Gå till innehåll

Vad behövs för utrustning till nätverket?


Recommended Posts

Jag har ju tidigare frågat om nätverk i W2K-miljö. Jag lyckades aldrig lösa det utan migrerade till Windows XP istället. Nu har jag i alla fall kontakt mellan datorerna när de är igång - förutom den bärbara som har sin egen accesspunkt/router men som delar internet med de övriga två datorerna

Alltnog - jag har upptäckt att tre anslutningar inte kommer att räcka för alla delar som man vill ha i nätverket. Vi har nyligen skaffat en multiskrivare som kan kopplas in på nätverket. Där ryker anslutning 4 i adslmodemet/routern/brandväggen. Till sommaren eller hösten kommer nästa pryl - förhoppningsvis en HP Mediasmart server för Windows  Home server och innan dess kanske en extern USB-hårddisk.

Vad är det jag behöver för att kunna koppla ihop alla dessa prylar i nätverket och för att datorerna skall kunna dela åtkomsten av Internet? För det finns väl inget adslmodem/router/brandvägg som har fler än 4 portar?

Som vanligt alla kloka råd tas emot me dtacksamhet.

Perbear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är grundläggande kunskap i nätverk (låna bok eller läs på nätet)

Sen behöver du ha Routern (den har du ju redan), till den räcker det med att du kopplar en Switch (kan du köpa för några hundralappar) till routern, simsalabin så har du fler portar.

MEN det viktigaste är att ha kunskapen om hur du kopplar rent fysiskt och hur du konfigurerar nätverket och maskinerna du ska använda sedan. En USB disk kopplar du inte till nätverket t ex utan den kollpar du till en dator (som du sedan kan göra en utdelning från). Annars finns det nätverksdiskar att köpa, men eftersom du funderar på att införskaffa dig en HomeServer så känns ju inte en sådan aktuell.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Skall gå igenom det som jag har av litteratur i nätverk och börja planera. Såg att HomeServrar kommer i april och maj så det är ju dags att fundera på framtiden.

Perbear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo att plöja en bok är väl direkt onödigt för "hempularen"  ;)

Besök de stora som D-Link o Netgear

http://www.dlink.se/  > Hemmet > osv...förklarar det mesta...

http://www.netgear.se

Sen kan man då även dyka ner i manualerna som förklarar det mesta.

Plus att knäppa av Messenger pling-plong o dylikt när man behöver koncentrera sig, kan väl kanske vara den största utmaningen....  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<Besök de stora som D-Link o Netgear>

Dessvärre är deras information väldigt knapphändig och tycks inte vända sig till de som har större behov än fyra portar. Men jag letar vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...