Gå till innehåll

Lång tid att starta och stänga av


ea

Recommended Posts

Jag tycker att Vista tar lång tid på sig att starta och logga in samt att stänga av och logga ut. Någon som har något tips på hur det kan hjälpas?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft långa uppstartstider (ca. 90 s) vilket har dagligen genererat "Kritisk" notering i loggboken och långa avstängningstider (ca. 30 s) vilket har dagligen genererat "Varning" notering" i loggboken.

Detta har pågått sedan årsskiftet, då jag köpte min dator. Datorn har de senaste drivrutinerna hela vägen från Dell till gud. Inget har hjälpt!

Igår installerade jag den senaste BIOS och plötsligt hände det något. Nu är både uppstart och avstängning nere på ca. 30 s, vilket "bara" resulterar i två st. "Varning" i loggboken  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långa och långa. Det är helt normalt med en uppstartstid på ca 1 minut och 20 sekunder, för Vista och kanske 10-15 sekunder för avstängningen.

Eller räknar ni med start på några sekunder och avstängning direkt, vilket det aldrig lär bli. Visserligen pratades det om Vista innan det kom, att det skulle bli det snabbaste OS någonsin att starta och stänga av, men så har det ju inte blivit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte min personliga åsikt utan Vistas egen betygsättning av avstängning resp. uppstart. Något är fel när Vista klassar de "Varning" resp. "Kritisk".

Start - Kontrollpanelen - System och Underhåll - Prestandainformation och verktyg - Avancerade verktyg - Visa prestandainformation i händelseloggen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av 1.5 år av Vista det är att när man nyinstallerat Vista och inget annat så är det

fantastiskt snabbt på att stänga av och på, men ju mer du gör med datorn och ju mer program

du installerar samt ju längre du har Vista ju saktare går det.

Idag kör jag XP igen och vid koll så har jag 35 processer igång.

När jag hade Vista så var det uppe i 60-70 processer, gissa om det var segt på slutet.

Installerade om Vista flera gånger, olika versioner, men samma seghet till slut alla gånger

även med sp1.

Det beror ju som sagt på vad man gör med sin dator.

Sitter man med en Dunderburk och Vista och bara tittar på Transylvaniens största

kvällstidning - Aftonblodet, ja då går det väl att ha Vista, visst!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...