thomcats

Medlem
  • Innehållsantal

    113
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Om thomcats

  • Rank

Kontaktmetoder

  • ICQ
    0
  1. Helskärm i Edge?

    Precis!! Då får man bara ha lite tålamod så att säga. Det var bra info i alla fall, Tack för det.
  2. Helskärm i Edge?

    Trots alla uppdateringar i Windows 10, så har jag ännu inte sett till något, som indikerar att helskärmsläge är på gång i Edge. För mig är förutsättningen för att använda en webbläsare att jag kan slå upp den i helskärmsläge då och då via funktionsknappen F11 (eller någon annan knapp om tillverkarna hellre vill det). Jag använder således fortfarande IE 11 och Google Chrome, vilka båda kan handha helskärmsläget. Hade gärna velat använda Edge också, eftersom det är knutet till Windows 10, men utan helskärm så är det uteslutet.
  3. Popup-meddelanden

    Hej! Nu har jag själv prövat med att öka starttiden till 2 sekunder under ett tag och har inte heller fått flera pop-ups beträffande startprogram. Det var således en enkel lösning på det problemet. Den andra delen - den med lösenorden - har jag inte ännu fått bukt med. Tack för en delseger!
  4. Popup-meddelanden

    Hej, Med jämna mellanrum kräver IE 11 av mig att jag skall lämna besked om vilka tillägg, som jag vill skall köras i samband med att jag öppnar webbläsaren - detta för att göra denna snabbare initialt. Till en början svarade jag på anmodan och klickade i valen och hoppades att webbläsaren därmed "visste" till nästa gång vilka tillägg jag valt. Men jag har upptäckt att frågan kommer igen och igen och igen. Det spelar ingen roll hur många gånger jag svarar på den, frågan dyker upp som en popup i botten på skärmen och - framförallt - den går inte bort av sig själv om man ignorerar den utan den ligger kvar tills dess att jag klickar bort den manuellt. Det är till sist oerhört irriterande med denna ständiga förfrågan, som man tycker sig ha svarat på så många gånger redan. Likaså ligger en annan förfrågan från webbläsaren kvar tills man trycker bort den och det rör huruvida man skall spara ett lösenord eller inte. Jag sparar av princip aldrig lösenord i webbläsaren och det tycker man kanske att systemet borde ha konfigurerats för nu, när jag sagt nej så många gånger. Men frågan dyker ständigt upp hela tiden och jag måste även här manuellt trycka bort den. Se bifogade exempel. Finns det något sätt att stänga av meddelandena eller kan man konfigurera webbläsaren att en gång för alla acceptera mina val? Tack på förhand för råd och hjälp!
  5. Hej igen, Har nu anmält HelpPane.exe som en "false positive" till Bullguard och allt är nu lugnt och fridfullt igen. Virustotal var en bra sajt att ha tillgång till! Tack!
  6. Ja, nu har jag testat den på Virustotal och den får 0 träffar på 61 olika engines, så där hittar man inget fel på filen. Emellertid har jag också blivit tipsad om att där har förekommit en patch relaterad till HelpPane i detta sammanhang som är daterad någon gång i slutet av Mars: "It appears that there is a vulnerability that has been patched by MS for this issue: CVE-2017-0100 : A DCOM object in Helppane.exe in Microsoft Windows 7 SP1; Windows Server 2008 R2; Windows 8.1; Windows Server 2012 Gold " Jag har varit inne och tittat på denna sida och försökt förstå innehållet. Det tycks handla om "Improper Identification". Har det släppts en patch för detta, så borde jag ju ha den, för jag har inte missat en enda uppdatering och kollade senast för bara några minuter sedan och där fanns inga nya uppdateringar för mig att hämta. Om det finns en manuell patch att ladda ned, var tror du att jag kan finna den? Finns ingen sådan att få, så får jag väl ändå anmäla till Bullguard. Tack på förhand!
  7. Mitt antivirus - Bullguard - har plötsligt börjat att blockera HelpPane.exe och varje gång jag öppnar datorn, så kommer ett meddelande om att Bullguard har satt HelpPane i karantän. När jag tittat runt lite på nätet, så har det verkat som om detta varit ett problem, som i första hand drabbat Windows 7-datorer. Jag har idag Windows 10, så jag undrar hur jag skall reagera på meddelandet. Har sökt med Bullguard och inte fått några andra indikationer på att det skall finnas virus i datorn. För säkerhets skull, så har jag också sökt med Malwarebytes Anti-malware, som inte heller funnit något olämpligt i min dator. Det är lite irriterande med denna pop-up om karantänen, särskilt som jag måste klicka bort det varje gång. Om HelpPane är ett ofarligt program, bör jag då konfigurera Bullguard till att acceptera det? Tacksam för svar!
  8. InPrivate-Surfing har inte hjälpt. Det har jag försökt med tidigare. Jag skall se om jag kan finna JoWa:s poster i ärendet. Tack!
  9. Jag började naturligtvis där. Jag har ringt och jag har skrivit och de verkar fullständigt oförstående och ointresserade. Under den tid jag kämpat med problemet har tydligtvis ingen annan kontaktat dem i ärendet och de har hänvisat mig till egna lösningar. Jag har förgäves bett om att få tala med en IT-tekniker men även det tycks vara helt omöjligt, vilket för mig är en gåta. Har man en online-tjänst som man erbjuder allmänheten så borde man väl i rimlighetens namn också ställa upp med teknisk service. Men det är tydligen inte Coop's mål. J hade önskat att det fanns en online-affär med lika bra priser och urval som de, men det finns inte ännu. Där är många aktörer på banan och fler på väg in, men prismässigt slår ingen Coop idag och det vet de väl om. Tyvärr.
  10. Jag har berört det här problemet på ett annat ställe på denna sajt (https://www.alltomwindows.se/topic/30192-kan-ett-antivirusprogram-hindra-mig-fr%C3%A5n-att-bes%C3%B6ka-en-online-shop/#comment-229440) men jag tror nu att jag inte hamnade helt rätt den gången. Visserligen är det ett säkerhetsrelaterat problem, men inte riktigt på det sättet, som jag trodde först. Det har inte med antivirus-program att göra. Det är helt klart idag. Det här är vad som hänt. Fr o m den 9 februari i år kan jag inte längre komma åt online-handeln på Coop’s sajt. Jag kan utan problem handla i andra online-affärer men inte hos Coop. Jag kan logga in på mitt Coop-konto (se mitt saldo, mina poäng m.m. sådant) men jag kan inte handla några varor. Jag trodde först att det kunde vara ett problem med antivirusprogram men det tror jag inte idag. Jag har haft möjlighet att testa min åtkomst till Coop på sammanlagt 4 olika maskiner och det var en intressant erfarenhet. Jag har testat med följande inställningar: 1)Windows 10 stationär dator (Edge 38, Internet Explorer 11 och Chrome 56 som browsers), 2) Windows 7 stationär dator, tillhörig en granne (Internet Explorer 11 och Chrome 56 som browsers), 3) Windows 7 laptop (Internet Explorer 11 och Chrome 56 som browsers), samt 4) Windows XP i virtuell miljö i respektive Windows 10- samt Windows 7-datorer. Windows XP har där haft Internet Explorer 8 och Chrome 48 som browsers. Det är viktigt att påpeka att alla 4 datorerna har helt olika säkerhetslösningar. Windows 10 har Bullguard, Windows 7 nr 1 har Bitdefender, Windows 7 nr 2 har Avast Pro och Windows XP har Malwarebytes Antimalware Free. Det som gjort att jag kommit att fundera på Microsofts säkerhetsuppdateringar är det faktum att jag inte kan komma åt Coop på vare sig Windows 10- eller någon av Windows 7-datorerna. MEN jag kan komma åt Coop med alla dess funktioner i den virtuella Windows XP-datorn och det oavsett om jag går in i XP på Windows-10-datorn eller på Windows-7-laptopen. När jag får tillgång till hela online-affären med möjlighet att välja och handla varor är det genom att ange mitt POSTNUMMER. Man skulle kunna säga att postnumret är min nyckel till affären och vad som avgör vilket sortiment jag har tillgång till. Innan jag blev avstängd från online-handeln i Win10- och Win7-datorerna kunde jag ange vilket postnummer jag ville för att se olika sortiment men efter att felet inträffat, så finns visserligen mitt postnummer angivet i min profil, men jag kan inte ändra det. Det är som om hela den funktionen är låst. Eftersom Windows 10 och fortfarande Windows 7 tar emot säkerhetsuppdateringar från Microsoft men inte Windows XP, kan det vara så att en säkerhetsuppdatering installerats på datorerna, som av någon anledning inte accepterar det script, protokoll eller certifikat (eller vad det nu kallas på ert avancerade språk) som styr postnummerfunktionen? Och om så är fallet hur skall jag göra för att få datorerna att inte blockera sajten i fortsättningen? Jag kan inte se genom att bara leta igenom de säkerhetsuppdateringar som kommit i februari, vilken som skulle kunna ha åstadkommit detta. En liten blänkare fick jag vid ett besök på Windows XP, men den varningen försvann snabbt och sidan blev tillgänglig i alla fall. Jag bifogar en bild över varningen. Tack på förhand för synpunkter!! Ledsen om jag varit långrandig men jag måste ju beskriva problemet så detaljerat som möjligt.
  11. Hej och tack, Det hjälpte inte med inPrivate-surfing. Skall se var jag kan finna en effektiv avstängning till Bullguard.
  12. Först lite tekniska data: Jag har som huvuddator en ASUS VivoPC VC65 med Windows 10 Pro 1607 som operativsystem och Bullguard 17.0.330 som säkerhetslösning. Sedan har jag också en laptop, vilken är en HP ProBook 6550b med Windows 7 Pro installerat och med ESET Smart Security 9, 9.0.408.1, som säkerhetslösning. I båda datorerna har jag som browsers Internet Explorer 11 samt Chrome 56 installerade, vidare har jag på Asusen också Microsoft Edge 38.14393.0.0 installerat. Jag har ett problem, som jag inte vet om det platsar på den här delen av forumet, men eftersom jag tror att det kanske är så att ett antivirusprogram är involverat, så börjar jag i alla fall här, så får vi se om jag är på rätt plats eller inte. Problemet rör min möjlighet att få besöka och handla från en online-shop, Coop.se närmare bestämt. Jag har handlat regelbundet i Coops online-shop sedan i somras, det har rört sig om ca 1 beställning per vecka, och det är nu första gången som det tekniska krånglar. Den sista beställningen jag gjorde var torsdagen den 9 februari att levereras fredagen den 10 februari. Allt detta fungerade helt oklanderligt och jag hade inte anledning att besöka online-shopen förrän lördagen den 11, när jag skulle kolla innehållet i en vara och då inte kom in i shopen. Jag trodde att det behövdes IT-tekniker, som inte jobbar på helgerna, för att lösa problemet och att det därmed inte skulle bli föremål för reparation under helgen. Därför kontaktade jag inte kundservice förrän under måndagen den 13 februari och i första hand telefonledes. Där fick problemet ytterligare en dimension i och med att personalen på huvudkontoret kunde se min profil och fritt röra sig på hemsidan och i online-butiken med de kriterier, som gäller för mitt konto - dvs t.ex. med mitt postnummer m.m. Vidare har jag en granne här i huset, som också handlar på Coop online och inte heller hon kan komma in på den sidan. Hennes dator kör Windows 7 Pro med Bitdefender Internet Security som säkerhetslösning. Den enda funktion vi kan sägas dela är det faktum att vi båda har ComHem som bredbandsleverantör eftersom vi båda bor i ett s k ComHem-hus. Detta är den enda detalj i våra inställningar, som är densamma. Jag har sedan helgen varit inne på liknande sajter och även handlat från dem. Jag kan utan problem gå in på Mathem.se och om jag uppger mitt postnummer så kan jag få se det sortiment, som är aktuellt för mitt område. Jag har handlat på Apotea.se och också där varit uppmanad att ange postnummer för att kunna få handla. Det har inte varit några problem med detta. Det som verkligen gjort mig konfunderad är att jag faktiskt kom i kontakt med Coops shop igår och idag men på ett mycket annorlunda sätt. Jag har virtuella datorer installerad i mina datorer med anledning av gamla program, som endast kan köras i Windows XP-miljö. I mina virtuella datorer har jag alltså Windows XP installerat och kör med en gratis version av Avast antivirus. Avast har också ett Safe Browsing Window och detta använder jag när jag skall ut på nätet i virtuell miljö. Det gäller båda datorerna och i *båda* datorerna kunde jag nu plötsligt komma åt Coops online-shop med alla funktioner. Detta alltså i Windows XP-miljö och med Avast gratis antivirus. Men det löser ju inte problemet med att jag inte kommer åt Coop på min huvuddator och i aktuell Windows 10-miljö. Så vad tror expertisen? Är detta ett problem p g a ett säkerhetsprogram eller är det någon uppdatering i Windows 10 självt som spökar? Allt hände från den ena dagen till den andra. Har ställt frågan till Bullguards support också, men inte fått något svar ännu. Tacksam för ALLA synpunkter.
  13. har inte uppdaterat sin status ännu