Gå till innehåll

Deppodi

Medlem
  • Innehållsantal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Deppodi's Achievements

  1. Hej! Finns det någon bra lösning att konvertera en bild till en tabell om man använder sig av excel 2021? Jag vet att office 365 har picture to table inbyggt men det finns tyvärr inte i 2021 versionen.
  2. Jaa!! Efter att ha prövat ungefär tio gånger och misslyckats så lyckades jag till slut 😁 Nu har jag också bara prövat med ett pyttelitet exempel som du nämnde. Nu ska jag fortsätta att pröva hur det här projektet fungerar med lite större data! Tack för hjälpen @MH_!!
  3. Det här var superintressant! Tackar ödmjukast för förklaringen och länkarna. Väldigt uppskattat. Ping @MH_ Jag följde Eds steg för steg och fick koden att fungera samt se ut som hans. Blev såhär: let Source = {Number.From(pmEarliestDate)..Number.From(pmLatestDate)}, #"Converted to Table" = Table.FromList(Source, Splitter.SplitByNothing(), null, null, ExtraValues.Error), #"Changed Type" = Table.TransformColumnTypes(#"Converted to Table",{{"Column1", type date}}), #"Inserted Year" = Table.AddColumn(#"Changed Type", "Year", each Date.Year([Column1]), Int64.Type), #"Inserted Month" = Table.AddColumn(#"Inserted Year", "Month", each Date.Month([Column1]), Int64.Type), #"Inserted Month Name" = Table.AddColumn(#"Inserted Month", "Month Name", each Date.MonthName([Column1]), type text), #"Added Custom" = Table.AddColumn(#"Inserted Month Name", "MMM-YY", each Text.Start([Month Name],3) & "-" & Text.End(Text.From([Year]),2)), #"Changed Type1" = Table.TransformColumnTypes(#"Added Custom",{{"MMM-YY", type text}}), #"Added Custom1" = Table.AddColumn(#"Changed Type1", "MMM-YY Sort", each [Year]*100 + [Month]), #"Changed Type2" = Table.TransformColumnTypes(#"Added Custom1",{{"MMM-YY Sort", Int64.Type}}) in #"Changed Type2" Den här laddade snabbt, ungefär på en sekund! Men.. Om jag har en rapport som heter alltid heter samma sak, som jag lägger in i samma mapp - då kommer den mappen alltid att innehålla försäljningen för de senaste 30 dagarna året runt. Låt oss kalla den excelfilen för "Säljrapport" så gör jag kopplingar till en mapp där jag alltid slänger in säljrapporten och skriver över den befintliga säljrapporten. Kommer jag på något sätt att kunna få (Om jag har gjort rätt enligt guiden ovan) - min "Old" att dynamiskt uppdateras med ny data från "Säljrapport"? I Februari vill jag att den ska kolla om Februari finns i old och annars copy pasta all Februari data till old. I Mars vill jag att den ska kolla om mars data finns i old och annars copy pasta över den dit. Jag testade bara att leka lite nu med en egen excelfil, där jag hade en "Old" och en "New". Old innehöll fsg från Januari. New innehöll data från Februari. Sen gjorde jag en kopia på Februari och ändrade datumen i filen till Mars. Filen har samma filnamn hela tiden "New". När jag klistrar in "New" med mars data så skriver den över "New" med Februari data. Är tanken då att när Februari är det datumet som är i den senaste rapporten, att det ska flyttas över till "Old" och sparas där? Eller ska jag försöka kika på någon makrolösning för det istället? Query kanske inte är rätt väg att gå?
  4. Nu ska jag bara fundera lite på nästa problem. Power queryn hämtar och fyller på data från en mapp. I mappen slänger jag in senaste säljrapporten. Eftersom att min säljrapport innehåller försäljningen för de senaste trettio dagarna så måste jag komma på ett bra sätt för power queryn att lägga in alla nya datum som inte redan finns i "old" i rapporten. Exempel: Old innehåller försäljning för April Säljrapporten nu innehåller försäljning för halva maj och halva Juni = Jag får en lucka på halva maj. Försäljningen för första två veckorna i Maj är inte längre kvar i säljrapporten och jag har inte manuellt lagt in de i Old. Ett alternativ är att jag bestämmer mig för att lägga in rapporten i mappen med olika namn. Exempelvis "Säljrapport_W24" och nästa gång "Säljrapport_W25". Då löser Table.Distinct problemet. Men jag skulle helst vilja bara slänga in "Säljrapport" i mappen och skriva över den gamla excelfilen med samma namn.
  5. Tack @MH_ det fungerade fint med Table.Distinct! 1) Power query mot old data 2) Power query mot new data 3) Append tables 4) = Table.Distinct(Source, {"ProduktID", "Ordernummer", "Orderdatum"}) 5) Snygga till tabellen med lite filformat och skapa formler för att räkna ut priser mot inköpspriser Tidsåtgången blev också mycket mer effektiv. Den här datan uppdaters på 30 minuter eller mindre. Måste ha vart någonting (formeln?) som gjorde att den förra power queryn blev riktigt tungkörd.. ett mysterium.
  6. @MH_ Jag provade att göra som du föreslog, men jag tror inte att jag kan ta bort dubletter. Det som händer när jag gör en append mellan Old och New är att alla rader dubbleras. Order #2 Förekommer tre gånger i rapporten old. Eftersom att den kunden köpte tre olika produkter. Exempelvis banan, äpple, sko. Order #2 Förekommer tre gånger i rapporten ny. Eftersom att den kunden köpte tre olika produkter. Exempelvis banan, äpple, sko. Jag kan inte ta bort dubletter på kolumnen ordernummer heller för då tar den bort två av tre rader. (Eller fem av sex rader efter append). Ett alternativ är att jag bara uppdaterar den här datan på månadsbasis eller gör någon annan filtrerering innan jag gör en append. Någonting i stil med "Lägg bara till data från New om datumet är högre än 2023-05-15". Min power query tar fortfarande lika lång tid att köra. Förstår inte varför det tar sån himla tid. Är mellan 6-8h timmar varje gång.
  7. Tack för snabbt svar @MH_, jag ska kika mer på din föreslagna lösning. Jag hittade ett sätt (tror jag) som fungerade. Fick lägga till en custom column med följande formel: =if List.Contains(Old[Order_Code], [Order_Code]) then "" else "No" Och efter det så körde jag en till edit för att rensa bort dubletterna. Om orderkoden redan fanns i old så returnerades null. "Table.SelectRows(#"Added Custom", each [Match] <> null and [Match] <> "") för att ta bort null värden. På så sätt så returnerades alla dubbletter som redan fanns i old som null och raderades, samt att alla som inte var dubbletter markerades med "No" och flyttades in i min append mellan old och new. Dock tog det sjuuukt lång tid att köra den här power queryn. Jag vet inte om det brukar vara så? Jag klickade på refresh all vid 12:30 och den var klar nu vid 19:30. Mitt nya dokument innehåller 24988 rader, så det borde inte vara så stort? Kanske bara var första gången det tog lång tid att uppdatera tänker jag.. Fortsättning följer..
  8. Hej! På jobbet så får vi några gånger om dagen en säljrapport skickad till oss som visar försäljningen de senaste trettio dagarna. Med hjälp av power query och append two tables så skulle jag nu vilja kombinera all ny försäljningsdata med en gammal tabell. Jag har två tabeller, en "Old" och en "New". Problemet är att jag får med dubbletter av försäljningen och jag vet inte riktigt hur jag tar bort dubletterna på bästa sätt. Datan kan se ut såhär: Varje produkt kommer på en egen rad. Som ni ser så kan Ordernummer #2 förekomma flera gånger baserat på hur många produkter den kunden har köpt. I det här fallet har ordernummer 2 köpt Äpple, Banan och Sko på en och samma order. I morgondagens rapport kommer ovan värden fortfarande att vara kvar, och den nya försäljning som har skett kommer att adderas. Lättaste lösningen som jag kunde komma på hade vart att använda sig av =match funktionen för att passa om ordernummer från "New" redan finns i "Old". I så fall vill jag att de ordrarna ska raderas från min "New", men jag vet inte riktigt hur jag skriver formeln i power query för att matcha? Det är första gången jag är inne i att skapa egna kolumner med formulas i Power Query, och de ser inte riktigt ut som vanliga formler..! Hjälp
  9. @MH_ Det var bra att du delade frågekoden. Jag fick inte till det helt 100% när jag gjorde det manuellt med power query, men i och med att källkoden gick att copy-paste så blev det exakt som jag ville! Håller onekligen med om att query är väldigt smidigt för att skapa regler. Ligger på min to-do att bli duktig på!
  10. Wow vilket svar! 😄Jag är Såå tacksam för att du sätter dig in i min problematik och hjälper till. Det här ska jag testa en gång till! Tack!
  11. Tack för svar @MH_ 😊 Jag kom en bit på vägen med denna lösning, tror jag får försöka lite till. Lyckades lägga in det i powerquery men fick inte all data att delas upp som jag hade velat ha det. Blev ungefär som när jag använde den vanliga funktionen text till tal. Men visst borde det bli som du säger, att när jag är klar i power query och väljer close and load to, så är alla regler sparade för den typen av data. Så att det går fortare att göra det här steget nästa gång jag kommer in med samma mängd data? Det jag tycker är svårt med min fil ovan är att det är så vitt och brett på alla datum. Den här datan väljer jag att replace with "" DKK:G::1 pieces:: 1 pieces: [ ] DKK:G: DKK:G Sen kommaavgräning som tecken som delar upp kolumnerna. Då blir min data uppdelad på sex kolumner, såhär: 122.0, 105.0 ÄpplePriceGroup01.01.2022 00:00:00 to 08.05.2022 23:59:59:, 110.0 BanandkPriceGroup01.04.2022 00:59:59 to 26.04.2022 23:59:59:, 150.0 ApelsinKiwidkPriceGroup01.01.2022 00:00:00 to 08.05.2022 23:59:59:, 155.0 KiwidkPriceGroup01.04.2022 00:59:59 to 26.04.2022 23:59:59: och 160.0 BlåbärdkPriceGroup01.04.2022 00:59:59 to 26.04.2022 23:59:59:. 105, ÄpplePriceGroup, 01.01.2022, 08.05.2022 är ju det jag vill få ut från kolumn 2. Så jag missar nåt.
  12. Hej! Jag exporterar ut data från vårt affärssystem (SAP) och försöker analysera våra prisrader på olika kundgrupper. Problemet som jag har är att all data klumpas ihop i en enda cell. Finns det något bra sätt för mig att bryta loss datan? Jag har provat med text to columns men jag tycker inte att det blir helt rätt ändå. Datan som jag har att arbeta med ser ut såhär: 122.0 DKK:G::1 pieces::,105.0 DKK:G:ÄpplePriceGroup:1 pieces:[01.01.2022 00:00:00 to 08.05.2022 23:59:59]:,110.0 DKK:G:BanandkPriceGroup:1 pieces:[01.04.2022 00:59:59 to 26.04.2022 23:59:59]:,150.0 DKK:G:ApelsinKiwidkPriceGroup:1 pieces:[01.01.2022 00:00:00 to 08.05.2022 23:59:59]:,155.0 DKK:G:KiwidkPriceGroup:1 pieces:[01.04.2022 00:59:59 to 26.04.2022 23:59:59]:,160.0 DKK:G:BlåbärdkPriceGroup:1 pieces:[01.04.2022 00:59:59 to 26.04.2022 23:59:59]: Jag skulle vilja att det såg ut såhär, på ett ungefär: DKK:G 105,0 DKK ÄpplePriceGroup 01.01.2022 to 08.05.2022 DKK:G 110,0 DKK BanandkPriceGroup 01.04.2022 to 26.04.2022
  13. Skulle det vara en lösning att köra in alla data till ett blad och få ut de kolumnerna du vill ha returnerade via en pivotabell? Så hade nog jag gjort. Power Query i excel: Gå till data -> New Query -> From File -> From workbook -> Bocka i select multiple item om du vill ha flera blad från den första arbetsboken. Bocka i det bladet du vill ha och klicka på edit. Ta bort onödiga kolumner om det är något du inte vill ha, eller låt den bara vara och klicka sedan på "Close and load" -> Close and load to -> Only create connection. Gör samma sak igen fast välj nu den andra arbetsboken. Gå nu till Data igen för att sammankoppla dem här två tabellerna/arbetsböckerna till en. New Query -> Combine queries -> Merge -> Nu får du ett val att välja dina två arbetsblad/böcker igen, och här ska du berätta för excel vilken som är den gemensamma nämnaren i dina två blad. Klicka på kolumnen som är den gemensamma nämnaren och gå vidare med "ok". Längst ner kommer du få ett meddelande där det står ungefär såhär: The selection has matched 13 out of the first 194 rows. Klicka på ok. Gå till close and load -> Close and load to -> Only create connection. Nu kan du infoga en pivotabell. Gå till insert -> Pivotabell -> Use an external data source -> Choose connection -> Välj din connection som du precis har skapat. -> Open -> Ok Filtrera nu din pivotabell med den datan du vill ha!
×
×
  • Skapa nytt...