Gå till innehåll

Windows Vista, Intel G33 och skärmupplösning


Gäst Fluorescent79

Recommended Posts

Gäst Fluorescent79

Jag har en dator med ett inbyggt Intel G33 grafikkort... jag tror åtminståne att det är grafikkortet som heter g33.

Hursomhelst så sitter det en vga-port och en hdmi-port på baksidan av datorn. Båda sladdarna är anslutna till min Sony teve. Jag kan peta till det så att datorn använder sig av hdmi, 1080p signal. Jättefin bild. Texten blir av någon anledning lite suddig, men det är inte så viktigt.

Det som är konstigt är att när datorn startar för att spela in teveprogram när jag inte är hemma, så verkar följande hända.

Datorn går igång. Någonting, om det är windows eller drivrutinen för grafikkortet vet jag inte, ställer en fråga längs hdmi-kabeln och undrar vem som sitter på andra sidan. Detta skall ske för att datorn skall ta reda på hur den ska göra med kopieringsskydd och skärmupplösning. Men då jag inte är hemma, så är ju teve avstängd, så det kommer inget svar. Datorn blir lite irreterad och stänger av hdmi-porten (?). Verkar ju lite väl att ta i.

Men så växlar den över till vga, ställer en liknande fråga för att se vilken upplösning som skall användas på vga. Återigen, inget svar. Datorn blir lite mer neggo, och ställer om upplösningen till 800x600.

Någon som har ett trevligt förslag hur man gör för att få behålla sin 1080p upplösning över hdmi. Alternativt behålla 1360x768 upplösingen på vga. (För teven vägrar köra högre över vga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...