninstall Wizard från "Office 2003 Editions Recource Kit toolset" som "e-compressed" föreslog. Installerade därefter Office på nytt och det gick bra. MEN, när jag startade Word så fick jag ganska snart samma felmeddelande som tidigare. "Microsoft Office Word har stött på ett problem och måste avslutas". Samma sak med både Excel och PowerPoint. Outlook fungerar däremot OK. En fundering: vad menar "odenxt" med det han skriver. Hur kommer jag åt de filerna? Vad återstår att testa?
  8. odenxt och e-son: Tack för tipsen - testar i morgon.
  9. odenxt: Jag har provat att avinstallera delar av Office-paketet och installera på nytt men jag kan inte säga att det lyckats. De program jag avinstallerade (Word, Excel samt PowerPoint) har visserligen avinstallerats men har inte installerats på nytt - vilket jag trodde att de gjort. Både avinstallationen och ominstallationen har gjorts mha den Office-skiva jag har. Vad har jag gjort för fel?
  10. Cecilia: Jag har provat att reparera Office-paketet men det blev ingen skillnad, går inte att starta upp programmen. När jag försökte starta upp PowerPoint t.ex så frågade den om jag ville starta upp i "Felsäkert läge". Frågan är om man skall avinstallera med den skivan - då blir det tydligen hela Office-paketet - eller om man skall avinstallera de program som krånglar med t.ex. Revo Uninstaller och sedan göra en ominstallation av de program man tagit bort. Det här blir tydligen en långvarig process men jag avvaktar i det längsta innan jag tillgriper en nyinstallation av XP.....
  11. Cecilia: Nu äntligen har jag gjort ett par tester. - Jag startade med att göra en image på systemdisken mha Acronis True Image 11. Sedan skulle jag köra ES-tool men det krävde en del förberedelser eftersom det är DOS-baserat: ladda ner verktyget (image - zip.fil) samt bränna en CD mha ImgBurn. Nåväl, testen gick igång och höll på i närmare 1,5 tim. Inga fel hittades - vilket iofs är bra. - efter omstart körde jag sfc /scannow. Ganska snart frågade den efter XP Pro-CD:n vilken jag satte in. Efter ett tag hade "progress-stapeln" på "Windows Filskydd" nått slutet. Sedan hände inget mer. Jag trodde jag skulle få något besked eller att den skulle starta om själv men inget. Startade om maskinen men den var lika seg som tidigare. En fundering: skulle en avinstallation - följt av en ominstallation - av komponenterna i MS Office (2003) göra något - jag har ju problem med att starta PowerPoint, Excel samt Word. Vilka andra tester skulle man kunna göra för att komma närmare felorsaken? Ev. se om en "reparation" (mha systemskivan) kan ge något innan man gör en nyinstallation? Har aldrig gjort någon sådan tidigare - några tips och goda råd kanske?
  12. Cecilia: Nu äntligen har jag gjort ett par tester. - Jag startade med att göra en image på systemdisken mha Acronis True Image 11. Sedan skulle jag köra ES-tool men det krävde en del förberedelser eftersom det är DOS-baserat: ladda ner verktyget (image - zip.fil) samt bränna en CD mha ImgBurn. Nåväl, testen gick igång och höll på i närmare 1,5 tim. Inga fel hittades - vilket iofs är bra. - efter omstart körde jag sfc /scannow. Ganska snart frågade den efter XP Pro-CD:n vilken jag satte in. Efter ett tag hade "progress-stapeln" på "Windows Filskydd" nått slutet. Sedan hände inget mer. Jag trodde jag skulle få något besked eller att den skulle starta om själv men inget. Startade om maskinen men den var lika seg som tidigare. En fundering: skulle en avinstallation - följt av en ominstallation - av komponenterna i MS Office (2003) göra något - jag har ju problem med att starta PowerPoint, Excel samt Word. Vilka andra tester skulle man kunna göra för att komma närmare felorsaken? Ev. se om en "reparation" (mha systemskivan) kan ge något innan man gör en nyinstallation? Har aldrig gjort någon sådan tidigare - några tips och goda råd kanske?
  13. Cecilia: Tack för tipset om sfc /scannow. Jag antar att kommandot enbart gäller systemdisken eller hur? Vi nämnde tidigare ES-tool (Samsungs diskverktyg). Vilken turordning mellan dessa verktyg om man planerar köra bägge?
  14. Tack odenxt för ditt inlägg. Ja, jag har testat att göra en reset av TCP/IP-stacken samt Winsock. Gick inget vidare, felmeddelande bifogas. När det gäller felkoden 11003 så finns det många förslag, bl.a. - http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/xprepair/thread/5a3dd64b-ffb3-4a30-8fec-79676ecb8b5d -. Har ni några erfarenheter av dessa "Fix-tjänster" som kommit på senare tid? Cecilia: vad åstadkommer det kommando du rekommenderar? Att det har något att göra med hårddisken att göra, det förstår jag. Är det vid boot-up som kontrollen skall göras eller?
×
×
  • Skapa nytt...