Gå till innehåll

Det laggar och fryser med mitt nya Nvidia 8600GT


Recommended Posts

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Din drivrutin är gammal från 11-Dec-2007.

http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-uk

Här har du både Beta och Whql drivers. Välj XP eller Vista.

EDIT:  Om du har installerat nTune så kan den krångla efter drivrutin uppdatering.

          Därför rekommenderar jag dig att avinstallera nTune före uppgradering och

          därefter återinstallera den. http://www.nvidia.com/object/ntune_5.05.54.00.html

P.S.   Jag har just installerat 174.74 på prov :P Den är känsligare för trimning... men ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade redan hunnit byta!! Fattar inte vad du menar med trimvänlig!! Vad är det för test du gör? Mvh

Det kanske var lika bra för 169.44 har jag kört ett tag och den verkar stabil. :)

Jag trimmar med nVidias Trimning/Monitor program nTune, som jag nämnde förut.

Min Processor klockar 200MHz (2.400 GHz) men jag höjer den till 222MHz (2.664 GHz)

Minnet PC3200 ökas från 400MHz till 444MHz.

Grafikkorten ökar jag Core Bus från 650 MHz till 758 MHz

och dess Memory Bus från 850 MHz till 910 MHz

PCI-Bus är normalt 2500MHz men när jag trinnar den till 2700MHz så fick jag system hängning.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade redan hunnit byta!! Fattar inte vad du menar med trimvänlig!! Vad är det för test du gör? Mvh

Det kanske var lika bra för 169.44 har jag kört ett tag och den verkar stabil. :)

Jag trimmar med nVidias Trimning/Monitor program nTune, som jag nämnde förut.

Min Processor klockar 200MHz (2.400 GHz) men jag höjer den till 222MHz (2.664 GHz)

Minnet PC3200 ökas från 400MHz till 444MHz.

Grafikkorten ökar jag Core Bus från 650 MHz till 758 MHz

och dess Memory Bus från 850 MHz till 910 MHz

Mr Wax.. du som verkar vara gammal i gården och kan en hel del, jag läser dej gärna.

Men jag är förvånad att du tweakar dina prylar så dom brinner upp, eller förkortar livslängden.

Att få 100 pinnar extra i 3Dmark skördar inte många fps i spelen.

Behövs det verkligen in dags datum (?) när hårdvaran äntligen ligger före mjukvaran i prestanda?

Annat var det förr menar jag.. då var man tvungen att "elda cpu" - för att styrfart på skitet..

/ mario

PCI-Bus är normalt 2500MHz men när jag trinnar den till 2700MHz så fick jag system hängning.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Wax.. du som verkar vara gammal i gården och kan en hel del, jag läser dej gärna.

Men jag är förvånad att du tweakar dina prylar så dom brinner upp, eller förkortar livslängden.

Att få 100 pinnar extra i 3Dmark skördar inte många fps i spelen.

Behövs det verkligen in dags datum (?) när hårdvaran äntligen ligger före mjukvaran i prestanda?

Annat var det förr menar jag.. då var man tvungen att "elda cpu" - för att styrfart på skitet..

/ mario

Jag bränner inte mina prylar Mario. Jag har full koll på temperaturer och jag trimmar inga spänningar.

Dessutom så kör jag inte med optimerade inställningar under 'normalt' arbete utan endast vid krävande spel.

De flesta för att inte säga alla grafikkort och processorer säljs med 10% marginal vad gäller klockning.

Detta gör de för att vara på den säkra sidan eftersom produktionen inte är så exakt. Olika kort har olika

stor marginal för trimning..

Vad gäller livslängden så är jag helnöjd om jag har kvar ett krafikkort eller processor i mer än sex år.

Därvid är det ändå dags att byta. Det är snart dags att längre fram i höst bygga ny dator med den dagens

teknik.

När det sedan gäller antalet pinnar så är sanningen närmare 650 pinnar (8200 -> 8856) och det gör skillnad.

Antalet FPS i spelen har jag ökat i snitt från 45 till 62 och det märks.

Jag tror att mina 8865 pinnar i 3DMARK06 slår din dator trots att jag har en gammal 2.4 GHz dubbel-processor

och två mediokra 8600GT...

:P ;D

P.S.   Den nya Betan 174.74 ger mig störningsränder i bilden och marginalen för trimning har minskat,

        så jag är tillbaka med 169.44 som fungerar ypperligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Wax.. du som verkar vara gammal i gården och kan en hel del, jag läser dej gärna.

Men jag är förvånad att du tweakar dina prylar så dom brinner upp, eller förkortar livslängden.

Att få 100 pinnar extra i 3Dmark skördar inte många fps i spelen.

Behövs det verkligen in dags datum (?) när hårdvaran äntligen ligger före mjukvaran i prestanda?

Annat var det förr menar jag.. då var man tvungen att "elda cpu" - för att styrfart på skitet..

/ mario

Jag bränner inte mina prylar Mario. Jag har full koll på temperaturer och jag trimmar inga spänningar.

Dessutom så kör jag inte med optimerade inställningar under 'normalt' arbete utan endast vid krävande spel.

De flesta för att inte säga alla grafikkort och processorer säljs med 10% marginal vad gäller klockning.

Detta gör de för att vara på den säkra sidan eftersom produktionen inte är så exakt. Olika kort har olika

stor marginal för trimning..

Vad gäller livslängden så är jag helnöjd om jag har kvar ett krafikkort eller processor i mer än sex år.

Därvid är det ändå dags att byta. Det är snart dags att längre fram i höst bygga ny dator med den dagens

teknik.

När det sedan gäller antalet pinnar så är sanningen närmare 650 pinnar (8200 -> 8856) och det gör skillnad.

Antalet FPS i spelen har jag ökat i snitt från 45 till 62 och det märks.

Jag tror att mina 8865 pinnar i 3DMARK06 slår din dator trots att jag har en gammal 2.4 GHz dubbel-processor

och två mediokra 8600GT...

:P ;D

P.S.   Den nya Betan 174.74 ger mig störningsränder i bilden och marginalen för trimning har minskat,

         så jag är tillbaka med 169.44 som fungerar ypperligt.

En fråga Wax.. nåt som stör mej.. varför är mitt inlägg till dej censurerat?

Man ser bara mitt citat i ditt svar?!

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag la in ett inlägg här igår men det försvann bara helt plötsligt så något är på gång verkar det som för jag finner inte det skrivna inlägget någonstans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la in ett inlägg här igår men det försvann bara helt plötsligt så något är på gång verkar det som för jag finner inte det skrivna inlägget någonstans

Okej, tråkigt.

Kan inte du återcitera ditt inlägg så exakt du kan, och posta om det?

Jag vill se om det sitter någon gud till moderator och kör över vissa rent godtyckligt,

bara för hon/han kan det.

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturguiden,

Det finns censur men den sker inte utan tillsägelse och inlägg tas inte bort utan rättas med

administratörens kommentar och anledning.

mario,

Ditt inlägg är inte censurerat... du skrev själv av misstag in det i slutet av mitt citerade inlägg...

.

..

...Grafikkorten ökar jag Core Bus från 650 MHz till 758 MHz

och dess Memory Bus från 850 MHz till 910 MHz

Mr Wax.. du som verkar vara gammal i gården och kan en hel del, jag läser dej gärna.

Men jag är förvånad att du tweakar dina prylar så dom brinner upp, eller förkortar livslängden.

Att få 100 pinnar extra i 3Dmark skördar inte många fps i spelen.

Behövs det verkligen in dags datum (?) när hårdvaran äntligen ligger före mjukvaran i prestanda?

Annat var det förr menar jag.. då var man tvungen att "elda cpu" - för att styrfart på skitet..

/ mario

PCI-Bus är normalt 2500MHz men när jag trinnar den till 2700MHz så fick jag system hängning.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mario,

Ditt inlägg är inte censurerat... du skrev själv av misstag in det i slutet av mitt citerade inlägg...

Aha.. nu såg jag, min egna miss.

Ber genast förste mod. om ursäkt för min misstänksamhet.

/ mario tar på sej dumstruten och ställer sej i hörnet  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta för att inte säga alla grafikkort och processorer säljs med 10% marginal vad gäller klockning.

Detta gör de för att vara på den säkra sidan eftersom produktionen inte är så exakt. Olika kort har olika

stor marginal för trimning..

Vad gäller livslängden så är jag helnöjd om jag har kvar ett krafikkort eller processor i mer än sex år.

Därvid är det ändå dags att byta. Det är snart dags att längre fram i höst bygga ny dator med den dagens

teknik.

När det sedan gäller antalet pinnar så är sanningen närmare 650 pinnar (8200 -> 8856) och det gör skillnad.

Antalet FPS i spelen har jag ökat i snitt från 45 till 62 och det märks.

Jag tror att mina 8865 pinnar i 3DMARK06 slår din dator trots att jag har en gammal 2.4 GHz dubbel-processor

och två mediokra 8600GT...

Okej.

Jodå 650 pinnar är lite bättre, och det är väl det som fattas för att få styrfart i Crysis på ett 8600-kort.

Du kör SLI dåja. Men Crysis gillar även Cpu, (läs; hög M-flops).. så där får jag lite gratis mot dej.

Jag kör själv på ett 8600, och det ligger på gränsen för att vara spelbart.

Jag fick 13615 i 3D-mark-2003  ..med 169.04_forceware_winvista_32bit_english_beta

Och 1000p mer i XP'n. Så egentligen skall spelet spelas där, men jag trivs bäst "här" på denna dator.

Finns det nån snabbare drivrutin idag (mot 169.04), eller skall jag köra vidare på den jag har?

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag kör själv på ett 8600, och det ligger på gränsen för att vara spelbart.

Jag fick 13615 i 3D-mark-2003  ..med 169.04_forceware_winvista_32bit_english_beta

Och 1000p mer i XP'n. Så egentligen skall spelet spelas där, men jag trivs bäst "här" på denna dator.

Finns det nån snabbare drivrutin idag (mot 169.04), eller skall jag köra vidare på den jag har?

/ mario

Ladda ner och kör 3DMARK06 så ska du märka att det är svårt att komma upp i så höga siffror numera...

http://www.futuremark.com/products/3dmark06/?hash=483459

Det har hänt väldigt mycket sedan 169.04 så du borde uppgradera. Jag kör 169.44 som visserligen är en Beta

men som fungerar väldigt bra.

http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-uk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag kör själv på ett 8600, och det ligger på gränsen för att vara spelbart.

Jag fick 13615 i 3D-mark-2003   ..med 169.04_forceware_winvista_32bit_english_beta

Och 1000p mer i XP'n. Så egentligen skall spelet spelas där, men jag trivs bäst "här" på denna dator.

Finns det nån snabbare drivrutin idag (mot 169.04), eller skall jag köra vidare på den jag har?

/ mario

Ladda ner och kör 3DMARK06 så ska du märka att det är svårt att komma upp i så höga siffror numera...

http://www.futuremark.com/products/3dmark06/?hash=483459

Det har hänt väldigt mycket sedan 169.04 så du borde uppgradera. Jag kör 169.44 som visserligen är en Beta

men som fungerar väldigt bra.

http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-uk

Jodå jag vet.. men jag hade mina referens-resultat i 3D-mark-2003.

Men jag skall testa i 2006, sedan får man stå där med skammen.

Sedan när man kollar på andras uppladdade resultat, så undrar man om dessa är manipullerade?!

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Försöker ladda ner 3D mark 06 och det tar ju hundra år ... ladda med 0,2 kb/sek någon som kan få ner det fortare än jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...