Gå till innehåll

Vista upptar mycket fysiskt minne även utan aktivitet


Leffler

Recommended Posts

Hej hej! Mitt namn är Otto, är 24 år o studerar till 3d-grafiker i Gävle.

Jag är som min kanske kunde gissa mera intresserad av mjukvara än hårdvara, men jag funderar lite över min nya dator med vista

Redan på "tomgång" efter man startat upp datorn tar den upp väldigt mycket fysiskt minne, upp till 1gb ibland. Är detta normalt för vista? Finns det några trix eller nåt för att kolla vad som suger upp så mycket minne?

Har C-cleaner och hijackthis men jag är inte så haj på att tyda loggen ur hijack och C-cleaner gör inga underverk heller.

Så, ska det vara såhär eller kan det vara någe vajsing?

Mvh Otto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar Aktivitetshanteraren och fliken Prestanda, så ser du användningen av fysiskt minne.

Det som är Cachelagrat är alltså minne som du ändå inte behöver till dina program och där Vista

i stället lagrar fil- och program -information. Detta skall hjälpa till med att snabba upp programstarter

som Vista redan lärt sig att du brukar köra.

Om du drar igång minneskrävande program så återfår du minne från denna filecache.

Har du mycket minne så skall det användas och inte sitta där overksamt till den dag du eventuellt behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, och bra länk där Jimmy

Kanske ska satsa på att köpa en sån där extern minnesenhet? Jag har 2gb minne idag och det blir lite för lite när jag drar igång ett 3d program som tar 1gb minne, därför jag blev lite fundersam på om vista verkligen skulle ta så mycket minne på tomgång.

Nån som testat att ha en sån extern enhet? Och hur mycket minne bör jag satsa på? Läste något om att över 3 gb minne använder inte vista, är det så ?

/ Otto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Waxinator

KOlla in min bild på samma som du skickade

varför är ditt kernelminne så mycket mer än ditt och varför är skillanden så stor i växlingsfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Great, då blir det till att köpa lite mer minne då! Tack för all hjälp

Om du kör 32-bitars Windows så kan du inte använda mer än cirka 3GB av det minne du installerar.

Det som fjamsetramsa visar är hur mycket som är installerat, inte hur mycket som kan användas.

Skall du kunna använda mer så måste du byta ut Vista till 64-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...varför är ditt kernelminne så mycket mer än mitt och varför är skillanden så stor i växlingsfilen?

Kernel minnet är den delen som Operativsystemet använder. Varför min operativkärna är mer

minneskrävande än din det vet jag inte. Efter omstart är den nu 367 MB (förut 508 MB).

Växlingsfilen visar aktuell/maximal storlek. Jag har valt bort växlingsfil på disk och mitt minne

är 4GB så mitt maximum blir 3988 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejjen e ju den att vista e uppbyggt för att suga ut så mkt ram som möjligt för att få programmen att flyta.  jag har 2 gig minne.. kan sitta me kanske 5 explorer fönster uppe, firefox me kanske 20 tabbar photoshop o då ligger min på kanske 85-90 av ramet men ändå flyter datan på, folk e så vana vid att i xp måste man ha koll på ramet hela tiden då det laggar om det drar för mkt.. men så upplever jag inte vista utan att d drar mkt hela tiden o sen ist optimerar för porgrammen man använder? så man ska inte tänka så mkt på det.. så länge inte datorn laggar i sönder, detta är iaf va jag upplever det, likaså när jag sen drar igång ett spel så optimerar vista minnet för spelet så näer jag stänger det har ramen gått ner o använder explorer kanske bara 500mb av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag bryter in  ???

Har en fråga , jag har nu kollat i Aktivitetshanteraren  och då står det 3,25 gb ram jag köpte den för att den hade 4 gb ram eller vart har resten tagit vägen?

/Tord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag bryter in  ???

Har en fråga , jag har nu kollat i Aktivitetshanteraren  och då står det 3,25 gb ram jag köpte den för att den hade 4 gb ram eller vart har resten tagit vägen?

/Tord

Jag tror att Vista SP1 numera visar 4GB även i Aktivitetshanteraren därför att så många stört sig på detta.

Men faktum kvarstår att 32-bits Windows inte kan använda mer än 3,25GB av ditt installerade minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...