thomcats

Medlem
  • Innehållsantal

    121
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Om thomcats

  • Rank

  1. Helskärm i Edge?

    Cooool!
  2. Helskärm i Edge?

    Hej, Vill blott meddela att jag lyckats med en bra uppdatering till 1709!
  3. Hej! Rensningsverktyget AdwCleaner.exe (numera tillhörande Malewarebytes) alarmerade om detta. Har sett det vid ett par tillfällen tidigare och då bett AdwCleaner ta bort det, vilket lyckades. Det gjorde det emellertid inte denna gång. Jag läste på mera om problemet på nätet och såg att det beter sig som en trojan, som bakvägen släpper in ads, som jag inte bett om till datorn. Tittade på var i datorn som jag kunde finna eländet och fick besked enligt nedan bifogade bild. Software\SU kunde jag överhuvudtaget inte finna och fick besked på nätet för att SU står för "Substitute User", vilket jag tycker låter oroväckande. Vad gäller de andra två nycklarna, så fanns en uppsjö av dem som slutade på den långa sifferraden, som börjar med 61F70108E2B. . . osv, så där vågade jag inte ta bort någonting, för det kanske skulle bli en borttagen nyckel för mycket då. De förslag jag hittade på nätet om borttagning verkade verkligen luddiga och förutsatte att jag skulle finna filer med namnet pup.optional.legacy i t ex aktivitetshanteraren m.m. Men det har jag inte gjort. Till sist gav jag upp och gjorde en full recover till en tidigare version av min C-disk, som är ren och just nu så har jag ingen alert om att pup.optional.legacy skulle finnas på min dator. Men det kan ju mycket väl hända i framtiden igen, så jag skulle vilja veta om det går att komma åt problemet manuellt hellre än att ladda ned en massa borttagningsprogram, som i sig lämnar en hel del övrigt att önska.
  4. Kan jag manuellt ta bort PUP.Optional.Legacy från min Windows 10 Pro, 1703, 15063.786, Intel 64 bit? Tack på förhand.
  5. Helskärm i Edge?

    Tack så mycket. Jag skall göra en ordentlig och heltäckande backup innan jag laddar ned den.
  6. Helskärm i Edge?

    Jag har inte fått update 1709 och prövar jag att söka, så finns inga uppdateringar att hämta just nu. Kan den laddas ned manuellt någonstans?
  7. Helskärm i Edge?

    Var inne och tittade på min Edge, men där finns inte pilarna, som skall ge helskärm, vid sidan av Zoom-verktygen. Inte heller fungerar F11. Betyder det att jag ännu inte fått den uppdateringen? Hackes förslag ovan fungerar dock, men det hade ju varit enklare med endast F11-tangenten, som sagt. Kan jag ladda ned den aktuella uppdateringen någonstans manuellt?
  8. Helskärm i Edge?

    Ja, det funkade faktiskt!! Tack! - Fast jag hade föredragit F11-tangenten!
  9. Helskärm i Edge?

    Precis!! Då får man bara ha lite tålamod så att säga. Det var bra info i alla fall, Tack för det.
  10. Helskärm i Edge?

    Trots alla uppdateringar i Windows 10, så har jag ännu inte sett till något, som indikerar att helskärmsläge är på gång i Edge. För mig är förutsättningen för att använda en webbläsare att jag kan slå upp den i helskärmsläge då och då via funktionsknappen F11 (eller någon annan knapp om tillverkarna hellre vill det). Jag använder således fortfarande IE 11 och Google Chrome, vilka båda kan handha helskärmsläget. Hade gärna velat använda Edge också, eftersom det är knutet till Windows 10, men utan helskärm så är det uteslutet.
  11. Popup-meddelanden

    Hej! Nu har jag själv prövat med att öka starttiden till 2 sekunder under ett tag och har inte heller fått flera pop-ups beträffande startprogram. Det var således en enkel lösning på det problemet. Den andra delen - den med lösenorden - har jag inte ännu fått bukt med. Tack för en delseger!
  12. Popup-meddelanden

    Hej, Med jämna mellanrum kräver IE 11 av mig att jag skall lämna besked om vilka tillägg, som jag vill skall köras i samband med att jag öppnar webbläsaren - detta för att göra denna snabbare initialt. Till en början svarade jag på anmodan och klickade i valen och hoppades att webbläsaren därmed "visste" till nästa gång vilka tillägg jag valt. Men jag har upptäckt att frågan kommer igen och igen och igen. Det spelar ingen roll hur många gånger jag svarar på den, frågan dyker upp som en popup i botten på skärmen och - framförallt - den går inte bort av sig själv om man ignorerar den utan den ligger kvar tills dess att jag klickar bort den manuellt. Det är till sist oerhört irriterande med denna ständiga förfrågan, som man tycker sig ha svarat på så många gånger redan. Likaså ligger en annan förfrågan från webbläsaren kvar tills man trycker bort den och det rör huruvida man skall spara ett lösenord eller inte. Jag sparar av princip aldrig lösenord i webbläsaren och det tycker man kanske att systemet borde ha konfigurerats för nu, när jag sagt nej så många gånger. Men frågan dyker ständigt upp hela tiden och jag måste även här manuellt trycka bort den. Se bifogade exempel. Finns det något sätt att stänga av meddelandena eller kan man konfigurera webbläsaren att en gång för alla acceptera mina val? Tack på förhand för råd och hjälp!
  13. Hej igen, Har nu anmält HelpPane.exe som en "false positive" till Bullguard och allt är nu lugnt och fridfullt igen. Virustotal var en bra sajt att ha tillgång till! Tack!
  14. Ja, nu har jag testat den på Virustotal och den får 0 träffar på 61 olika engines, så där hittar man inget fel på filen. Emellertid har jag också blivit tipsad om att där har förekommit en patch relaterad till HelpPane i detta sammanhang som är daterad någon gång i slutet av Mars: "It appears that there is a vulnerability that has been patched by MS for this issue: CVE-2017-0100 : A DCOM object in Helppane.exe in Microsoft Windows 7 SP1; Windows Server 2008 R2; Windows 8.1; Windows Server 2012 Gold " Jag har varit inne och tittat på denna sida och försökt förstå innehållet. Det tycks handla om "Improper Identification". Har det släppts en patch för detta, så borde jag ju ha den, för jag har inte missat en enda uppdatering och kollade senast för bara några minuter sedan och där fanns inga nya uppdateringar för mig att hämta. Om det finns en manuell patch att ladda ned, var tror du att jag kan finna den? Finns ingen sådan att få, så får jag väl ändå anmäla till Bullguard. Tack på förhand!
  15. Mitt antivirus - Bullguard - har plötsligt börjat att blockera HelpPane.exe och varje gång jag öppnar datorn, så kommer ett meddelande om att Bullguard har satt HelpPane i karantän. När jag tittat runt lite på nätet, så har det verkat som om detta varit ett problem, som i första hand drabbat Windows 7-datorer. Jag har idag Windows 10, så jag undrar hur jag skall reagera på meddelandet. Har sökt med Bullguard och inte fått några andra indikationer på att det skall finnas virus i datorn. För säkerhets skull, så har jag också sökt med Malwarebytes Anti-malware, som inte heller funnit något olämpligt i min dator. Det är lite irriterande med denna pop-up om karantänen, särskilt som jag måste klicka bort det varje gång. Om HelpPane är ett ofarligt program, bör jag då konfigurera Bullguard till att acceptera det? Tacksam för svar!